جدیدترین مطالب
تحلیلی بر”اشغالگر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بینالمللی دادگستری
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بینالملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیهها و قطعنامههای آتی خود به رای مشورتی دیوان بینالمللی دادگستری مبنی بر “اشغالگر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمینهای اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.
دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.
دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز میخواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبتها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟
![Loading](https://www.scfr.ir/wp-content/plugins/ds-divi-extras/extra-images/pagination-loading.gif)
أحدث المقالات
![Loading](https://www.scfr.ir/wp-content/plugins/ds-divi-extras/extra-images/pagination-loading.gif)
آیا سیاست آمریکا، برجام را به مخاطره می افکند؟
دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که توافق هسته ای با ایران را فسخ یا مذاکرات را تجدید خواهد کرد که به عنوان بازتابی از انتقادات برخی از اعضای کنگره آمریکا در زمان عقد این توافق محسوب می شد. چرا که بسیاری از آنها با لغو تحریم ها مخالفت کرده و عنوان می کردند که این توافق ایران را توانمند ساخته و به آن امکان می دهد تا نفوذ خود را در درگیری های منطقه ای نظیر جنگ داخلی سوریه گسترش دهد. همچنین، منتقدان اظهار می کردند که مقررات نظارتی برجام هرگز تضمین نمی کند که ایران مخفیانه سلاح هسته ای تولید نخواهد کرد.
هم اکنون ترامپ می تواند با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری، تحریم های لغو شده را برگرداند یا تحریم های تازه ای اعمال کند، به تصویب تحریم های قانونی مورد تایید کنگره بپردازد، یا اینکه اجازه دهد تحریم های هسته ای لغو شده توسط رئیس جمهور سابق منقضی شده و زمان تجدید آنها مجددا فرا برسد. با این حال، هر یک از این اقدامات از نظر ایران یا اعضای 1+5 به عنوان عدول آمریکا از تعهدات خود تلقی خواهند شد.
پس از آزمایش موشک بالستیک توسط ایران در اواخر ژانویه 2017، دولت آمریکا تحریم های جدید خود را علیه بیست و پنج شخص و نهاد مرتبط با برنامه موشکی یا نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزایش داد. (هر چند موشک های بالستیک می توانند برای حمل سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار گیرند، اما به حوزه برجام مربوط نیستند؛ همچنانکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز که قوانین برجام را مدون کرده است، در این موضوع، واژه ای صرفا غیر الزام آور را بکار برده است). آرین طباطبایی، استادیار دانشکده خدمات خارجی ادموند ای والش جورج تاون، در این باره می گوید :« این [تحریم] انحراف فاحش از سیاست قبلی، ازجمله سیاست دولت اوباما، محسوب نمی شود».
این لایحه تحریم جدید که مورد حمایت نمایندگان ارشد حزب جمهوریخواه و دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا قرار گرفته است، می تواند مانع از آن شود که ریاست جمهوری این کشور، تعهد پیشین آمریکا مبنی بر خارج ساختن اشخاص خاص از لیست تحریم ها در عرض هشت سال از اجرای توافق برجام را اجرا نماید. همچنین، این لایحه ممکن است به عنوان مانعی در بهره مندی ایران از لغو تحریم ها تعبیر شود. برهمین اساس نیز، انجمن کنترل تسلیحات، گروه مستقل منع گسترش سلاح های هسته ای که در واشنگتن مستقر است، تاکید کرده است که این [تحریم] جدید « اجرای توافق هسته ای را تهدید می کند».
0 Comments