جدیدترین مطالب

بحران نقدینگی عراق؛ تلاقی فشارهای خارجی و چالش‌های داخلی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بحران نقدینگی در سیستم بانکی عراق، که با کاهش شدید ذخایر نقدی بانک‌های دولتی و اختلال در پرداخت وام‌ها و حقوق کارکنان همراه شده، فراتر از یک مشکل مالی ساده بوده و می تواند پیامدهای سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی به همراه داشته باشد.

تحلیلی بر چشم‌انداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفته‌ای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواسته‌های ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.

پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. اما به نظر می‌رسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجی‌گری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشان‌دهنده عزم عراق برای میانجی‌گری در مناقشات منطقه‌ای است.

دیدار دکتر خرازی و نخست وزیر قطر

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در حاشیه نشست گفتگوهای ایرانی – عربی در دوحه با آقای شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و درباره روابط دو کشور و اوضاع منطقه از جمله همکاری های منطقه ای و شرایط غزه و لبنان گفتگو کرد.

آرزوی اتحادیه اروپا برای استقلال و مسئولیت‌پذیری دفاعی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر ارشد مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و تقویت توان دفاعی خود، به استقلال و مسئولیت‌پذیری نظامی نیاز دارد، اما در خصوص تحقق این امر تردیدهای جدی وجود دارد. به گزارش رویترز، آنتونیو کاستا، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در بازدید از کارخانه اسلحه‌سازی «آرسنال» در بلغارستان تأکید کرد که اروپا باید سلاح‌های خود را تولید کند، زیرا واشنگتن تهدید به کاهش حضور نظامی در این قاره کرده است. وی افزود که «ما باید سلاح‌های اروپایی بیشتری تولید کنیم تا خودمختارتر باشیم.» اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در رونمایی از «سند سفید دفاع اروپا» در ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ در بروکسل اعلام کرد که «دوره سود بردن از صلح پایان یافته و اروپا باید مسئولیت دفاعی بیشتری بپذیرد.» این اظهارات در حالی مطرح شده که طرح «تسلیح مجدد اروپا» با هدف تقویت توان دفاعی در سایه شکاف فراآتلانتیک و نگرانی از کاهش حمایت آمریکا رونمایی شده است.

دکتر خرازی در افتتاحیه نشست چهارم گفت‌وگوهای ایرانی-عربی در دوحه:
امنیت جمعی وارداتی نیست؛ همکاری منطقه‌ای تنها راه مقابله با چالش‌هاست

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی در چهارمین نشست گفت‌وگوهای ایرانی-عربی در دوحه با عنوان «روابط مستحکم و منافع متقابل»، بر ضرورت همبستگی منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های مشترک تأکید و تصریح کرد: امنیت جمعی امری وارداتی نیست؛ بلکه باید از درون و بدون دخالت خارجی ایجاد گردد.

پیامدهای تغییرات کابینه ترامپ بر سیاست خارجی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درحالیکه اخیرا دولت دوم دونالد ترامپ صدمین روز خود را پشت سر گذاشت، در برخی تغییرات در ترکیب همکاران او نشانه‌ای از بازنگری در ساختار و جهت‌گیری سیاست خارجی ایالات متحده است.

Loading

أحدث المقالات

بحران نقدینگی عراق؛ تلاقی فشارهای خارجی و چالش‌های داخلی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بحران نقدینگی در سیستم بانکی عراق، که با کاهش شدید ذخایر نقدی بانک‌های دولتی و اختلال در پرداخت وام‌ها و حقوق کارکنان همراه شده، فراتر از یک مشکل مالی ساده بوده و می تواند پیامدهای سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی به همراه داشته باشد.

تحلیلی بر چشم‌انداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفته‌ای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواسته‌های ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.

پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. اما به نظر می‌رسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجی‌گری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشان‌دهنده عزم عراق برای میانجی‌گری در مناقشات منطقه‌ای است.

دیدار دکتر خرازی و نخست وزیر قطر

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در حاشیه نشست گفتگوهای ایرانی – عربی در دوحه با آقای شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و درباره روابط دو کشور و اوضاع منطقه از جمله همکاری های منطقه ای و شرایط غزه و لبنان گفتگو کرد.

آرزوی اتحادیه اروپا برای استقلال و مسئولیت‌پذیری دفاعی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر ارشد مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و تقویت توان دفاعی خود، به استقلال و مسئولیت‌پذیری نظامی نیاز دارد، اما در خصوص تحقق این امر تردیدهای جدی وجود دارد. به گزارش رویترز، آنتونیو کاستا، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در بازدید از کارخانه اسلحه‌سازی «آرسنال» در بلغارستان تأکید کرد که اروپا باید سلاح‌های خود را تولید کند، زیرا واشنگتن تهدید به کاهش حضور نظامی در این قاره کرده است. وی افزود که «ما باید سلاح‌های اروپایی بیشتری تولید کنیم تا خودمختارتر باشیم.» اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در رونمایی از «سند سفید دفاع اروپا» در ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ در بروکسل اعلام کرد که «دوره سود بردن از صلح پایان یافته و اروپا باید مسئولیت دفاعی بیشتری بپذیرد.» این اظهارات در حالی مطرح شده که طرح «تسلیح مجدد اروپا» با هدف تقویت توان دفاعی در سایه شکاف فراآتلانتیک و نگرانی از کاهش حمایت آمریکا رونمایی شده است.

دکتر خرازی در افتتاحیه نشست چهارم گفت‌وگوهای ایرانی-عربی در دوحه:
امنیت جمعی وارداتی نیست؛ همکاری منطقه‌ای تنها راه مقابله با چالش‌هاست

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی در چهارمین نشست گفت‌وگوهای ایرانی-عربی در دوحه با عنوان «روابط مستحکم و منافع متقابل»، بر ضرورت همبستگی منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های مشترک تأکید و تصریح کرد: امنیت جمعی امری وارداتی نیست؛ بلکه باید از درون و بدون دخالت خارجی ایجاد گردد.

پیامدهای تغییرات کابینه ترامپ بر سیاست خارجی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درحالیکه اخیرا دولت دوم دونالد ترامپ صدمین روز خود را پشت سر گذاشت، در برخی تغییرات در ترکیب همکاران او نشانه‌ای از بازنگری در ساختار و جهت‌گیری سیاست خارجی ایالات متحده است.

Loading

نگرانی اتحادیه اروپا از سیاست‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین - رصد: با تبدیل مسئله مهاجران به یک حربه و پیگیری ماجراجویی‌های جدید فرامرزی، رئیس‌جمهور ترکیه به شکل فزاینده‌ای همچون همتای روس خود اقدام می‌کند. اما اروپایی‌ها دیگر نمی‌توانند یقین داشته باشند ترکیه در جبهه غرب باقی می‌ماند.

مارک لئونارد در تحلیلی که اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد، نوشت: در پایتخت‌های اروپایی با تشدید سیاست خارجی تهاجمی رجب طیب اردوغان، این سؤال هر روز بیشتر از قبل پرسیده می‌شود که آیا ترکیه، روسیه جدید است؟ اردوغان علاوه بر استفاده از مسئله مهاجران به‌عنوان تهدیدی برای اتحادیه اروپا، نیروی نظامی را برای توسعه حوزه نفوذ ترکیه در سراسر منطقه به کار گرفته است.

اروپایی‌ها از پایان جنگ سرد به امنیت منطقه از دریچه تک‌قطبی غربی نگاه کرده‌اند. درحالی‌که ناتو ضامن امنیت نظامی است، اتحادیه اروپا با آیین‌نامه 80 هزار صفحه‌ای‌اش، در پی نظم حقوقی بوده است. در دهه 1990 میلادی، عمدتاً فرض بر آن بود که بازیگران غیرغربی منطقه یعنی روسیه و ترکیه به‌صورت تدریجی با این ترتیبات وفق خواهند یافت.

ظرف 15 سال اخیر، رؤیای تک‌قطبی بودن اروپایی جای خود را به واقعیت چندقطبی بودن داده است. هم روسیه و هم ترکیه روابط پرفرازونشیبی با اروپا داشته‌اند و هر دو تحت رهبری رهبرانی ملی‌گرا که ارزشی برای هنجارهای اتحادیه اروپا قائل نیستند، رشد کرده‌اند.

فروپاشیدن روابط اتحادیه اروپا – روسیه به‌خوبی مستندنگاری شده و داستان ترکیه هم کم‌وبیش همین‌طور است. جنگ عراق در سال 2003 روابط ترکیه با ناتو را پیچیده کرد و روابطش با اتحادیه اروپا نیز در سال 2007 زمانی رو به وخامت گذاشت که فرانسه مانع از مذاکرات بر سر بخش کلیدی الحاق این کشور به اتحادیه اروپا شد. ترکیه از آن زمان مسیر خود را در سوریه، بالکان، لیبی و همچنین روابط جدید با روسیه و چین تعیین و ترسیم کرده است.

البته روابط ترکیه – روسیه هم کم پیچیدگی ندارد، زیرا اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طرفدار طرف‌های متفاوتی در جنگ داخلی سوریه بوده‌اند. سطح روابط دو طرف زمانی به پایین‌ترین میزان رسید که ترکیه یک جنگنده روس را در سال 2015 هدف گرفت. پوتین هم در واکنش، تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کرد که بر اوضاع اقتصادی این کشور به‌شدت اثرگذار بود و به عذرخواهی اردوغان از روسیه منجر شد.

ترکیه باوجود آنکه هم‌پیمان ناتو است، اما بعدازآن ماجرا و باوجود مخالفت آمریکا بود که تصمیم به خرید سامانه دفاعی اس-400 از روسیه گرفت. درحالی‌که تنش‌ها بر سر درگیری در سوریه به قوت خود باقی است، اما اردوغان آشکارا اقدام روسیه به بازآرایی وجهه جهانی خود در خاورمیانه و شمال آفریقا را ستوده است.

اردوغان که با مخالفت‌های فزاینده داخلی مواجه است، شیوه پوتین را در پیش‌گرفته است. درحالی‌که غرب تمایلی به مداخله نظامی مجدد در لیبی ندارد، اردوغان فرصت را برای پیشبرد دستورکار خود غنیمت دیده است. او با پیروی از رویکرد روسیه در سوریه، دعوت‌نامه رسمی از دولت لیبی برای مداخله در این کشور گرفته است. او در یک سال اخیر نه‌تنها وجهه ترکیه را به‌عنوان قدرتی منطقه‌ای ارتقا بخشیده، بلکه توافقی بر سر مرز دریایی با لیبی داشته و از این طریق نقشه یونان، قبرس، مصر و اسرائیل را برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی در مجاورت این مرز را نقش بر آب کرده است.

باوجودی که اتحادیه اروپا و سازمان ملل باهدف پایان دادن به جنگ لیبی، روند صلح «برلین» را به‌پیش برده‌اند، اما مداخله نظامی ترکیه به‌صورت اساسی توازن میدانی قوا را تغییر داده است. یک‌بار دیگر روسیه و ترکیه آینده کشوری را تعیین می‌کنند که برای منافع اروپایی حیاتی است – البته این بار ترکیه نقش تصمیم‌گیرنده اصلی را دارد.

اردوغان ظاهراً تحت تأثیر سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن کرملین در قبال اروپا به‌ویژه در قبال دولت‌های وابسته به هیدروکربن و بازارهای روسیه هم قرارگرفته است. همچون پوتین که مدت‌هاست تأمین انرژی را به حربه‌ای برای پیشبرد اهداف خود تبدیل کرده است، اردوغان هم تلاش کرده جریان مهاجران و پناهندگان فراری از خاورمیانه را به اهرم فشاری برای خود تبدیل کند. زمانی که اتحادیه اروپا مأموریت دریایی جدیدی برای مسدودسازی جریان سلاح به داخل لیبی تعریف کرد، ترکیه تهدید مهاجران را پیش کشید و بعد هشدار داد جلوی تأمین مالی چنین مأموریتی را می‌گیرد.

سال‌ها بود که اروپایی‌ها روسیه را پسری سرکش می‌دانستند و فکر می‌کردند نظم تک‌قطبی اروپایی آسیب‌ناپذیر باقی‌مانده است؛ اما آن‌ها به هدفی سهل برای راهبرد تفرقه بینداز و حکومت کن کرملین تبدیل شدند. ترکیه هنوز به روسیه‌ای جدید تبدیل نشده است؛ اما ممکن است درصورتی‌که اوضاع به‌درستی مدیریت نشود، سرانجام به چنین جایگاهی برسد. در حال حاضر، اروپایی‌ها همچنان ترکیه را شریکی پیچیده در نظر می‌گیرند و نه یک «رقیب سیستمی»؛ اما اروپایی‌ها باید از 15 سال روابط با روسیه درس بگیرند. روابط اتحادیه اروپا و ترکیه نیازمند مجموعه‌ای از اصول جدید است که موردتوافق طرفین قرارگرفته باشد و در همین حال، باید خطوط قرمز واضحی برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه ترسیم شود.

اروپایی‌ها برای این منظور باید تصریح کنند که روند پیوستن به اتحادیه اروپا ممکن است به عقب بازگردد یا به‌پیش برود و روابطی کارکردی نیازمند استفاده از چماق و هویج خواهد بود. چالش اینجاست که تضمین شود همچنان فضا برای تعامل سیاسی در خصوص موضوعاتی همچون امنیت مشترک در منطقه‌ای که فقط تحت تأثیر اروپا و ترکیه قرار ندارد، بلکه روسیه، آمریکا و چین هم بر آن اثرگذارند، باز باقی بماند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر