جدیدترین مطالب

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

أحدث المقالات

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading
اندیشکده شورای راهبردی روابط خارجی آمریکا بررسی کرد

نگاه امنیتی ترامپ به سیاست خارجی آمریکا

1398/04/03 | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: طرح رئیس جمهور جدید آمریکا برای افزایش بودجه نظامی به موازات کاهش هزینه های وزارت خارجه و کمک های خارجی، موجب پیروزی آمریکا در صحنه بین الملل نخواهد شد.

گایل لمون در تحلیلی که اندیشکده شورای راهبردی روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: در هفته جاری، ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا، از افزایش دورقمی بودجه دفاعی و بطور همزمان کاهش 37 درصدی بودجه وزارت امور خارجه خبر داد و اظهار داشت: «اگر برای پیروزی جنگ نکنیم هرگز پیروز نخواهیم شد».

با این حال، کسانی که فعالیت های نظامی آمریکا را هدایت و رهبری می کنند، هرگز تا این اندازه درباره نیاز به بودجه توسعه و ضرورت همکاری فعالیت های دیپلماتیک به موازات فعالیت های وابسته به نیروهای نظامی، معترض نشده بودند.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در مورد برنامه جدید مبارزه با داعش، که در این هفته به رئیس جمهور ارائه شد، گفت: «این برنامه ای نظامی – سیاسی است و صرفا یک طرح نظامی نیست. برای ارائه این برنامه، ما در همه سطوح با وزارت امور خارجه مشارکت داشتیم …». وی افزود: «این برنامه از یک طرف، یک رویکرد سراسر دولتی خواهد داشت و از طرف دیگر، به تهدید بین – منطقه ای خواهد پرداخت». «پیروزی» صرفا به عملکرد نظامی ختم نمی شود. بلکه، دوره « پس از فعالیت نظامی » را نیز شامل می شود. پیروزی مستلزم پاسخی قاطع به این پرسش است که ارتش پس از پایان جنگ مسئولیت برقراری ثبات را به چه کسی خواهد سپرد. هم اکنون به نظر می رسد که فرماندهان نظامی در پاسخ به این سوال که بعد از داعش چه می شود، تنها هستند.

دانفورد اظهار کرد: «باید به آسیب های جنگ داخلی رسیدگی کرد، به کمک های ایمنی و بشر دوستانه مورد نیاز مردم پرداخت، و با دیدگاه های متفاوت عوامل ذینفع کنار آمد. ما نیازمند بینشی هستیم که چگونه اقدامات نظامی ما شرایط را در روی زمین فراهم سازد تا تیلرسون، وزیر امور خارجه مان، بتواند بر اساس شرایط میدان، با راه حلی سیاسی در ژنو حاضر شود».

اما اگر بودجه پیشنهادی ترامپ عملیاتی شود، وزارت امور خارجه با کمبود بودجه مواجه خواهد شد و توانایی اش تحلیل خواهد رفت. تهدید بودجه دقیقا زمانی اتفاق می افتد که ارتش بیش از هر زمانی به شریکی نیازمند است که دیپلماسی، تحول و ثبات را پیش برده و ارتش را از فعالیت «دولت – سازی» خلاص کند و به آن امکان دهد تا به جنگ و به «پیروزی» در میدان تمرکز کند.

صرف نظر از عملکرد خوب ارتش آمریکا، نوعی راه حل سیاسی لازم است تا به این جنگ ها پایان بخشد. در غیر این صورت، به جایی نخواهد رسید ، یعنی دور باطلی از عملیات های ویژه بی پایان با هدف کاستن از دشمنانی که پیوسته تغییر شکل داده و بسیار زیرک هستند، بدون اینکه در پایان نبرد، شریکی برای تحویل امور و ایجاد ثبات وجود داشته باشد.

از جناح جمهوریخواهان نیز برخی از بزرگترین قهرمانان ارتش، این طرح بودجه را احمقانه توصیف کرده اند.

سناتور لیندزی گراهام، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، از کارولینای جنوبی، در مورد طرح بودجه ترامپ اظهار کرد:« این طرح به محض ارائه رد خواهد شد. چنین چیزی ممکن نیست. این یک فاجعه است. اگر قدرت نرم را کنار بگذاریم، هرگز در جنگی پیروز نخواهیم شد».

مارکو روبیو، عضو کمیته روابط خارجی سنا و نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه، نیز همین عقیده را داشت. وی در توییتر خود نوشت: « کمک های خارجی صدقه نیستند. ما باید از هزینه بهینه آن مطمئن باشیم. این کمک ها اگرچه کمتر از 1 درصد بودجه را تشکیل می دهند، اما برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است ».

همچنین، کسانی که در نبرد علیه داعش مسئولیتی داشتند بیش از دیگران به لزوم همگامی دیپلماسی با نیروهای نظامی در جنگ تاکید می کردند.

ژنرال جوزف وتل در مقاله خود برای مرکز امنیت نوین آمریکا نوشت: « بسیاری از سیاستمداران، تحلیلگران اطلاعاتی، و دانشگاهیان معتقدند که بیرون راندن داعش از موصل و رقه برای شکست نهایی این گروه تروریستی و نابودی خلافت خودخوانده آن، کلیدی است. این سخن بطور جزئی درست است [و برای اینکه کلا درست باشد] آمریکا باید راهبردی بلندمدت ایجاد کند که هم بر عوامل بالا- به – پایین و همچنین عوامل پایین – به – بالا که موجد این تهدید بی نظیر هستند، متمرکز شود. این راهبرد بایستی شامل هماهنگی ها و همکاری های بین- دولتی منحصربفرد و همچنین، همکاری نزدیک با شرکای خارجی، سازمان های غیر دولتی، و صنایع خصوصی باشد … طرح ها و تلاش های بازسازی منطقه ای که با رهبری منطقه ای و با کمک آمریکا برای تقویت نهادهای دولتی انجام می شود، یکی از مولفه های حیاتی این راهبرد بشمار می رود. مضاف برآنکه، این بازسازی، به افزایش فرصت های شغلی و تحصیلی نیز کمک می کند».

بنابراین، واقعیت این است که ارتش آمریکا نیازمند شریکی است که پس از انجام پاکسازی، مسئولیت را تحویل گرفته و در بازسازی و همچنین در جنگ «مجازی» و جنگ زمینی واقعی به ارتش کمک کند.

در سال 2011، رئیس جمهور اوباما اظهار کرد: « موج جنگ رو به کاهش است ». وی به مردم آمریکا گفت: «زمان توسعه داخلی فرا رسیده است». شش سال بعد، ترامپ نیز همان موضوع را انعکاس داده و در روز سه شنبه به کنگره گفت: « زمان برنامه جدید توسعه ملی فرا رسیده است».

ترامپ اظهار کرد: «آمریکا تقریبا 6 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده است حال آنکه زیرساخت های ما در آمریکا فرسوده می شوند. ما می توانستیم با این 6 تریلیون دلار کشورمان را دوبار از نو بسازیم».

با این حال، بدون انتظارات واقع بینانه از چگونگی «پیروزی» آمریکا در جنگ های کنونی و هزینه واقعی ثبات پایدار، شش سال بعد یک رئیس جمهور دیگر در آمریکا همین سخنان را تکرار خواهد کرد. شایسته است که رئیس جمهور به سخنان ژنرال هایی که کابینه خود را با آنها تکمیل کرده است گوش فرا دهد و در زنجیره بین دیپلماسی و نیروی نظامی، لزوما « یکی» را انتخاب نکند و بلکه با انتخاب «هر دو» مایه موفقیت نیروهای آمریکا در پایان جنگ شود.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *