جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

نقش مشاوران ایرانی ترامپ در اشتباهات سیاست خارجی آمریکا

۱۴۰۰/۰۱/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان اینکه تیم بایدن با هوشمندی مسیر حرکتشان را به صورتی كه در دوره آقای ترامپ بود، در اختیار منافقین یا سلطنت‌طلب‌ها قرار نداده‌اند، گفت: مشاوران و اعضای دولت فعلی روابطی كه فردی مثل بولتون با منافقین داشت را ندارند و متوجه هستند كه منافقین جایی در داخل كشور ایران نداشته و از پایگاه مردمی‌ برخوردار نیستند.

دکتر فؤاد ایزدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به عملکرد مشاوران ایرانی دولت ترامپ و تأثیر آن‌ها در تدوین سیاست‌های نادرست در قبال ایران ازجمله تصور اشتباه تأثیر سیاست «فشار حداکثری»، خاطرنشان کرد: آقای بولتون قبل از اینکه در دولت ترامپ پستی بگیرد از منافقین برای سخنرانی علیه ایران پول می‌گرفت و با آن گروه آشنا بود. او سوابق منافقین را می‌دانست و از فعالیت‌های تروریستی آن‌ها در رابطه با ایران و ایرانی‌ها باخبر بود.

 

نزدیکی روابط بولتون و پمپئو با منافقین

وی بابیان اینکه ازآنجاکه منافقین تروریست‌های مطلوبی برای آمریکا هستند و در راستای اهداف آن‌ها اقدامات متعددی را علیه ایران دنبال می‌کنند بولتون با آن‌ها آشنایی داشت و همکاری می‌کرد، افزود: مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، هم‌چنین رویکردی نسبت به منافقین و سلطنت‌طلبان داشت.

این استاد دانشگاه تهران بابیان این اعتقاد که ترامپ شخصاً در این موارد لزوماً ورود جدی نداشت و تصمیم‌سازی‌ها را به مشاوران خود واگذار کرده بود، گفت: البته باید در نظر داشت که مسئله اصلی در دولت ترامپ رویکرد مسئولین دولت آمریکا بود، به‌هرحال منافقین و سلطنت‌طلبان 40 سال یا بیشتر است که علیه جمهوری اسلامی کار می‌کنند و خیلی هم سعی کردند در دولت‌های مختلف تأثیرگذاری‌شان را افزایش دهند.

ایزدی با تأکید بر اینکه شرایط در دوره بایدن نسبت به دولت قبل تفاوت‌هایی دارد، توضیح داد: مشاوران و اعضای دولت فعلی روابطی که فردی مثل بولتون با منافقین داشت را ندارند، دلیلشان هم این است که متوجه هستند که منافقین جایی در داخل کشور ایران ندارند و از پایگاه مردمی برخوردار نیستند. ازاین‌جهت تیم آقای بایدن هوشمندتر هستند که مسیر حرکتشان را، به صورتی که در گذشته و دوره آقای ترامپ بود، در اختیار منافقین یا سلطنت‌طلب‌ها قرار نداده‌اند.

 

دشمنی دولت بایدن هوشمندتر و تخصصی‌تر است

این تحلیلگر مسائل آمریکا اضافه کرد: توانمندی این تیم در حوزه شناخت ایران بیشتر است، اما ما باید این نکته را کنار نکته دیگری بگذاریم و آن اینکه دشمنی بایدن و اطرافیانش نسبت به ایران کمتر از ترامپ نیست؛ یعنی آن تقابلی که در برخورد با ایران در ذهن بایدن و اطرافیان او است چیزی کمتر از ترامپ ندارد، هوشمندتر و حرفه‌ای‌تر است ولی تقابل کمتری ندارد.

وی تأکید کرد: درنتیجه چنین رویکردی روابط آن‌ها با عواملی که تأثیرگذار نیستند و توصیه‌هایشان هم در عمل مناسب نیست، کمتر می‌شود اما دشمنی همچنان وجود دارد و دشمن هوشمندتر گاه از دشمنی که توانمندی تحلیلی پایینی دارد، می‌تواند مؤثرتر عمل کند. به همین دلیل است که در دوره بایدن جمهوری اسلامی باید هوشیاری و حساسیتش بیشتر باشد.

 

ضرورت افزایش هوشمندی ایران در مقابل آمریکا

ایزدی ادامه داد: لازم است اگر آنجا هوشمندی در تقابل با ایران افزایش پیداکرده، در داخل هم هوشمندی در تقابل با طرف مقابل افزایش پیدا کند. این اتفاق باید در ایران بیفتد؛ چون با آدم‌های جدی‌تری مواجه هستید که همان میزان دشمنی رادارند. دوره ترامپ نسبت به این مسائل راحت‌تر بود، ترامپ می‌آمد موضعی می‌گرفت و حرف‌های عجیب‌وغریب می‌زد و همه می‌خندیدند، اما اکنون بایدن و اطرافیانش ادبیات متفاوتی را استفاده می‌کنند منتها با همان اهداف جلو می‌روند.

وی با اشاره به برخی مواضع بایدن و اطرافیانش در روزهای گذشته علیه ایران و به‌ویژه در رابطه با توافق برجام، اضافه کرد: دو ماه است بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شده، هنوز همان سیاست‌های ترامپ را جلو می‌برد. سیاست‌های بایدن هم‌جایی تغییر خواهد کرد که فکر می‌کنند آن تغییر دررسیدن به هدف ضربه زدن به ایران مؤثرتر است؛ بنابراین هوشمندی در داخل کشور نسبت به آمریکا باید افزایش پیدا کند.

وی با یادآوری عدم درک درست منافقین از مسائل داخلی و واقعیت‌های ایران، اظهار داشت: منافقین سال‌ها است که از کشور فرار کرده‌اند و به نظر می‌رسد نسبت به ایران در عمل اشراف زیادی ندارند. ممکن است بتوانند در عملیات تروریستی کمک کنند ولی در تغییر مسیر حرکت کشور همین‌الان شکست‌خورده‌اند. در سال‌های ابتدایی انقلاب هم همین حالت را داشتند.

 

تغییر مشاوران دولت آمریکا لزوماً به معنی بهتر شدن وضعیت نیست

ایزدی تأکید کرد: اینکه نقش منافقین در جهت‌دهی به سیاست‌های آمریکا کمتر شده، لزوماً خبر خوبی نیست، چراکه منافقین شکست‌خورده بودند و افرادی هم که از منافقین استفاده می‌کردند شکست‌خورده‌اند، طرف مقابل که شکست بخورد این‌طرف پیروز می‌شود.

وی گفت: تغییر مشاوران دولت آمریکا لزوماً به معنی بهتر شدن وضعیت نیست، بلکه به معنی پیچیده‌تر شدن وضعیت است. در دوره ترامپ مثلاً بحث «فشار حداکثری» را مطرح می‌کردند و بعد ترامپ سخنرانی ضد ایرانی می‌کرد و حرف‌هایی می‌زد که هرکسی که داخل ایران است متوجه می‌شد به لحاظ درک نسبت به تحولات و شرایط واقعی ایران تعادل درستی ندارد. این بهتر است یا زمانی که دشمن هوشمندتر باشد! هوشمندتر بودن طرف مقابل درنهایت نیاز به افزایش هوشمندی را در طرف خودی ایجاب می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *