جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

نگرانی اتحادیه اروپا از سیاست‌های ترکیه

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ | دسته بندی نشده

شورای راهبردی آنلاین - رصد: با تبدیل مسئله مهاجران به یک حربه و پیگیری ماجراجویی‌های جدید فرامرزی، رئیس‌جمهور ترکیه به شکل فزاینده‌ای همچون همتای روس خود اقدام می‌کند. اما اروپایی‌ها دیگر نمی‌توانند یقین داشته باشند ترکیه در جبهه غرب باقی می‌ماند.

مارک لئونارد در تحلیلی که اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد، نوشت: در پایتخت‌های اروپایی با تشدید سیاست خارجی تهاجمی رجب طیب اردوغان، این سؤال هر روز بیشتر از قبل پرسیده می‌شود که آیا ترکیه، روسیه جدید است؟ اردوغان علاوه بر استفاده از مسئله مهاجران به‌عنوان تهدیدی برای اتحادیه اروپا، نیروی نظامی را برای توسعه حوزه نفوذ ترکیه در سراسر منطقه به کار گرفته است.

اروپایی‌ها از پایان جنگ سرد به امنیت منطقه از دریچه تک‌قطبی غربی نگاه کرده‌اند. درحالی‌که ناتو ضامن امنیت نظامی است، اتحادیه اروپا با آیین‌نامه 80 هزار صفحه‌ای‌اش، در پی نظم حقوقی بوده است. در دهه 1990 میلادی، عمدتاً فرض بر آن بود که بازیگران غیرغربی منطقه یعنی روسیه و ترکیه به‌صورت تدریجی با این ترتیبات وفق خواهند یافت.

ظرف 15 سال اخیر، رؤیای تک‌قطبی بودن اروپایی جای خود را به واقعیت چندقطبی بودن داده است. هم روسیه و هم ترکیه روابط پرفرازونشیبی با اروپا داشته‌اند و هر دو تحت رهبری رهبرانی ملی‌گرا که ارزشی برای هنجارهای اتحادیه اروپا قائل نیستند، رشد کرده‌اند.

فروپاشیدن روابط اتحادیه اروپا – روسیه به‌خوبی مستندنگاری شده و داستان ترکیه هم کم‌وبیش همین‌طور است. جنگ عراق در سال 2003 روابط ترکیه با ناتو را پیچیده کرد و روابطش با اتحادیه اروپا نیز در سال 2007 زمانی رو به وخامت گذاشت که فرانسه مانع از مذاکرات بر سر بخش کلیدی الحاق این کشور به اتحادیه اروپا شد. ترکیه از آن زمان مسیر خود را در سوریه، بالکان، لیبی و همچنین روابط جدید با روسیه و چین تعیین و ترسیم کرده است.

البته روابط ترکیه – روسیه هم کم پیچیدگی ندارد، زیرا اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طرفدار طرف‌های متفاوتی در جنگ داخلی سوریه بوده‌اند. سطح روابط دو طرف زمانی به پایین‌ترین میزان رسید که ترکیه یک جنگنده روس را در سال 2015 هدف گرفت. پوتین هم در واکنش، تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کرد که بر اوضاع اقتصادی این کشور به‌شدت اثرگذار بود و به عذرخواهی اردوغان از روسیه منجر شد.

ترکیه باوجود آنکه هم‌پیمان ناتو است، اما بعدازآن ماجرا و باوجود مخالفت آمریکا بود که تصمیم به خرید سامانه دفاعی اس-400 از روسیه گرفت. درحالی‌که تنش‌ها بر سر درگیری در سوریه به قوت خود باقی است، اما اردوغان آشکارا اقدام روسیه به بازآرایی وجهه جهانی خود در خاورمیانه و شمال آفریقا را ستوده است.

اردوغان که با مخالفت‌های فزاینده داخلی مواجه است، شیوه پوتین را در پیش‌گرفته است. درحالی‌که غرب تمایلی به مداخله نظامی مجدد در لیبی ندارد، اردوغان فرصت را برای پیشبرد دستورکار خود غنیمت دیده است. او با پیروی از رویکرد روسیه در سوریه، دعوت‌نامه رسمی از دولت لیبی برای مداخله در این کشور گرفته است. او در یک سال اخیر نه‌تنها وجهه ترکیه را به‌عنوان قدرتی منطقه‌ای ارتقا بخشیده، بلکه توافقی بر سر مرز دریایی با لیبی داشته و از این طریق نقشه یونان، قبرس، مصر و اسرائیل را برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی در مجاورت این مرز را نقش بر آب کرده است.

باوجودی که اتحادیه اروپا و سازمان ملل باهدف پایان دادن به جنگ لیبی، روند صلح «برلین» را به‌پیش برده‌اند، اما مداخله نظامی ترکیه به‌صورت اساسی توازن میدانی قوا را تغییر داده است. یک‌بار دیگر روسیه و ترکیه آینده کشوری را تعیین می‌کنند که برای منافع اروپایی حیاتی است – البته این بار ترکیه نقش تصمیم‌گیرنده اصلی را دارد.

اردوغان ظاهراً تحت تأثیر سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن کرملین در قبال اروپا به‌ویژه در قبال دولت‌های وابسته به هیدروکربن و بازارهای روسیه هم قرارگرفته است. همچون پوتین که مدت‌هاست تأمین انرژی را به حربه‌ای برای پیشبرد اهداف خود تبدیل کرده است، اردوغان هم تلاش کرده جریان مهاجران و پناهندگان فراری از خاورمیانه را به اهرم فشاری برای خود تبدیل کند. زمانی که اتحادیه اروپا مأموریت دریایی جدیدی برای مسدودسازی جریان سلاح به داخل لیبی تعریف کرد، ترکیه تهدید مهاجران را پیش کشید و بعد هشدار داد جلوی تأمین مالی چنین مأموریتی را می‌گیرد.

سال‌ها بود که اروپایی‌ها روسیه را پسری سرکش می‌دانستند و فکر می‌کردند نظم تک‌قطبی اروپایی آسیب‌ناپذیر باقی‌مانده است؛ اما آن‌ها به هدفی سهل برای راهبرد تفرقه بینداز و حکومت کن کرملین تبدیل شدند. ترکیه هنوز به روسیه‌ای جدید تبدیل نشده است؛ اما ممکن است درصورتی‌که اوضاع به‌درستی مدیریت نشود، سرانجام به چنین جایگاهی برسد. در حال حاضر، اروپایی‌ها همچنان ترکیه را شریکی پیچیده در نظر می‌گیرند و نه یک «رقیب سیستمی»؛ اما اروپایی‌ها باید از 15 سال روابط با روسیه درس بگیرند. روابط اتحادیه اروپا و ترکیه نیازمند مجموعه‌ای از اصول جدید است که موردتوافق طرفین قرارگرفته باشد و در همین حال، باید خطوط قرمز واضحی برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه ترسیم شود.

اروپایی‌ها برای این منظور باید تصریح کنند که روند پیوستن به اتحادیه اروپا ممکن است به عقب بازگردد یا به‌پیش برود و روابطی کارکردی نیازمند استفاده از چماق و هویج خواهد بود. چالش اینجاست که تضمین شود همچنان فضا برای تعامل سیاسی در خصوص موضوعاتی همچون امنیت مشترک در منطقه‌ای که فقط تحت تأثیر اروپا و ترکیه قرار ندارد، بلکه روسیه، آمریکا و چین هم بر آن اثرگذارند، باز باقی بماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *