جدیدترین مطالب

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به‌دست حزب‌الله

حزب‌الله از ابتدای ورود به نبرد طوفان الاقصی تاکنون علاوه بر عملیات‌های موشکی پیشرفته ضد مواضع صهیونیست‌ها در داخل فلسطین اشغالی، یک معادله جدید را در برابر دشمن ترسیم کرده که مربوط به قدرت پدافندی مقاومت و سرنگونی اهداف اسرائیل در آسمان است.

روایت «هیل» از پیشتازی اندک بایدن در برابر ترامپ در نظرسنجی‌ها

تهران- ایرنا- نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که در یک رقابت ۲ نفره میان جو بایدن و دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا، ‌رییس دولت کنونی از حزب دموکرات وضعیت بهتری دارد و با یک اختلاف سه درصدی از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی می‌گیرد.

گوگل تعداد بیشتری از کارکنان معترض به همکاری این شرکت با اسرائیل را اخراج کرد

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست خبر داد که شرکت گوگل حدود ۲۰ کارمند دیگر معترض به قرارداد رایانش ابری با تل آویو را اخراج کرد و بدین ترتیب مجموع کارمندان اخراج شده این غول فناوری به بیش از ۵۰ نفر رسید.

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم / وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران، تغییر کرده است

سرلشکر باقری با بیان اینکه وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، گفت…

Loading

ماکرون و چالش های برتری طلبی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:ژروم فانوگلیو، تحلیلگر روزنامه لوموند فرانسه بااشاره به پیروزی حزب امانوئل مکرون در انتخابات پارلمانی فرانسه می نویسد هجوم رأی دهندگان حزب جمهوری به پیش که تا حدودی در همه جا نامزدهایش پیشرو بودند، هنوز با حمایت گسترده بخش زیادی از افکار عمومی فاصله دارد.

قرار است رئیس جمهور جدید فرانسه تا هفته آینده اکثریت زیادی را در مجلس ملی در اختیار داشته باشد. این موضوع پرسش های زیادی را مطرح می کند.
طرفداران امانوئل ماکرون قبل از انتخابات پارلمانی همصدا درخواست کردند: «به وی فرصت دهید». آنها بسیار فراتر از انتظارات خود توافق کردند. قرار است رئیس جمهور جدید تا هفته آینده از همه فرصت ها برای اجرای سیاست های خود برخوردار باشد. حزبش خط مشی قابل توجه خود را اعلام کرد.
حزب “جمهوری به پیش” که شانزده ماه پیش وجود نداشت، در حال تبدیل شدن به نخستین تشکیلات فرانسه، حداقل در مجلس ملی است. این حزب تقریباً با هیچ مخالفی در مجلس مواجه نخواهد بود: فشار گروه راست دو برابر کمتر از قبل است، حزب سوسیالیست در حال نابودی است و جبهه ملی فرانسه با عقب نشینی بسیار آشکار وزنه ای در برابر رئیس جمهوری محسوب نمی شود. علاوه بر این، تعدادی از بازماندگان نخستین دور مرگبار سوسیالیست ها یا جمهوری خواهان، توافق خود را با طرح ریاست جمهوری اعلام کردند و گفتند حاضرند از آن حمایت کنند، آنچه که نباید بیشتر از حمایت جنبش دمکراسی فرانسوا بایرو که در بین عده ای از نمایندگان طرفدار ماکرون از بین رفته است، لازم باشد.
اما نباید سرعت و شور و هیجان مردمی را با هم اشتباه گرفت. این هجوم رأی دهندگان حزب جمهوری به پیش که تا حدودی در همه جا نامزدهایش پیشرو بودند، هنوز با حمایت گسترده بخش زیادی از افکار عمومی فاصله دارد. موفقیت بی سابقه این حزب تا حدی منطبق با رکورد تاریخی دیگر است: برای نخستین بار در تاریخ جمهوری پنجم، بیش از نیمی از رأی دهندگان در انتخابات مجلس شرکت نکردند. این کاهش دائمی از زمان برقراری دوره پنج ساله این بار با افزایش قابل توجهی مواجه بود: نسبت به سال ٢٠١٢ میزان مشارکت ٨ درصد کاهش داشته است. در این جا نیز حزب از رئیس جمهوری پیروی کرد که در ماه می با ۴٣,۵ درصد آراء انتخاب شده بود. در انتخابات اخیر شمار رأی دهندگان حدود پانزده درصد افزایش یافت.
ضعف نمایندگی
این نابرابری نگران کننده تا حدی ناشی از مقتضیات است. پس از یک سال مبارزات به ویژه فشرده انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی از رأی دهندگان احساس خستگی می کنند. تعداد زیادی از نتیجه این انتخابات ناامید شدند و بسیاری که از راهکار امانوئل ماکرون سردرگم شده بودند، توانستند تصمیم بگیرند از بازی کناره گیری کنند و صبر کنند تا ببینند اکثریت جدید با قدرت خود چه کار خواهند کرد.
این رکورد خودداری از شرکت در انتخابات نیز نتیجه جمهوری پنجم است. از زمان برقراری دوره پنج ساله، انتخابات ریاست جمهوری فشار فزاینده و بی تفاوت کننده ای بر انتخابات مجلس داشته است. از سال ١٩۵٨ تا کنون جمهوری شدن نظام حیات سیاسی ما را حول تنها یک فرد، به عنوان محور نظام، بازگرداند. بدیهی است که امانوئل ماکرون بهترین سود را از این ساز و کار برده است. اما آیا او خواهد توانست با دفع خطرات سیاست های خود را اجرا کند؟
به نظر می رسد رئیس جمهور جدید بر یکی از ضعف های آخرین دوره های پنج ساله غلبه کرده است: ضعف ترسیم. نظرسنجی ها آن را نشان می دهد: موفقیت وی به ویژه در صحنه بین المللی بلافاصله اهداف رأی گیری را به نفع نامزدهای حزب جمهوری به پیش متبلور ساخت. با این حال احتمال دارد این انتخابات مجلس حتی ضعف مهم دیگر نظام سیاسی ما را عمیق تر سازد: ضعف نمایندگی.
البته در اعتراض به برتری طلبی پارلمانی آینده حزب رئیس جمهور بدبینی زیادی وجود داشت، در حالی که احزاب دیگر قبل از سال ٢٠١٧ نیز از اکثریت مطلق کافی برخوردار بودند. با وجود این، هیچ یک از این احزاب تا کنون به این اندازه کرسی با آراء اندک به دست نیاورده بود. و به خصوص این اکثریت قاطع باید ویژگی رهایی از شرایط دشوار وعده رئیس جمهور برای بازسازی را داشته باشد.
وقتی می توان به خود اجازه داد به اختلافات توجه نکرد، چگونه می توان ضرورت گفتگو را رعایت کرد؟ چگونه می توان فشار یک تغییر را که بسیار اساسی تر از تغییر افراد است، بر خود تحمیل کرد؟زمانی که ما برخاسته از محافل اجتماعی همسانی باشیم، چگونه می توان از وسوسه های بین خود اجتناب کنیم ؟ چگونه اکثر نمایندگان تازه کار که مدیون انتخاب یک فرد هستند، قدرت خود را به ویژه قدرت کنترل قوه مجریه را اعمال خواهند کرد؟ چگونه می توان با اجتناب از اعتراض که در پارلمان وجود ندارد، در صدد ابراز عقیده در جای دیگر بود؟ قبل از دور دوم انتخابات مجلس، مطرح کردن این پرسش ها از نامزدهای امانوئل ماکرون چندان دیر نیست.

منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *