جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان چیست؟

لندن – ایرنا – طرح جنجالی اخراج پناهجویان مستقر در انگلیس به کشور آفریقایی روآندا که پیشتر از سوی دادگاه این کشور غیرقانونی اعلام شده بود، درحالی از سوی پارلمان انگلیس تصویب شد که کارشناسان نسبت به سابقه خطرناک اجرای این طرح در نقض قوانین حقوق بشری هشدار داده‌اند.

Loading

حقایق مربوط به جنگ میان قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:عبدالباری عطوان، تحلیلگر روزنامه رای الیوم با اشاره به تنش عربی و قطع روابط باقطر از سوی برخی کشورهای متحد عربستان می نویسد سیاست های دوگانه و تناقض ها و جنبه های بحران کنونی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس علامت سوال های بسیاری را برمی انگیزد.

خواهشمندیم از دورویی و ارسال کمک ها به ملت قطر دست بردارید زیرا به آن نیازی ندارند… به اشک تمساح ریختن پایان دهید… مسئله آنگونه که تصور می کنید پیچیده نیست… پیش روی شما بیان واقعیت هایی درباره این جنگ میان کشورهای ثروتمند وجود دارد، جنگی که هیچ ارتباطی به شما ندارد
اقدام برخی کشورهای عربی مانند مراکش به ارسال هواپیماهای حاوی مواد غذایی به قطر و اعلام آمادگی عربستان از زبان عادل الجبیر، وزیر امور خارجه این کشور برای ” ارسال کمک های غذایی و پزشکی به دوحه در صورت نیاز” و افشای اعمال فشار سفرای عربستان سعودی و تهدید کشورهای آفریقایی دارای اکثریت مسلمان به قطع کمک های مالی یا سختگیری در مسئله صدور روادید حج، چنانچه این کشورها روابط خود را با قطر قطع نکنند، از سوی روزنامه “لوموند”، تمام این ها تناقض ها و جنبه های بحران کنونی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس را بازتاب می دهد، [بحرانی] که علامت سوال های بسیاری را برمی انگیزد که بر ما لازم است برای پاسخ به آن ها تلاش کنیم و احتمالا از شنیدن پاسخ های ما حیرت خواهید کرد.
قطر از سوی کشورهای “برادر” در معرض محاصره سیاسی است بیش از آن که در محاصره غذایی باشد که نیازمند یاری از سوی کشورهای دیگر مانند مراکش یا حتی خود عربستان سعودی است، مانند آنچه بر زبان عادل الجبیر وزیر امور خارجه این کشور درباره پیشنهاد کمک های غذایی و پزشکی شد و نادرست است که آن را با نوار غزه مقایسه کنیم یا یمن که گرسنگی و وبا در حال از پای درآوردن ملت این کشور است یا حلب یا حتی عراق در هنگام محاصره شدید آمریکا پس از حمله به کویت و این محاصره ای بود که دوازده سال به طول انجامید و ارزش های انسانی و اخلاقی را نابود کرد و منجر به شهید شدن بیش از یک میلیون کودک شد. بنابراین چرا دولت مراکش هواپیماهای حامل مواد غذایی را به قطر و جنگنده ها را به عنوان مثال به صنعا می فرستد؟
آری در قطر رنج و سختی وجود دارد، اما از نوع دیگری که قابل مقایسه با واقعیت های مربوط به ملت های دیگر نیست زیرا کشورهایی که روابط خود را قطع کرده و مرزها و بندرگاه های خود و حریم هوایی شان را بر روی قطر بستند فرض بر این است که این کشورها، کشورهای برادر بودند و همچنان هستند. در کنار این کشورها خود قطر نیز بیش از سی سال است که آواز حریم خصوصی کشورهای حاشیه خلیج فارس و متمایز و متفاوت بودن این کشورها از ویژگی و روابط کشورهای عربی و اسلامی را سر می دهد، و از ما غریبه ها می خواهند مداخله یا همدردی نکنیم از این رو چه اشکالی دارد چنانچه شهروند قطر شیر تولید عربستان را با مشابه آن تولید شده به عنوان مثال در ترکیه یا ایران عوض کند؟
کل مسئله در زد و بندهای سیاسی و ثبت موضع گیری های کاملا سیاسی به ضرر قطر و بحران این کشور در درجه نخست است و نیز در برخی موارد خارج از کشمکش سیاسی نیست زیرا کشورهایی که روابط خود را با قطر قطع کرده اند این اقدام را یا از روی غرض ورزی یا نزدیک شدن به مربع عربستان، امارات، بحرین و مصر و با طمع قدرت مالی نرم این مربع انجام داده اند یا به هر دو علت با هم.
کشور پادشاهی عربستان سعودی که وارد نبرد علیه همسایه خود قطر شده و ما در اینجا درباره درستی علل یا اخلاقی بودن یا نبودن آن بحث نمی کنیم چرا که این موضوع دیگری است این کشور یعنی عربستان سعودی به این نبرد ویژگی و رنگ و بوی اسلامی -عربی و بین المللی بخشیده است، دیدگاهی شبیه دیدگاه مشهور جرج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر این که هر کس با ما نیست پس علیه ما است.
گمان نمی کنیم کشور قطر که ذخایر ارزی آن بیش از ٣٢٠ میلیارد است نیازمند دو هواپیمای مراکش حاوی مواد غذایی باشد و مسئله همبستگی سیاسی و ارسال پیام به طرف های دیگر است به ویژه عربستان سعودی، امارات و مصر و اصلاح اشتباهات سیاسی که برجسته ترین آن ها اشتباه مشارکت در جنگ یمن و اعتراض به خلف وعده های سرمایه گذاری و تلاش برای همگام شدن با افکار عمومی سرکوب شده در مراکش است که به عللی که در اینجا مجال بیان آن نیست دوستی و تمایل زیادی با عربستانی ها ندارند.
واقعیتی که بسیاری از آن غافل هستند این است که کشور قطر از نظر سیاسی عربستان را محاصره کرده و نه برعکس زیرا خود را برای افکار عمومی عربی و بین المللی به عنوان قربانی معرفی کرد که شایسته همدردی است و نه برعکس زیرا کشور کوچکی است از نظر مساحت و شمار جمعیت و در درجه دوم چون کشورهایی که شمشیر محاصره علیه این کشور کشیده اند کشورهایی از نظر مالی و نظامی قدرتمند هستند و سوم این که این کشورها از سوی آمریکایی حمایت می شوند که منفور در سطح عربی و اسلامی است و این درنگ کشورهای بسیاری را برای قطع روابط با قطر تفسیر می کند که دهه ها است در منظومه عربستان می گردند همانند وقتی که آن ها به دعوت به تشکیل “ائتلاف اسلامی” یا پیوستن به طوفان قاطعیت یا دعوت برای حضور در کنفرانس اسلامی عربی با حضور رئیس جمهور دونالد ترامپ به این کشور پاسخ مثبت دادند و به آن دست زدند و به این ترتیب کشورهایی که روابط خود را با قطر قطع کردند انگشت شمار هستند مانند اریتره، جیبوتی،چاد، موریتانی و نیمی از یمن و یک سوم لیبی و یک چهارم مالی.
چنانچه دو کشور مانند اردن و مراکش را که ذخیره و اندخته “اهل سنت” و “پادشاهی” در تمام ائتلاف هایی هستند که عربستان سعودی به آن ها دعوت و آنها را برگزار کرده و این دو برای مشارکت در برخی نشست های شورای همکاری خلیج فارس دعوت شده اند در نظر بگیریم در می یابیم که این دو کشور اصلا به مسئله قطع روابط با کشور قطر نزدیک نشدند. اردن به کاهش سطح روابط به جانشین سفیر اکتفا کرد و مراکش هیچ تصمیمی نگرفته است اما سودان که با ارسال هزار نفر از نیروهای خود برای جنگ در یمن در کنار ائتلاف عربی مشارکت کرد و ده ها سرباز خود را از دست داد؛ ترجیح داد بی طرفی اتخاذ کند و به سفارت قطر و کادر آن آسیبی وارد نکرد گویی اتفاقی نیفتاده است.
سودان مانند مراکش احساس ارتکاب اشتباه بزرگ اخلاقی و سیاسی کرد به علت مشارکت در جنگ یمن و هیچ فایده ای از آن بدست نیاورد به غیر از لطمه وارد شدن به شهرت و تاریخ و تصویر ملت بی گناه خود که در طول تاریخ خود در جنگ های فقرای مظلوم مشارکت کرده و در اردوگاه آن ها بدون تردید ایستاده است. از این رو تصمیم گرفت این اشتباه خود را تصحیح کند و گناه خود را با به “غفلت زدن” جبران کند و کار درستی انجام داد، اما این کار باعث بخشیده شدن خطای حکام این کشور در دید ملت قبل از هر طرف دیگری نمی شود.
کشور پادشاهی عربستان سعودی و متحدان این کشور باید به خود رجوع و علل واقعی را بررسی کنند که باعث شد بسیاری که حتی هیچ دوستی و صمیمیتی با کشور قطر به علت سیاست های چند گانه و متناقض این کشور نداشتند؛ در اردوگاه این کشور بایستند و نه به خاطر عشق به این کشور بلکه از سر کینه و غرض ورزی به عربستان و در مخالفت با سیاست های این کشور.
برای این که مانند بسیاری از موارد برداشت نادرستی از نوشته ما نشود تاکید می کنیم ما اختلاف بنیادین با دولت قطر داریم و علیه سیاست های این کشور در سوریه، عراق و یمن و لیبی در گذشته ایستاده و می ایستیم و در برنامه های شبکه الجزیره به مدت هفت سال است مشارکت نکرده ایم و این کشور را مسئول بسیاری از ویرانی که به این کشورها رسیده می دانیم و به علت این موضع گیری مان متحمل سختی زیادی شده ایم اما این مسئله به هیچ عنوان باعث نمی شود از گفتن آنچه حقیقت می دانیم خودداری کنیم و با وجود این که قطر شریک “برادر” خود عربستان در جنگ های این کشور در کشورهای گفته شده بود بلکه فراتر با عربستان بر سر نشست روی صندلی نخست رهبری در آن ها رقابت می کرد اما تاکید می کنیم ما مخالف محاصره قطر و صدمه زدن به ملت خوب این کشور هستیم و بر حل و فصل این بحران از طریق گفتگو پافشاری می کنیم. .
این جنگ، جنگ میان ثروتمندان عرب است؛ از این رو از کسانی که می خواهند کاروان های کمک به کشور قطر ارسال کنند می خواهیم این کمک ها را به کسانی که استحقاق آن را دارند در غزه، سوریه، یمن، چاد و سومالی ارسال کنند و این کار شایسته تر است و ما به همین بسنده می کنیم.

 منبع: اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *