جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

زاخارووا: روسیه در هیچ کنفرانسی درباره «فرمول صلح» زلنسکی شرکت نمی‌کند

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس یا هیچ رویداد دیگری که درباره «فرمول صلح» ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین باشد، شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن و سعودی به حصول توافقی که به اعطای تعهدات امنیتی به ریاض منجر خواهد شد «بسیار نزدیک» هستند / معتقدیم راهبرد ادغام اسرائیل در منطقه ایران را در منطقه منزوی خواهد کرد

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز پنجشنبه در نشست خبری گفت ایالات متحده و عربستان سعودی به حصول توافقی که به اعطای تعهدات امنیتی به ریاض منجر خواهد شد «بسیار نزدیک» هستند. وی اضافه کرد: «چند جزئیات وجود دارند که لازم است کماکان به حل و فصل آنها ادامه دهیم اما فکر می‌کنیم که می‌توانیم در مدت زمان کوتاه بر سر آن جزئیات هم به توافق برسیم.»

انفجار در دمشق

تهران-ایرنا-رسانه های منطقه دقایقی پیش از شنیده شدن صدای انفجار در حومه دمشق خبر دادند.

اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند

بر اساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که همزمان با نزدیک‌تر شدن واشنگتن به ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن ویدئویی چینی تیک‌تاک، انجام شد، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که چین از تیک‌تاک برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا، استفاده می‌کند.

Loading

نگرانی اتحادیه اروپا از سیاست‌های ترکیه

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ | دسته بندی نشده

شورای راهبردی آنلاین - رصد: با تبدیل مسئله مهاجران به یک حربه و پیگیری ماجراجویی‌های جدید فرامرزی، رئیس‌جمهور ترکیه به شکل فزاینده‌ای همچون همتای روس خود اقدام می‌کند. اما اروپایی‌ها دیگر نمی‌توانند یقین داشته باشند ترکیه در جبهه غرب باقی می‌ماند.

مارک لئونارد در تحلیلی که اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد، نوشت: در پایتخت‌های اروپایی با تشدید سیاست خارجی تهاجمی رجب طیب اردوغان، این سؤال هر روز بیشتر از قبل پرسیده می‌شود که آیا ترکیه، روسیه جدید است؟ اردوغان علاوه بر استفاده از مسئله مهاجران به‌عنوان تهدیدی برای اتحادیه اروپا، نیروی نظامی را برای توسعه حوزه نفوذ ترکیه در سراسر منطقه به کار گرفته است.

اروپایی‌ها از پایان جنگ سرد به امنیت منطقه از دریچه تک‌قطبی غربی نگاه کرده‌اند. درحالی‌که ناتو ضامن امنیت نظامی است، اتحادیه اروپا با آیین‌نامه 80 هزار صفحه‌ای‌اش، در پی نظم حقوقی بوده است. در دهه 1990 میلادی، عمدتاً فرض بر آن بود که بازیگران غیرغربی منطقه یعنی روسیه و ترکیه به‌صورت تدریجی با این ترتیبات وفق خواهند یافت.

ظرف 15 سال اخیر، رؤیای تک‌قطبی بودن اروپایی جای خود را به واقعیت چندقطبی بودن داده است. هم روسیه و هم ترکیه روابط پرفرازونشیبی با اروپا داشته‌اند و هر دو تحت رهبری رهبرانی ملی‌گرا که ارزشی برای هنجارهای اتحادیه اروپا قائل نیستند، رشد کرده‌اند.

فروپاشیدن روابط اتحادیه اروپا – روسیه به‌خوبی مستندنگاری شده و داستان ترکیه هم کم‌وبیش همین‌طور است. جنگ عراق در سال 2003 روابط ترکیه با ناتو را پیچیده کرد و روابطش با اتحادیه اروپا نیز در سال 2007 زمانی رو به وخامت گذاشت که فرانسه مانع از مذاکرات بر سر بخش کلیدی الحاق این کشور به اتحادیه اروپا شد. ترکیه از آن زمان مسیر خود را در سوریه، بالکان، لیبی و همچنین روابط جدید با روسیه و چین تعیین و ترسیم کرده است.

البته روابط ترکیه – روسیه هم کم پیچیدگی ندارد، زیرا اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طرفدار طرف‌های متفاوتی در جنگ داخلی سوریه بوده‌اند. سطح روابط دو طرف زمانی به پایین‌ترین میزان رسید که ترکیه یک جنگنده روس را در سال 2015 هدف گرفت. پوتین هم در واکنش، تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کرد که بر اوضاع اقتصادی این کشور به‌شدت اثرگذار بود و به عذرخواهی اردوغان از روسیه منجر شد.

ترکیه باوجود آنکه هم‌پیمان ناتو است، اما بعدازآن ماجرا و باوجود مخالفت آمریکا بود که تصمیم به خرید سامانه دفاعی اس-400 از روسیه گرفت. درحالی‌که تنش‌ها بر سر درگیری در سوریه به قوت خود باقی است، اما اردوغان آشکارا اقدام روسیه به بازآرایی وجهه جهانی خود در خاورمیانه و شمال آفریقا را ستوده است.

اردوغان که با مخالفت‌های فزاینده داخلی مواجه است، شیوه پوتین را در پیش‌گرفته است. درحالی‌که غرب تمایلی به مداخله نظامی مجدد در لیبی ندارد، اردوغان فرصت را برای پیشبرد دستورکار خود غنیمت دیده است. او با پیروی از رویکرد روسیه در سوریه، دعوت‌نامه رسمی از دولت لیبی برای مداخله در این کشور گرفته است. او در یک سال اخیر نه‌تنها وجهه ترکیه را به‌عنوان قدرتی منطقه‌ای ارتقا بخشیده، بلکه توافقی بر سر مرز دریایی با لیبی داشته و از این طریق نقشه یونان، قبرس، مصر و اسرائیل را برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی در مجاورت این مرز را نقش بر آب کرده است.

باوجودی که اتحادیه اروپا و سازمان ملل باهدف پایان دادن به جنگ لیبی، روند صلح «برلین» را به‌پیش برده‌اند، اما مداخله نظامی ترکیه به‌صورت اساسی توازن میدانی قوا را تغییر داده است. یک‌بار دیگر روسیه و ترکیه آینده کشوری را تعیین می‌کنند که برای منافع اروپایی حیاتی است – البته این بار ترکیه نقش تصمیم‌گیرنده اصلی را دارد.

اردوغان ظاهراً تحت تأثیر سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن کرملین در قبال اروپا به‌ویژه در قبال دولت‌های وابسته به هیدروکربن و بازارهای روسیه هم قرارگرفته است. همچون پوتین که مدت‌هاست تأمین انرژی را به حربه‌ای برای پیشبرد اهداف خود تبدیل کرده است، اردوغان هم تلاش کرده جریان مهاجران و پناهندگان فراری از خاورمیانه را به اهرم فشاری برای خود تبدیل کند. زمانی که اتحادیه اروپا مأموریت دریایی جدیدی برای مسدودسازی جریان سلاح به داخل لیبی تعریف کرد، ترکیه تهدید مهاجران را پیش کشید و بعد هشدار داد جلوی تأمین مالی چنین مأموریتی را می‌گیرد.

سال‌ها بود که اروپایی‌ها روسیه را پسری سرکش می‌دانستند و فکر می‌کردند نظم تک‌قطبی اروپایی آسیب‌ناپذیر باقی‌مانده است؛ اما آن‌ها به هدفی سهل برای راهبرد تفرقه بینداز و حکومت کن کرملین تبدیل شدند. ترکیه هنوز به روسیه‌ای جدید تبدیل نشده است؛ اما ممکن است درصورتی‌که اوضاع به‌درستی مدیریت نشود، سرانجام به چنین جایگاهی برسد. در حال حاضر، اروپایی‌ها همچنان ترکیه را شریکی پیچیده در نظر می‌گیرند و نه یک «رقیب سیستمی»؛ اما اروپایی‌ها باید از 15 سال روابط با روسیه درس بگیرند. روابط اتحادیه اروپا و ترکیه نیازمند مجموعه‌ای از اصول جدید است که موردتوافق طرفین قرارگرفته باشد و در همین حال، باید خطوط قرمز واضحی برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه ترسیم شود.

اروپایی‌ها برای این منظور باید تصریح کنند که روند پیوستن به اتحادیه اروپا ممکن است به عقب بازگردد یا به‌پیش برود و روابطی کارکردی نیازمند استفاده از چماق و هویج خواهد بود. چالش اینجاست که تضمین شود همچنان فضا برای تعامل سیاسی در خصوص موضوعاتی همچون امنیت مشترک در منطقه‌ای که فقط تحت تأثیر اروپا و ترکیه قرار ندارد، بلکه روسیه، آمریکا و چین هم بر آن اثرگذارند، باز باقی بماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *