جدیدترین مطالب

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

Loading

سناریوی ریاست جمهوری نتانیاهو برای خروج رژیم صهیونیستی از بن‌بست سیاسی

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه افکار عمومی اسرائیل معتقد است عامل طولانی شدن بن‌بست سیاسی شخص نتانیاهو و قدرت پرستی او است، گفت: گروه‌های سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل باید بدون نتانیاهو به مسیر خود ادامه دهد.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به شرایط سیاست داخلی در رژیم صهیونیستی و مأمور شدن مجدد بنیامین نتانیاهو به تشکیل کابینه، خاطرنشان کرد: شرایط برای نتانیاهو، شرایط خوبی نیست و با وضعیتی که حاکم شده بسیار بعید به نظر می‌رسد که او بتواند کابینه‌ای را تشکیل دهد.

وی با بررسی آرایی که احزاب مختلف در انتخابات اخیر به دست آورده‌اند، افزود: اگر هفت کرسی حزب «یمینا»، متعلق به نفتالی بنت هم به آرای نتانیاهو اضافه شود او 54 کرسی خواهد داشت و هنوز هفت کرسی برای تشکیل کابینه کم دارد. با این شرایط لیکودی‌ها پیشنهاد داده‌اند که با توجه به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری ریولین، نتانیاهو به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود و شخص دیگری از جناح راست یا حزب لیکود، به‌جای نتانیاهو کرسی نخست‌وزیری را در اختیار بگیرد.

 

عمر کوتاه دولت احتمالی آتی

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه نتانیاهو تا پیش‌ازاین به‌طورجدی این پیشنهاد را رد می‌کرد اما با توجه به شرایط فعلی تاکنون مخالفت عمده‌ای نشان نداده و در حال بررسی آن است، گفت: این شرایط دو وضعیت را پیش رو می‌گذارد؛ حتی اگر نتانیاهو بتواند دولت را تشکیل دهد فرجامی بهتر از کابینه قبلی طول نخواهد داشت و عمر دولتش چند ماه بیشتر نخواهد کشید.

وی تأکید کرد: نتانیاهو شخصیت بسیار دیکتاتور و خودرایی دارد و با هر کس ائتلاف کند بعد از مدتی به خاطر خودرایی و البته دخالت‌های بیش‌ازحد سارا نتانیاهو در امور سیاسی اسرائیل که دیگر محرز شده وضعیت به بن‌بست کشیده می‌شود؛ بنابراین همچنان بن‌بست سیاسی و هزینه‌های آن، فرسایش و تشدید چالش‌های داخلی و سرخوردگی‌ها مطرح خواهد بود که قطعاً نه برای نتانیاهو و نه برای رژیم اسرائیل و مردمش مطلوب نیست.

عبدی با بیان اینکه این شرایط، فشار مضاعفی را برای نتانیاهو به همراه دارد، ادامه داد: عملاً همه هزینه‌ها و مشکلات متوجه نتانیاهو شده است و در افکار عمومی داخلی رژیم این فکر در حال تثبیت شدن است که مقصر این وضعیت و کش‌دار شدن بن‌بست سیاسی شخص نتانیاهو و قدرت پرستی او است.

 

نتانیاهو رو به افول است

وی با اشاره به کاهش مشارکت در این دوره از انتخابات، گفت: جریان راست پله‌پله در حال تنزل است و نتانیاهو با دوران اوجش فاصله گرفته و حتی می‌توان گفت که رو به افول است.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی سناریوی دیگر را لغو انتخابات اخیر و برگزاری انتخابات مجدد یعنی پنجمین دوره کنست طی حدود یک سال عنوان کرد و اضافه کرد: اگر انتخابات مجددی در دستور کار باشد بازهم یکی از گزینه‌های محتمل وقوع همین شرایط فعلی است.

عبدی با تأکید بر اینکه این وضعیت معلول شخص نتانیاهو است، به سیاست خارجی او برای حفظ قدرت، خصوصاً ایران‌هراسی اشاره کرد و گفت: نتانیاهو هم این شرایط را می‌فهمد و بالاخره باید توازنی برقرار کند. او نمی‌تواند این وضعیت را به همین شکل رها کند.

 

نتانیاهو مقصر طولانی شدن بن‌بست سیاسی

این تحلیلگر تحولات رژیم صهیونیستی ادامه داد: به نظر می‌رسد انتخاب ایشان برای تشکیل کابینه مسئله‌ای را حل نمی‌کند و با این وضعیت گروه‌های سیاسی و بخشی از اقشار و افکار عمومی داخلی اسرائیل به این نتیجه رسیده که اسرائیل باید بدون نتانیاهو به مسیر خود ادامه دهد و او بیش از این نمی‌تواند باری بر دوش اسرائیل باشد.

به گفته عبدی؛ به‌احتمال بسیار زیاد نتانیاهو با گرفتن این امتیاز که پرونده‌های فسادش بسته شود و تحت پیگرد قانونی قرار نگیرد، چه در دوره ریاست جمهوری و چه بعدازآن، به مسئله ریاست جمهوری رضایت دهد و کنار بکشد تا درنتیجه آن حداقل باعث تداوم حضور جریان و جناح راست و حاکمیت آن در اسرائیل شود.

 

تلاش نتانیاهو برای گرفتن تضمین عدم پیگیری پرونده فسادش

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی اسرائیل توان کافی برای مقابله با نتانیاهو حداقل در این شرایط ندارد و به دنبال اهرم فشار است، گفت: دستگاه قضایی تا وقتی ایشان در کنست حضور دارد قطعاً نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. باید از قدرت کناره‌گیری کند تا بتوانند با او برخورد کنند. نتانیاهو هم این را می‌فهمد، بنابراین می‌خواهد شرایطی را برای خود رقم بزند تا برخوردی با او صورت نگیرد و در صورت گرفتن تضمین کنار می‌آید.

عبدی افزود: اگر به او تضمین ندهند، این شرایط ادامه خواهد یافت، چراکه او به‌شدت دچار خودشیفتگی است و نمی‌تواند هرگونه برخوردی را تحمل کند، به‌خصوص اینکه دادگاهی برای او ترتیب دادند و او را مکلف کردند که حتماً حضور فیزیکی در آن داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط فعلی گزینه‌ای بهتر از این نخواهد داشت تا هم پرونده‌های فسادش بسته شود و هم کرسی ریاست جمهوری را بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *