جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه

نیویورک – ایرنا-  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برغم حمایت های همه جانبه نظامی و امنیتی واشنگتن از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه، « لیز گرانده»  را به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه (غرب آسیا) منصوب کرد. 

انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه

نیویورک – ایرنا-  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برغم حمایت های همه جانبه نظامی و امنیتی واشنگتن از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه، « لیز گرانده»  را به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه (غرب آسیا) منصوب کرد. 

Loading

نشانه های ایجاد خاورمیانه جدید

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: طی 6 سال گذشته، تحولات خاورمیانه بر اوضاع داخلی در کشورهای بهار عربی تمرکز داشت،  این در حالی است که روند کنونی تحولات منطقه حاکی از آن است که این بار تحولات مهم تر و بزرگتری در سطح منطقه در جریان است.

سامح راشد در مجله سیاست بین الملل وابسته به موسسه الاهرام مصر در این باره نوشت: تحولات کنونی دارای نشانه های تغییر در ساختار و ویژگی های نظام منطقه ای جدید در خاورمیانه است. مهمترین مسأله در این تغییرات منطقه ای آن است که ما را به یاد فضای طرح های همکاری منطقه ای در دوران آغاز روند صلح عربی – اسرائیلی در دهه نود قرن گذشته می اندازد که تلاش‌هایی برای چهارچوب بندی آنها در چندین قالب از جمله خاورمیانه جدید و خاورمیانه بزرگ انجام شد. تفاوت اساسی تغییرات کنونی آن است که شیوه های گذشته به تحقق توسعه اقتصادی از طریق همکاری منطقه ای تکیه داشت که در آن اسرائیل در منطقه ادغام شده و یک منظومه همکاری منطقه ای و جمعی که تل آویو بخشی از آن باشد تشکیل شود.

این در حالی است که تحرکات جدید منطقه ای نشأت گرفته از چالش ها و تهدیدات مشترکی است که کشورهایی را در منطقه و خارج آن جمع می کند.

تحرکات و اوضاع کنونی منطقه به آن اشاره دارد که یک نظام منطقه ای جدید در حال شکل گیری است و منطقه در میان مدت شاهد صف بندی های جدیدی خواهد بود که مهمترین نشانه ها و ویژگی‌های ساختار جدید منطقه ای بر این اساس است:

  • ویژگی های خاورمیانه جدید

۱- تغییر اولویت ها در منافع و تهدیدهای منطقه ای

همکاری عربی مشترک یا توسعه و گسترش روابط عربی – عربی دیگربرای اکثر کشورهای عربی در اولویت نیست؛ چنان که اولویت درگیری عربی – اسرائیلی حتی نزد کشورهای توجه کننده به این مسأله تغییر یافته است و در مقابل مسائل فرامرزی به ویژه گسترش پدیده خشونت های مسلحانه سازمانها  یا گروه ها و افراد در اولویت قرار خواهد گرفت.

۲- صف بندی منطقه ای بر اساس مذهب

در آغاز هزاره سوم صف بندی مذهبی اساسا بر تعاملات داخلی و روابط اجتماعی برخی از کشورهای دارای تنوع مذهبی و جغرافیایی تمرکز داشت. این به آن معناست که بعد منطقه ای  یا خارجی در این صف بندی به شکل محدودی حضور داشت و نقش خارجی در صف بندی مذهبی برای پاسخگویی به تحرکات داخلی این کشورها بود. در وضعیت کنونی، صف بندی بیش از آن که داخلی باشد به صف بندی منطقه ای تبدیل شده است و انعکاس آن در مداخلات سیاسی و نظامی مستقیمی نمود می یابد که درآن صف بندی سیاسی با مذهبی تلفیق می شود.

۳- تبادل نقش قدرت های بزرگ

منطقه در هیچ زمانی از فرصت استقلال کامل از قدرت های بزرگ حاکم در نظام جهانی برخوردار نبوده است. بسیاری از اوقات تغییرات منطقه ای در خاورمیانه انعکاسی از تغییر ساختار نظام جهانی  یا طرف های اصلی آن بوده است.

 در این باره امریکا نزدیک به ۳ دهه در رأس قدرت‌های بزرگ تأثیرگذار در خاورمیانه بوده است و تقریبا به عنوان یک ناظر رسمی همه مسائل و تحولات منطقه به شمار می آمد.

این در حالی است که به تازگی تغییرات بنیادینی در خاورمیانه در حال وقوع است، به شکلی که آمریکا به تدریج در حال عقب نشینی از منطقه است و این امر فرصت را در برابر روسیه برای پر نمودن سریع و موثر این خلأ فراهم نموده است. بر این اساس مسکو به بازیگر اصلی پرونده سوریه تبدیل شده است و به سمت مداخله در پرونده ها و بحران های دیگری مثل لیبی و یمن حرکت می کند تا ثابت نماید که به جایگزین آمریکا در جایگاه قدرت جهانی مسلط بر خاورمیانه تبدیل شده است.

۴- ائتلاف های منطقه ای جدید

بر اساس نکات یاد شده طبیعی است که منطقه به سمت مجموعه ائتلاف ها و محورهای منطقه ای برآمده از این موج تغییرات حرکت کند. در این باره ائتلاف های جدید به کلی متفاوت از ائتلاف‌های حاکم در چند سال گذشته نخواهد بود که  به شکل اساسی میان دو گروه تقسیم شدند و گروه اول محور مقاومت و گروه دوم به محور اعتدال و سازش نامیده شد. مسأله مهم در این صف بندی آن است که بر اساس موضع هریک از کشورها در برابر اسرائیل شکل گرفته است.

 از این صف بندی اصلی محورهای صف بندی فرعی به وجود آمد که شامل موضع گیری در برابر سازمانها و گروه های مقاومت علیه اشغالگران اسرائیلی است. سر دادن شعار جهاد و آزادی بیت المقدس یک هدف اسلامی برای  کشورها و سازمانهای دارای رویکرد مذهبی یکسان به شمار می‌آید، مسأله ای که یک سایه مذهبی بر وضعیت صف بندی ها در نظام منطقه ای خاورمیانه ایجاد نمود.

در خاورمیانه جدید که به زودی شکل آن مشخص خواهد شد، اختلافات و صف بندی های منطقه ای که حول موضع گیری در برابر رژیم صهیونیستی و شیوه بر خورد با آن میگشت، به سمت مسائل و اولویت های جدیدی تغییر یافته است. از آن جا که این اولویت ها میان رژیم صهیونیستی و کشورهای دیگری در منطقه مشترک است، طبیعی است که این رژیم طرف مستقیمی در برخی از ائتلاف های جدید منطقه ای در خاورمیانه باشد، چه این امر به شکل علنی و آشکار اعلام شود و یا  اعلام نشود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *