جدیدترین مطالب

همکاری دفاعی اروپا و کره جنوبی و محدودیت‌های آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «با تداوم تهاجم روسیه که امنیت شرق و شمال اروپا را برهم زده است، هیچ کشوری به اندازه کره‌جنوبی نمی‌تواند با این وضعیت همدلی کند. سئول که در برابر همسایه‌ای مسلح به سلاح هسته‌ای و در آن‌سوی یکی از نظامی‌ترین مرزهای جهان قرار دارد، سال‌هاست بر راهبردی دوگانه تکیه کرده است: تقویت بازدارندگی در داخل و ایجاد شرکای راهبردی در خارج. بااین‌حال، در سال‌های اخیر پویاترین شراکت‌های کره‌جنوبی نه در آسیا یا آن‌سوی اقیانوس آرام، بلکه در اروپا، به‌ویژه با لهستان و چند کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا شکل گرفته است.»

ناکارآمدی و ابهام در سیاست خارجی دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دولت دوم دونالد ترامپ با وعده بازگرداندن قدرت و نفوذ آمریکا، خاورمیانه را به صحنه اصلی سیاست خارجی خود بدل کرده است. رویکرد ترامپ ترکیبی از عمل‌گرایی تاکتیکی و تصمیم‌های غیرقابل‌پیش‌بینی است. با وجود برخی دستاوردهای سریع، کمبود منابع، نبود راهبرد بلندمدت و ناتوانی در حل بحران‌های مزمن مانند یمن و لبنان، پرسش‌هایی جدی درباره پایداری این سیاست‌ها در افق بلندمدت ایجاد کرده است.

سیاست مهار و بی‌ثبات‌سازی ترامپ در ونزوئلا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین گفت: هم‌زمان با بازگشت سیاست «فشار حداکثری» در دولت دوم ترامپ، الگوی ضدایرانی واشنگتن این بار در آمریکای لاتین و علیه ونزوئلا بازتولید می‌شود؛ کشوری که امروز به نماد مقاومت در برابر نظم آمریکامحور بدل شده است.

فرصت راهبردی برای پیشبرد دیپلماسی هوشمند انرژی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: وضعیت کنونی سیاست‌های تحریمی غرب نشان از آن دارد که ضروری است جایگاه ژئوانرژیک ایران با بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمند انرژی، بازتعریف شود.

تاثیر تحولات بین‌المللی بر بازار انرژی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بررسی بازار انرژی و تحولات بازار جهانی و فرصت‌ها و تهدیدهای آن برای ایران، امروز به یک مسئله جدی برای کشورمان تبدیل شده است. این موضوع بویژه تحت تأثیر بحران‌های جهانی اوکراین و خلیج فارس بر قیمت و تقاضای نفت برای کشورمان، اهمیت بیشتری یافته است.

تحلیلی بر اقدام روسیه در لغو رسمی توافق نابودسازی ذخایر پلوتونیوم

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه با اشاره به اقدام اخیر روسیه در لغو رسمی توافق نابودسازی ذخایر پلوتونیوم، گفت: روسیه با این گونه اقدامات در حال مخابره پیام‌هایی است تا بر اساس آن اعلام کند که دوران کنترل و سلطه‌جویی غرب به پایان رسیده و مسکو عملکردها را رصد می‌کند. واقعیت این است که جنگ اوکراین، تقابل ژئوپلتیک بین روسیه با آمریکا و غرب را تشدید کرد و مسکو تلاش می‌کند تا قواعد بازی امنیتی جهان را بازتعریف کند.

Loading

أحدث المقالات

همکاری دفاعی اروپا و کره جنوبی و محدودیت‌های آن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «با تداوم تهاجم روسیه که امنیت شرق و شمال اروپا را برهم زده است، هیچ کشوری به اندازه کره‌جنوبی نمی‌تواند با این وضعیت همدلی کند. سئول که در برابر همسایه‌ای مسلح به سلاح هسته‌ای و در آن‌سوی یکی از نظامی‌ترین مرزهای جهان قرار دارد، سال‌هاست بر راهبردی دوگانه تکیه کرده است: تقویت بازدارندگی در داخل و ایجاد شرکای راهبردی در خارج. بااین‌حال، در سال‌های اخیر پویاترین شراکت‌های کره‌جنوبی نه در آسیا یا آن‌سوی اقیانوس آرام، بلکه در اروپا، به‌ویژه با لهستان و چند کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا شکل گرفته است.»

ناکارآمدی و ابهام در سیاست خارجی دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دولت دوم دونالد ترامپ با وعده بازگرداندن قدرت و نفوذ آمریکا، خاورمیانه را به صحنه اصلی سیاست خارجی خود بدل کرده است. رویکرد ترامپ ترکیبی از عمل‌گرایی تاکتیکی و تصمیم‌های غیرقابل‌پیش‌بینی است. با وجود برخی دستاوردهای سریع، کمبود منابع، نبود راهبرد بلندمدت و ناتوانی در حل بحران‌های مزمن مانند یمن و لبنان، پرسش‌هایی جدی درباره پایداری این سیاست‌ها در افق بلندمدت ایجاد کرده است.

سیاست مهار و بی‌ثبات‌سازی ترامپ در ونزوئلا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین گفت: هم‌زمان با بازگشت سیاست «فشار حداکثری» در دولت دوم ترامپ، الگوی ضدایرانی واشنگتن این بار در آمریکای لاتین و علیه ونزوئلا بازتولید می‌شود؛ کشوری که امروز به نماد مقاومت در برابر نظم آمریکامحور بدل شده است.

فرصت راهبردی برای پیشبرد دیپلماسی هوشمند انرژی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: وضعیت کنونی سیاست‌های تحریمی غرب نشان از آن دارد که ضروری است جایگاه ژئوانرژیک ایران با بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمند انرژی، بازتعریف شود.

تاثیر تحولات بین‌المللی بر بازار انرژی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بررسی بازار انرژی و تحولات بازار جهانی و فرصت‌ها و تهدیدهای آن برای ایران، امروز به یک مسئله جدی برای کشورمان تبدیل شده است. این موضوع بویژه تحت تأثیر بحران‌های جهانی اوکراین و خلیج فارس بر قیمت و تقاضای نفت برای کشورمان، اهمیت بیشتری یافته است.

تحلیلی بر اقدام روسیه در لغو رسمی توافق نابودسازی ذخایر پلوتونیوم

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه با اشاره به اقدام اخیر روسیه در لغو رسمی توافق نابودسازی ذخایر پلوتونیوم، گفت: روسیه با این گونه اقدامات در حال مخابره پیام‌هایی است تا بر اساس آن اعلام کند که دوران کنترل و سلطه‌جویی غرب به پایان رسیده و مسکو عملکردها را رصد می‌کند. واقعیت این است که جنگ اوکراین، تقابل ژئوپلتیک بین روسیه با آمریکا و غرب را تشدید کرد و مسکو تلاش می‌کند تا قواعد بازی امنیتی جهان را بازتعریف کند.

Loading

معضلات کردستان عراق پس از همه پرسی

1398/04/03 | موضوعات

شورای آنلاین- ترجمه: باوجود مواضع منطقه ای و بین المللی مخالف جدایی کردستان عراق، معضلات دیگری وجود دارد که درباره شکست دولت کردی در جدایی از عراق هشدار می دهد.

ایمان زهران در مجله سیاست بین الملل مصر در این باره نوشت؛ دولت کردستان عراق پس از برگزاری این همه پرسی با مشکلات و معضلات عدیده ای روبرو خواهد شد که در ادامه به آن اشاره می شود:

1- مشکل دموکراسی

نظام سیاسی آینده کردستان عراق ادامه نظام کنونی خواهد بود؛ بنابراین با وجود آن که این نظام از جنبه نظری دموکراتیک به نظر می رسد اما از جنبه عملی به سمت استبداد بیشتر حرکت می کند. بر این اساس حزب دموکراتیک کردستان خود را حاکم شرعی اقلیم تلقی می نماید و این امر از آن روست که این حزب در جنگ داخلی با اتحادیه میهنی کردستان عراق در سال های 1994تا 1998 پیروز شده بود.

همچنین اکثر تحلیل ها به این نتیجه منجر شد که هدف از مطالبه کردستان برای استقلال تثبیت قدرت در یک شخص، حزب و جماعت یکسان می باشد، امری که زمینه را برای تسلط یک نظام استبدادی و غیر دموکراتیک فراهم می سازد. در این باره حزب دموکرات کردستان عراق به جای ایجاد دولت و نهادها تلاش نمود تسلط و هیمنه خود را بر اقلیم افزایش دهد.

2- مشکل امنیتی

نیروهای نظامی کرد متحد و یکپارچه نیستند و تحت پرچم یک نهاد قرار ندارند و این نیروها میان دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی پراکنده هستند. در این باره از زمان تشکیل دولت کردستان عراق، هریک از این دو حزب رهبری نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی ویژه خود را به عهده دارند. هم چنین رهبران سیاسی دو حزب محافظان شخصی و نیروهای مخصوص خود را دارند. بر این اساس طبیعت تجزیه پذیر نیروهای امنیتی تهدیدی برای هم زیستی مسالمت آمیز به شمار می آید، به ویژه در صورتی که هریک از دو حزب در تنش ها و درگیری های داخلی نیروهای امنیتی خود را به کارگیرد. این در حالی است که نبود اتحاد و یکپارچگی، کمبود سلاح ، آموزش، وبودجه نیروهای کردی چه بسا باعث فروپاشی آنها شود و این امر این نیروها را ناکارآمد می سازد.

3- مشکل اقتصادی:

اقلیم کردستان عراق از یک بحران اقتصادی بزرگ رنج می برد که تشکیل کیان یک دولت مستقل،  این مشکل را بزرگتر می سازد. باوجود تبلیغ برای سناریوی فروش نفت کردستان عراق و تأسیس یک اقتصاد مستقل از بغداد که کردستان را در نقشه انرژی جهان و شکوفایی اقتصادی قرار می دهد اما شواهد بر شکست سیاست استقلال اقتصادی تأکید می کند. در این باره از زمانی که بغداد در فوریه 2014 سهم دولت کردستان عراق را از بوجه دولت مرکزی کاهش داد، کردستان عراق با یک بحران شدید اقتصادی روبرو شد و مجموع بدهی های آن به 20 میلیارد دلار رسید.

علاوه بر این مقامات کردستان عراق از ایجاد یک اقتصاد داخلی قدرتمند قادر به تأمین نیازهای تشکیل یک دولت مستقل ناتوان ماندند. هم چنین آنها اقتصاد کردستان را وابسته به نفت کردند و فرهنگ مصرفی را در داخل جامعه کردی ترویج کردند. علاوه بر این اقتصاد دولت اقلیم کردستان با مشکلات ساختاری مربوط به فساد، عدم شفافیت، احتکار بازارها، مداخله افراطی در مسائل دولت از سوی رؤسای احزاب به نفع شرکت ها و یا اشخاص ذی نفوذ مرتبط با احزاب روبرواست.

4- مشکل سیاسی

در اختیار نداشتن یک منفذ دریایی از سوی دولت کردستان عراق باعث شده این اقلیم به شکل کامل در محاصره کشورهای همسایه ای قرار بگیرد که از اقدام دولت کردی در استقلال حمایت نمی کنند. در نتیجه دو مقوله جایگاه جغرافیایی و نبود خودکفایی باعث خواهند شد دولت کردستان عراق حاکمیت ملی خود را از دست بدهد و تبعیت خود از یکی از کشورهای همسایه به ویژه ایران و یا ترکیه را بپذیرد. در این صورت دولت کردستان با مداخلات مکرری روبرو خواهد شد که چه بسا ثبات آن را متزلزل سازد و در نتیجه کردستان مستقل به صحنه تنش ها و درگیری های منطقه ای تبدیل می شود.

در مجموع با تأیید کردهای عراق برای جدایی از بغداد، چالش دیگری در برابر اقلیم کردستان یعنی به رسمیت شناختن جهانی استقلال وجود خواهد داشت. در این باره باید یاداور شد که برخی از همه پرسی های برگزار شده با هدف جدایی که با رأی اکثریت تصویب شده است، در پایان به استقلال منطقه مورد نظر نیانجامیده است؛ چرا که این امر نیازمند به رسمیت شناخته شدن از سوی دیگر کشورهای جهان است. در این باره می توان به اقلیم سیسکی اشاره کرد که در دسامبر 1981 همه پرسی جدایی از جنوب آفریقا را برگزار کرد اما سازمان ملل و دیگر کشورها جدایی این اقلیم را به رسمیت نشناختند؛ امری که باعث شد این اقلیم بار دیگر در سال 1994 به جنوب آفریقا بپیوندد.

در باره اقلیم کردستان در صورت متوسل شدن رؤسای اقلیم به برگه دموکراسی به عنوان بهانه ای برای جدایی از بغداد و افزایش شانس خود برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی، اما چالش‌های زیادی در مسیر دولت کردستان عراق برای استقلال وجود دارد.

 

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *