جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading
اندیشکده شورای راهبردی روابط خارجی آمریکا بررسی کرد

نگاه امنیتی ترامپ به سیاست خارجی آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: طرح رئیس جمهور جدید آمریکا برای افزایش بودجه نظامی به موازات کاهش هزینه های وزارت خارجه و کمک های خارجی، موجب پیروزی آمریکا در صحنه بین الملل نخواهد شد.

گایل لمون در تحلیلی که اندیشکده شورای راهبردی روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: در هفته جاری، ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا، از افزایش دورقمی بودجه دفاعی و بطور همزمان کاهش 37 درصدی بودجه وزارت امور خارجه خبر داد و اظهار داشت: «اگر برای پیروزی جنگ نکنیم هرگز پیروز نخواهیم شد».

با این حال، کسانی که فعالیت های نظامی آمریکا را هدایت و رهبری می کنند، هرگز تا این اندازه درباره نیاز به بودجه توسعه و ضرورت همکاری فعالیت های دیپلماتیک به موازات فعالیت های وابسته به نیروهای نظامی، معترض نشده بودند.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در مورد برنامه جدید مبارزه با داعش، که در این هفته به رئیس جمهور ارائه شد، گفت: «این برنامه ای نظامی – سیاسی است و صرفا یک طرح نظامی نیست. برای ارائه این برنامه، ما در همه سطوح با وزارت امور خارجه مشارکت داشتیم …». وی افزود: «این برنامه از یک طرف، یک رویکرد سراسر دولتی خواهد داشت و از طرف دیگر، به تهدید بین – منطقه ای خواهد پرداخت». «پیروزی» صرفا به عملکرد نظامی ختم نمی شود. بلکه، دوره « پس از فعالیت نظامی » را نیز شامل می شود. پیروزی مستلزم پاسخی قاطع به این پرسش است که ارتش پس از پایان جنگ مسئولیت برقراری ثبات را به چه کسی خواهد سپرد. هم اکنون به نظر می رسد که فرماندهان نظامی در پاسخ به این سوال که بعد از داعش چه می شود، تنها هستند.

دانفورد اظهار کرد: «باید به آسیب های جنگ داخلی رسیدگی کرد، به کمک های ایمنی و بشر دوستانه مورد نیاز مردم پرداخت، و با دیدگاه های متفاوت عوامل ذینفع کنار آمد. ما نیازمند بینشی هستیم که چگونه اقدامات نظامی ما شرایط را در روی زمین فراهم سازد تا تیلرسون، وزیر امور خارجه مان، بتواند بر اساس شرایط میدان، با راه حلی سیاسی در ژنو حاضر شود».

اما اگر بودجه پیشنهادی ترامپ عملیاتی شود، وزارت امور خارجه با کمبود بودجه مواجه خواهد شد و توانایی اش تحلیل خواهد رفت. تهدید بودجه دقیقا زمانی اتفاق می افتد که ارتش بیش از هر زمانی به شریکی نیازمند است که دیپلماسی، تحول و ثبات را پیش برده و ارتش را از فعالیت «دولت – سازی» خلاص کند و به آن امکان دهد تا به جنگ و به «پیروزی» در میدان تمرکز کند.

صرف نظر از عملکرد خوب ارتش آمریکا، نوعی راه حل سیاسی لازم است تا به این جنگ ها پایان بخشد. در غیر این صورت، به جایی نخواهد رسید ، یعنی دور باطلی از عملیات های ویژه بی پایان با هدف کاستن از دشمنانی که پیوسته تغییر شکل داده و بسیار زیرک هستند، بدون اینکه در پایان نبرد، شریکی برای تحویل امور و ایجاد ثبات وجود داشته باشد.

از جناح جمهوریخواهان نیز برخی از بزرگترین قهرمانان ارتش، این طرح بودجه را احمقانه توصیف کرده اند.

سناتور لیندزی گراهام، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، از کارولینای جنوبی، در مورد طرح بودجه ترامپ اظهار کرد:« این طرح به محض ارائه رد خواهد شد. چنین چیزی ممکن نیست. این یک فاجعه است. اگر قدرت نرم را کنار بگذاریم، هرگز در جنگی پیروز نخواهیم شد».

مارکو روبیو، عضو کمیته روابط خارجی سنا و نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه، نیز همین عقیده را داشت. وی در توییتر خود نوشت: « کمک های خارجی صدقه نیستند. ما باید از هزینه بهینه آن مطمئن باشیم. این کمک ها اگرچه کمتر از 1 درصد بودجه را تشکیل می دهند، اما برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است ».

همچنین، کسانی که در نبرد علیه داعش مسئولیتی داشتند بیش از دیگران به لزوم همگامی دیپلماسی با نیروهای نظامی در جنگ تاکید می کردند.

ژنرال جوزف وتل در مقاله خود برای مرکز امنیت نوین آمریکا نوشت: « بسیاری از سیاستمداران، تحلیلگران اطلاعاتی، و دانشگاهیان معتقدند که بیرون راندن داعش از موصل و رقه برای شکست نهایی این گروه تروریستی و نابودی خلافت خودخوانده آن، کلیدی است. این سخن بطور جزئی درست است [و برای اینکه کلا درست باشد] آمریکا باید راهبردی بلندمدت ایجاد کند که هم بر عوامل بالا- به – پایین و همچنین عوامل پایین – به – بالا که موجد این تهدید بی نظیر هستند، متمرکز شود. این راهبرد بایستی شامل هماهنگی ها و همکاری های بین- دولتی منحصربفرد و همچنین، همکاری نزدیک با شرکای خارجی، سازمان های غیر دولتی، و صنایع خصوصی باشد … طرح ها و تلاش های بازسازی منطقه ای که با رهبری منطقه ای و با کمک آمریکا برای تقویت نهادهای دولتی انجام می شود، یکی از مولفه های حیاتی این راهبرد بشمار می رود. مضاف برآنکه، این بازسازی، به افزایش فرصت های شغلی و تحصیلی نیز کمک می کند».

بنابراین، واقعیت این است که ارتش آمریکا نیازمند شریکی است که پس از انجام پاکسازی، مسئولیت را تحویل گرفته و در بازسازی و همچنین در جنگ «مجازی» و جنگ زمینی واقعی به ارتش کمک کند.

در سال 2011، رئیس جمهور اوباما اظهار کرد: « موج جنگ رو به کاهش است ». وی به مردم آمریکا گفت: «زمان توسعه داخلی فرا رسیده است». شش سال بعد، ترامپ نیز همان موضوع را انعکاس داده و در روز سه شنبه به کنگره گفت: « زمان برنامه جدید توسعه ملی فرا رسیده است».

ترامپ اظهار کرد: «آمریکا تقریبا 6 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده است حال آنکه زیرساخت های ما در آمریکا فرسوده می شوند. ما می توانستیم با این 6 تریلیون دلار کشورمان را دوبار از نو بسازیم».

با این حال، بدون انتظارات واقع بینانه از چگونگی «پیروزی» آمریکا در جنگ های کنونی و هزینه واقعی ثبات پایدار، شش سال بعد یک رئیس جمهور دیگر در آمریکا همین سخنان را تکرار خواهد کرد. شایسته است که رئیس جمهور به سخنان ژنرال هایی که کابینه خود را با آنها تکمیل کرده است گوش فرا دهد و در زنجیره بین دیپلماسی و نیروی نظامی، لزوما « یکی» را انتخاب نکند و بلکه با انتخاب «هر دو» مایه موفقیت نیروهای آمریکا در پایان جنگ شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *