جدیدترین مطالب

تحلیلی بر اندیشه‌های گسترش یا زیاده‌طلبانه رژیم صهیونیستی در منطقه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای، ادعای قدیمی صهیونیست‌ها مبنی بر ایجاد سرزمینی از نیل تا فرات را به‌عنوان برنامه آینده رژیم اسرائیل اعلام کرده و گفته است: «من به صراحت می‌گویم که ما خواهان یک کشور یهودی هستیم که شامل اردن، عربستان سعودی، مصر، عراق، سوریه و لبنان است!».

تحلیلی بر موضع‌گیری مکرون درباره توقف ارسال تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موضع اخیر مکرون درباره توقف ارسال تسلیحات از فرانسه به رژیم صهیونیستی که بلافاصله از ترس فشار لابی صهیونیست‌ها قدری تعدیل شد، با هدف بهره‌برداری‌های داخلی برای امانوئل مکرون و توازن مواضع دولت فرانسه بین یهودیان و مسلمانان داخل این کشور و نیز مسیحیان لبنان است.

بریکس چالشی برای نظم جهانی مورد نظر گروه 7

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ائتلاف بریکس چالش بزرگی را برای نظم بینالمللی مبتنی بر قوانین گروه 7 به رهبری آمریکا ایجاد می‌کند و در صدد تغییر ساختار قدرت جهانی موجود است که نویسنده توصیه‌هایی را برای مقابله با ابتکارات بریکس ارائه می‌دهد.

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات وعده صادق 2 که اهداف آن شامل امن‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی بود، خسارات زیادی را ایجاد کرد، ضمن آنکه انبوه موشک‌های بالستیک شلیک شده که بیشترین تعداد در یک روز در تاریخ به‌شمار می‌رود، در دوران حیات رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه است.

ابعاد رقابتی گوناگون بین آمریکا و چین و چشم انداز آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اگر برای رفع چالش‌هایی که واشنگتن و پکن در برداشت‌شان از یکدیگر با آن روبرو هستند، تلاشی فوری صورت نگیرد، احتمالا با درگیری قدرت‌های بزرگ مواجه خواهیم شد. برای شروع اتخاذ رویکردی جامع به منظور درک بهتر آنها از یکدیگر از طریق گفتگوهای سطح بالا امری ضروری است.

دکترین هسته‌ای روسیه در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین با رویکرد “بازدارندگی” مطرح می‌شود، چرا که روس‌ها فعلا بنایی بر استفاده از سلاح هسته‌ای ندارند.

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر اندیشه‌های گسترش یا زیاده‌طلبانه رژیم صهیونیستی در منطقه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای، ادعای قدیمی صهیونیست‌ها مبنی بر ایجاد سرزمینی از نیل تا فرات را به‌عنوان برنامه آینده رژیم اسرائیل اعلام کرده و گفته است: «من به صراحت می‌گویم که ما خواهان یک کشور یهودی هستیم که شامل اردن، عربستان سعودی، مصر، عراق، سوریه و لبنان است!».

تحلیلی بر موضع‌گیری مکرون درباره توقف ارسال تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موضع اخیر مکرون درباره توقف ارسال تسلیحات از فرانسه به رژیم صهیونیستی که بلافاصله از ترس فشار لابی صهیونیست‌ها قدری تعدیل شد، با هدف بهره‌برداری‌های داخلی برای امانوئل مکرون و توازن مواضع دولت فرانسه بین یهودیان و مسلمانان داخل این کشور و نیز مسیحیان لبنان است.

بریکس چالشی برای نظم جهانی مورد نظر گروه 7

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ائتلاف بریکس چالش بزرگی را برای نظم بینالمللی مبتنی بر قوانین گروه 7 به رهبری آمریکا ایجاد می‌کند و در صدد تغییر ساختار قدرت جهانی موجود است که نویسنده توصیه‌هایی را برای مقابله با ابتکارات بریکس ارائه می‌دهد.

پیام‌ها و پیامدهای راهبردی وعده صادق 2

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات وعده صادق 2 که اهداف آن شامل امن‌ترین نقاط رژیم صهیونیستی بود، خسارات زیادی را ایجاد کرد، ضمن آنکه انبوه موشک‌های بالستیک شلیک شده که بیشترین تعداد در یک روز در تاریخ به‌شمار می‌رود، در دوران حیات رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه است.

ابعاد رقابتی گوناگون بین آمریکا و چین و چشم انداز آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اگر برای رفع چالش‌هایی که واشنگتن و پکن در برداشت‌شان از یکدیگر با آن روبرو هستند، تلاشی فوری صورت نگیرد، احتمالا با درگیری قدرت‌های بزرگ مواجه خواهیم شد. برای شروع اتخاذ رویکردی جامع به منظور درک بهتر آنها از یکدیگر از طریق گفتگوهای سطح بالا امری ضروری است.

دکترین هسته‌ای روسیه در قبال جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین با رویکرد “بازدارندگی” مطرح می‌شود، چرا که روس‌ها فعلا بنایی بر استفاده از سلاح هسته‌ای ندارند.

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

Loading

ماکرون و چالش های برتری طلبی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:ژروم فانوگلیو، تحلیلگر روزنامه لوموند فرانسه بااشاره به پیروزی حزب امانوئل مکرون در انتخابات پارلمانی فرانسه می نویسد هجوم رأی دهندگان حزب جمهوری به پیش که تا حدودی در همه جا نامزدهایش پیشرو بودند، هنوز با حمایت گسترده بخش زیادی از افکار عمومی فاصله دارد.

قرار است رئیس جمهور جدید فرانسه تا هفته آینده اکثریت زیادی را در مجلس ملی در اختیار داشته باشد. این موضوع پرسش های زیادی را مطرح می کند.
طرفداران امانوئل ماکرون قبل از انتخابات پارلمانی همصدا درخواست کردند: «به وی فرصت دهید». آنها بسیار فراتر از انتظارات خود توافق کردند. قرار است رئیس جمهور جدید تا هفته آینده از همه فرصت ها برای اجرای سیاست های خود برخوردار باشد. حزبش خط مشی قابل توجه خود را اعلام کرد.
حزب “جمهوری به پیش” که شانزده ماه پیش وجود نداشت، در حال تبدیل شدن به نخستین تشکیلات فرانسه، حداقل در مجلس ملی است. این حزب تقریباً با هیچ مخالفی در مجلس مواجه نخواهد بود: فشار گروه راست دو برابر کمتر از قبل است، حزب سوسیالیست در حال نابودی است و جبهه ملی فرانسه با عقب نشینی بسیار آشکار وزنه ای در برابر رئیس جمهوری محسوب نمی شود. علاوه بر این، تعدادی از بازماندگان نخستین دور مرگبار سوسیالیست ها یا جمهوری خواهان، توافق خود را با طرح ریاست جمهوری اعلام کردند و گفتند حاضرند از آن حمایت کنند، آنچه که نباید بیشتر از حمایت جنبش دمکراسی فرانسوا بایرو که در بین عده ای از نمایندگان طرفدار ماکرون از بین رفته است، لازم باشد.
اما نباید سرعت و شور و هیجان مردمی را با هم اشتباه گرفت. این هجوم رأی دهندگان حزب جمهوری به پیش که تا حدودی در همه جا نامزدهایش پیشرو بودند، هنوز با حمایت گسترده بخش زیادی از افکار عمومی فاصله دارد. موفقیت بی سابقه این حزب تا حدی منطبق با رکورد تاریخی دیگر است: برای نخستین بار در تاریخ جمهوری پنجم، بیش از نیمی از رأی دهندگان در انتخابات مجلس شرکت نکردند. این کاهش دائمی از زمان برقراری دوره پنج ساله این بار با افزایش قابل توجهی مواجه بود: نسبت به سال ٢٠١٢ میزان مشارکت ٨ درصد کاهش داشته است. در این جا نیز حزب از رئیس جمهوری پیروی کرد که در ماه می با ۴٣,۵ درصد آراء انتخاب شده بود. در انتخابات اخیر شمار رأی دهندگان حدود پانزده درصد افزایش یافت.
ضعف نمایندگی
این نابرابری نگران کننده تا حدی ناشی از مقتضیات است. پس از یک سال مبارزات به ویژه فشرده انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی از رأی دهندگان احساس خستگی می کنند. تعداد زیادی از نتیجه این انتخابات ناامید شدند و بسیاری که از راهکار امانوئل ماکرون سردرگم شده بودند، توانستند تصمیم بگیرند از بازی کناره گیری کنند و صبر کنند تا ببینند اکثریت جدید با قدرت خود چه کار خواهند کرد.
این رکورد خودداری از شرکت در انتخابات نیز نتیجه جمهوری پنجم است. از زمان برقراری دوره پنج ساله، انتخابات ریاست جمهوری فشار فزاینده و بی تفاوت کننده ای بر انتخابات مجلس داشته است. از سال ١٩۵٨ تا کنون جمهوری شدن نظام حیات سیاسی ما را حول تنها یک فرد، به عنوان محور نظام، بازگرداند. بدیهی است که امانوئل ماکرون بهترین سود را از این ساز و کار برده است. اما آیا او خواهد توانست با دفع خطرات سیاست های خود را اجرا کند؟
به نظر می رسد رئیس جمهور جدید بر یکی از ضعف های آخرین دوره های پنج ساله غلبه کرده است: ضعف ترسیم. نظرسنجی ها آن را نشان می دهد: موفقیت وی به ویژه در صحنه بین المللی بلافاصله اهداف رأی گیری را به نفع نامزدهای حزب جمهوری به پیش متبلور ساخت. با این حال احتمال دارد این انتخابات مجلس حتی ضعف مهم دیگر نظام سیاسی ما را عمیق تر سازد: ضعف نمایندگی.
البته در اعتراض به برتری طلبی پارلمانی آینده حزب رئیس جمهور بدبینی زیادی وجود داشت، در حالی که احزاب دیگر قبل از سال ٢٠١٧ نیز از اکثریت مطلق کافی برخوردار بودند. با وجود این، هیچ یک از این احزاب تا کنون به این اندازه کرسی با آراء اندک به دست نیاورده بود. و به خصوص این اکثریت قاطع باید ویژگی رهایی از شرایط دشوار وعده رئیس جمهور برای بازسازی را داشته باشد.
وقتی می توان به خود اجازه داد به اختلافات توجه نکرد، چگونه می توان ضرورت گفتگو را رعایت کرد؟ چگونه می توان فشار یک تغییر را که بسیار اساسی تر از تغییر افراد است، بر خود تحمیل کرد؟زمانی که ما برخاسته از محافل اجتماعی همسانی باشیم، چگونه می توان از وسوسه های بین خود اجتناب کنیم ؟ چگونه اکثر نمایندگان تازه کار که مدیون انتخاب یک فرد هستند، قدرت خود را به ویژه قدرت کنترل قوه مجریه را اعمال خواهند کرد؟ چگونه می توان با اجتناب از اعتراض که در پارلمان وجود ندارد، در صدد ابراز عقیده در جای دیگر بود؟ قبل از دور دوم انتخابات مجلس، مطرح کردن این پرسش ها از نامزدهای امانوئل ماکرون چندان دیر نیست.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *