جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

نشانه های ایجاد خاورمیانه جدید

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: طی 6 سال گذشته، تحولات خاورمیانه بر اوضاع داخلی در کشورهای بهار عربی تمرکز داشت،  این در حالی است که روند کنونی تحولات منطقه حاکی از آن است که این بار تحولات مهم تر و بزرگتری در سطح منطقه در جریان است.

سامح راشد در مجله سیاست بین الملل وابسته به موسسه الاهرام مصر در این باره نوشت: تحولات کنونی دارای نشانه های تغییر در ساختار و ویژگی های نظام منطقه ای جدید در خاورمیانه است. مهمترین مسأله در این تغییرات منطقه ای آن است که ما را به یاد فضای طرح های همکاری منطقه ای در دوران آغاز روند صلح عربی – اسرائیلی در دهه نود قرن گذشته می اندازد که تلاش‌هایی برای چهارچوب بندی آنها در چندین قالب از جمله خاورمیانه جدید و خاورمیانه بزرگ انجام شد. تفاوت اساسی تغییرات کنونی آن است که شیوه های گذشته به تحقق توسعه اقتصادی از طریق همکاری منطقه ای تکیه داشت که در آن اسرائیل در منطقه ادغام شده و یک منظومه همکاری منطقه ای و جمعی که تل آویو بخشی از آن باشد تشکیل شود.

این در حالی است که تحرکات جدید منطقه ای نشأت گرفته از چالش ها و تهدیدات مشترکی است که کشورهایی را در منطقه و خارج آن جمع می کند.

تحرکات و اوضاع کنونی منطقه به آن اشاره دارد که یک نظام منطقه ای جدید در حال شکل گیری است و منطقه در میان مدت شاهد صف بندی های جدیدی خواهد بود که مهمترین نشانه ها و ویژگی‌های ساختار جدید منطقه ای بر این اساس است:

  • ویژگی های خاورمیانه جدید

۱- تغییر اولویت ها در منافع و تهدیدهای منطقه ای

همکاری عربی مشترک یا توسعه و گسترش روابط عربی – عربی دیگربرای اکثر کشورهای عربی در اولویت نیست؛ چنان که اولویت درگیری عربی – اسرائیلی حتی نزد کشورهای توجه کننده به این مسأله تغییر یافته است و در مقابل مسائل فرامرزی به ویژه گسترش پدیده خشونت های مسلحانه سازمانها  یا گروه ها و افراد در اولویت قرار خواهد گرفت.

۲- صف بندی منطقه ای بر اساس مذهب

در آغاز هزاره سوم صف بندی مذهبی اساسا بر تعاملات داخلی و روابط اجتماعی برخی از کشورهای دارای تنوع مذهبی و جغرافیایی تمرکز داشت. این به آن معناست که بعد منطقه ای  یا خارجی در این صف بندی به شکل محدودی حضور داشت و نقش خارجی در صف بندی مذهبی برای پاسخگویی به تحرکات داخلی این کشورها بود. در وضعیت کنونی، صف بندی بیش از آن که داخلی باشد به صف بندی منطقه ای تبدیل شده است و انعکاس آن در مداخلات سیاسی و نظامی مستقیمی نمود می یابد که درآن صف بندی سیاسی با مذهبی تلفیق می شود.

۳- تبادل نقش قدرت های بزرگ

منطقه در هیچ زمانی از فرصت استقلال کامل از قدرت های بزرگ حاکم در نظام جهانی برخوردار نبوده است. بسیاری از اوقات تغییرات منطقه ای در خاورمیانه انعکاسی از تغییر ساختار نظام جهانی  یا طرف های اصلی آن بوده است.

 در این باره امریکا نزدیک به ۳ دهه در رأس قدرت‌های بزرگ تأثیرگذار در خاورمیانه بوده است و تقریبا به عنوان یک ناظر رسمی همه مسائل و تحولات منطقه به شمار می آمد.

این در حالی است که به تازگی تغییرات بنیادینی در خاورمیانه در حال وقوع است، به شکلی که آمریکا به تدریج در حال عقب نشینی از منطقه است و این امر فرصت را در برابر روسیه برای پر نمودن سریع و موثر این خلأ فراهم نموده است. بر این اساس مسکو به بازیگر اصلی پرونده سوریه تبدیل شده است و به سمت مداخله در پرونده ها و بحران های دیگری مثل لیبی و یمن حرکت می کند تا ثابت نماید که به جایگزین آمریکا در جایگاه قدرت جهانی مسلط بر خاورمیانه تبدیل شده است.

۴- ائتلاف های منطقه ای جدید

بر اساس نکات یاد شده طبیعی است که منطقه به سمت مجموعه ائتلاف ها و محورهای منطقه ای برآمده از این موج تغییرات حرکت کند. در این باره ائتلاف های جدید به کلی متفاوت از ائتلاف‌های حاکم در چند سال گذشته نخواهد بود که  به شکل اساسی میان دو گروه تقسیم شدند و گروه اول محور مقاومت و گروه دوم به محور اعتدال و سازش نامیده شد. مسأله مهم در این صف بندی آن است که بر اساس موضع هریک از کشورها در برابر اسرائیل شکل گرفته است.

 از این صف بندی اصلی محورهای صف بندی فرعی به وجود آمد که شامل موضع گیری در برابر سازمانها و گروه های مقاومت علیه اشغالگران اسرائیلی است. سر دادن شعار جهاد و آزادی بیت المقدس یک هدف اسلامی برای  کشورها و سازمانهای دارای رویکرد مذهبی یکسان به شمار می‌آید، مسأله ای که یک سایه مذهبی بر وضعیت صف بندی ها در نظام منطقه ای خاورمیانه ایجاد نمود.

در خاورمیانه جدید که به زودی شکل آن مشخص خواهد شد، اختلافات و صف بندی های منطقه ای که حول موضع گیری در برابر رژیم صهیونیستی و شیوه بر خورد با آن میگشت، به سمت مسائل و اولویت های جدیدی تغییر یافته است. از آن جا که این اولویت ها میان رژیم صهیونیستی و کشورهای دیگری در منطقه مشترک است، طبیعی است که این رژیم طرف مستقیمی در برخی از ائتلاف های جدید منطقه ای در خاورمیانه باشد، چه این امر به شکل علنی و آشکار اعلام شود و یا  اعلام نشود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *