جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو احتمالا بازداشت شود

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از احتمال صدور حکم بازداشت توسط دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه به شدت نگران است.

امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان

یک پژوهشگر مسائل نظامی در ویدئویی تحلیلی اظهار داشت عملیات وعده صادق توانست سامانه پدافندی و رادرای مشترکی میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد و با عبور از چهار لایه پدافندی به اهداف موردنظر خود اصابت کند.

Loading

تحلیلی بر رقابت و تنش میان آمریکا و چین

۱۴۰۲/۰۴/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در شرایطی که چین تلاش می کند در حوزه های مختلف جایگاه خود در نظام بین الملل را ارتقاء بخشد، آمریکا نگران از دست دادن موقعیت برتر خود در نظام بین الملل است. محمد جواد قهرمانی- پژوهشگر مسائل چین

در دوران اخیر نیز آمریکا دست به اقدامات مختلفی زده تا بتواند از این روند جلوگیری کند یا آن را به تعویق بیندازد. این امر با جنگ تجاری در زمان دونالد ترامپ آغاز شد. در کنار آن مسئله تایوان نیز به ابزاری برای آمریکا تبدیل شد تا بتواند هرچه بیشتر پکن را تحت فشار قرار دهد به‌گونه‌ای که عده ای از ترک رویکرد «ابهام استراتژیک» از سوی واشنگتن سخن به میان می‌آورند. اقدامات و تحرکات آمریکا حاکی از این است که این کشور خواهان تعریف خطوط قرمز جدیدی در رابطه با تایوان است. تحرکات نظامی شامل حضور نظامی مستقیم، برگزاری مانورهای نظامی مشترک و تلاش جهت افزایش هماهنگی با متحدان و شرکاء از جمله نمودهای بارز سیاست های آمریکا طی سالیان اخیر به شمار می روند. به این موارد باید فشارها در عرصه فناوری های نوین از جمله صنعت تراشه را نیز افزود که تقریبا هر روز در اخبار مرتبط با روابط دو کشور قابل مشاهده است.

در سوی دیگر، چین با وضعیت پیچیده ای روبرو است. اگرچه رهبران این کشور طی دو دهه اخیر بر رشد و ظهور مسالمت آمیز تأکید کرده اند اما مواجهه با محیط امنیتی پیچیده در پیرامون و نظام بین الملل آنها را با وضعیت دشواری مواجه کرده است. پکن با وجود آنکه همچنان خواهان ثبات در روابط با آمریکا است تا از این طریق بتواند رشد خود را استمرار بخشد اما نمی تواند از تحولات نوین کنار بماند. در حوزه نظامی پکن تلاش می کند ضمن افزایش ظرفیت‌های خود، از طریق اقدامات مختلف از جمله برگزاری مانورهای نظامی مختلف چه در محیط پیرامون تایوان و چه در دیگر حوزه های دارای تنش از جمله در دریای چین شرقی، آمادگی خود را در این زمینه به نمایش بگذارد.

در حوزه اقتصادی نیز چین در کنار تلاش‌ها جهت حفظ و استمرار رشد، قاعده و هنجارسازی‌های اقتصادی جدید را دنبال می کند. به عنوان نمونه، ابتکارهای اقتصادی این کشور اگرچه می تواند به افزایش نفوذ چین در مناطق مختلف بینجامد در عین حال می تواند به این کشور در خلق هنجارهای نوین اقتصادی نیز کمک کند. اقدام اخیر چین در تحریم صادرات دو فلز مهم در صنعت تراشه نشان می دهد حوزه اقتصاد و فناوری، محوری مهم در رقابت دو کشور قلمداد می شود.

در حوزه سیاسی و دیپلماتیک، پکن تلاش می کند خود را به عنوان کنشگری مسئول و صلح ساز به تصویر بکشد. این موضوع می تواند نه تنها به افزایش قدرت نرم این کشور یاری رساند بلکه در ذهن رهبران چین احتمالا این تصور نیز وجود دارد که از این طریق می توانند توانایی خود برای نقش رهبری آینده نظام بین الملل را به رخ دیگران بکشند. در این میان، تلاشهایی از سوی پکن برای ایجاد شکاف در صف بندی اتحادی آمریکا صورت می گیرد. در این راستا، سیاست پکن در قبال جنگ اوکراین قابل توجه است؛ تصمیم گیران چین دست به اقدام جدی در حمایت از روسیه نزدند که هم به اجماع نظر جدی اروپا و آمریکا در مواجهه با چین منتهی شود و هم این کشور را در معرض مواجهه جدی با این کشورها قرار دهد.

در مجموع، تنش و رقابت به ویژگی برجسته روابط آمریکا و چین تبدیل شده است. منطق آن نیز پیچیده نیست؛ بدین ترتیب که آمریکا نمی خواهد جایگاه خود را از دست بدهد، چین نیز خواهان حفظ و ارتقاء وضعیت کنونی خود است. با این حال، یک موضوع قابل توجه است و آن اینکه برای هر دو کشور مدیریت رقابت در وضعیت کنونی مسئله ای حائز اهمیت به شمار می رود. سفر بلینکن و به دنبال آن سفر وزیر خزانه داری آمریکا به پکن و استقبال چین نشان می دهد هر دو کشور نمی خواهند وضعیت کنونی به نزاع میان آنها بینجامد. همین موضوع ما را به این نکته رهنمون می سازد که نمی توان روابط کنونی آمریکا و چین را با روابط آمریکا و روسیه در زمان جنگ سرد مقایسه کرد.

0 Comments