جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

آزادی آمریکایی

این روزها صفحات هر رسانه ای را باز کنید می بینید که اعتراضات جوانان آمریکایی به حمایت چشم بسته حکومت آنها از اسرائیل در صدر اخبار است.

مونولوگ|استعفای هالیوا، آغاز افول ساختار حاکمیتی اسرائیل است

یک کارشناس لبنانی با اشاره به کناره گیری رئیس اداره اطلاعات نظامی اسرائیل از سمت خود، این رخداد را نشان دهنده شروع بحرانی جدید در این رژیم دانست که در گام های آتی با استعفا و برکناری سایر مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل از مناصب عالی خود منجر خواهد شد.

هیئتی از حماس فردا به قاهره می رود

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از رهبران حماس نوشت که هیئتی از جنبش حماس برای انجام مذاکرات درباره آتش‌بس فردا به قاهره می‌رود.

نام «کوکاکولا» همچنان روی زباله‌های پلاستیکی

تهران_ایرنا_کوکاکولا امسال هم عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زباله پلاستیکی جهان را از آن خود کرد. پژوهشی که چهارشنبه گذشته یعنی ۲۴ آوریل از مجله علمی Science Advances منتشر شد، نشان می‌دهد مسئولیت یک چهارم از کل زباله‌های پلاستیکی مارک‌دار جهان مربوط به فقط ۶ شرکت است. کوکاکولا، پپسی، دانون، نستله، آلتریا و فیلیپ موریس اینترنشنال.

بازداشت ۱۴۷ مظنون پ.ک.ک در استان‌های ترکیه

عملیات مشترک پلیس و نیروهای ژاندارمری ترکیه در سراسر ۲۹ استان این کشور که امروز (یکشبه) انجام شد، به دستگیری ۱۴۷ مظنون حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) منجر شده است

Loading

راهبرد چین برای نفوذ در اندیشکده‌های آمریکایی

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: حزب کمونیست چین به آرامی و بی سر و صدا در حال تغییر افکار عمومی و سیاست در خارج از مرزهای این کشور است.

بتانی اَلن آبراهامیان، در یادداشتی که فارن پالسی آن را منتشر کرد، نوشت: دانشکده مطالعات عالی بین‌المللی دانشگاه جانز هاپکینز، یکی از برترین دانشکده‌های روابط بین‌الملل در آمریکا است. فارغ‌التحصیلان این دانشکده جذب کارگزاری‌ها و ادارات مختلف دولتی از وزارت امور خارجه گرفته تا سازمان سیا و ارتش می‌شوند. برنامه مطالعات چین این دانشکده بسیار شناخته‌شده است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته در زمینه زبان، فرهنگ و سیاستِ چین به عنوان اصلی‌ترین رقیب استراتژیک آمریکا خبره می‌شوند.

در اگوست سال 2017، دانشکده مطالعات عالی بین‌المللی، برقراری کرسی جدید استادی در دپارتمان مطالعات چین و نیز پروژه تحقیقاتی جدید تحت عنوان ابتکار جامعه پاسیفیک را اعلام کرد که هدف از آن، بررسی تاثیر گسترده چین بر همسایگان و شرکای این کشور در آسیا و جهان است.

آنچه که بیانیه دانشکده مطالعات عالی بین‌المللی بدان اشاره نکرد، این بود که بخشی از اعتبار مالی پروژه جدید را بنیاد مبادله چین – آمریکا تامین می‌کند. این بنیاد که در هنگ‌کنگ به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی ثبت شده، یک کارگزاری خارجی است که مقامات عالیرتبه چین در تشکیلات حزب کمونیست این کشور، از آن حمایت مالی می‌کنند.

همکاری بنیاد مبادله چین – آمریکا با یک اندیشکده آکادمیک در شرایطی انجام می‌گیرد که حزب کمونیست چین برای تقویت نفوذش بر مباحث سیاست در سراسر جهان تلاش می‌کند. دولت چین به دنبال این است که صداهایی را که نمی‌پسندد سرکوب کند و صداهایی را که می‌پسندد تقویت کند و تلاشش در این زمینه موفقیت فزاینده‌ای داشته ‌است.

درحالیکه واشنگتن درگیر بحث مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا است، چین نشان داده‌ است در ورود به سیاست آمریکا مهارت دارد.

پیتر ماتیس، محقق بنیاد جیمز تاون آمریکا، در این خصوص چنین گفت: رویکرد چین برای تاثیرگذاری، کمی متفاوت از رویکرد روسیه است. رویکرد روسیه بیشتر بر عملیات عینی، آن هم در پشت صحنه، متمرکز است و اینکه چگونه به آن هدف دست یابد، درحالی‌که چین بر مناسبات تاکید دارد، آن هم نه مناسباتی که ارزش فوری داشته باشد، بلکه مناسباتی که یک روزی ممکن است ارزشمند شود.

وی ادامه داد: چین در پی تغییر اکولوژیکی است. اگر آنها به تعداد کافی نفرات‌شان را در موقعیت‌ها و مکان‌های مناسب پرورش دهند، در آن صورت، شروع به ایجاد تغییر در مباحث می‌کنند بدون اینکه بخواهند بطور مستقیم نظرات خود را تزریق کنند.

بنیاد مبادله چین- آمریکا را در سال 2008، یک تاجر هنگ‌کنگی به نام تونگ چی هوا تاسیس کرد. تونگ مبادله دانشگاهی و حرفه‌ای انجام می‌دهد و روزنامه‌نگاران، محققان و شخصیت‌های سیاسی و نظامی آمریکا را به چین می‌آورد. این بنیاد همچنین با اندیشکده‌های بی‌شماری در آمریکا همچون بروکینز، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، شورای آتلانتیک، مرکز توسعه آمریکا، اندیشکده شرق- غرب، مرکز کارتر و بنیاد کارنگی برای صلح بین‌الملل در پروژه‌های مختلف همکاری داشته‌ است.

ارتباطات بنیاد تونگ با جبهه متحد در حزب کمونیست چین غیرمستقیم ولی مهم است.  تونگ در حال حاضر نایب رئیس یکی از مهمترین نهادهای جبهه متحد به نام کنفرانس مشورتی – سیاسی خلق چین است. این نهاد یکی از مهمترین شاخه‌های چین برای گسترش نفوذ خود در سراسر جهان است.

بنیاد مبادله چین- آمریکا جدیدترین همکاری خود با دانشکده مطالعات عالی بین‌المللی یعنی ابتکار جامعه پاسیفیک را یک پروژه‌ تحقیقاتی مشترک خواند. دیوید لمپتون مدیر برنامه مطالعات چین دانشگاه جان هاپکینز گفت: استاد جدید همچنین مسئول ابتکار جامعه پاسیفیک خواهد بود و ارتباط کاری تنگاتنگی با بنیاد مبادله چین- آمریکا در هنگ‌کنگ خواهد داشت. وی همچنین افزود: بنیاد مزبور هم ابتکار جامعه پاسیفیک و هم اختصاص مقام جدید استادی را تامین مالی کرد. هیچگونه شرط یا محدودیتی نیز به ابتکار جامعه پاسیفیک و یا اعضای دانشکده با هدیه یا هر طریق دیگری تحمیل نشده ‌است.

البته بنیاد مبادله چین – آمریکا این ادعا را رد می‌کند که به عنوان ابزاری برای پیشبرد دستورکار ایدئولوژیکی پکن عمل کرده ‌است یا ارتباطاتی با جبهه متحد حزب کمونیست چین دارد. سخنگوی بنیاد یادشده اعلام کرد: ما قصد گسترش یا حمایت از سیاست‌های دولت را نداریم.

این اولین همکاری دانشکده مطالعات عالی بین‌المللی با بنیاد مذکور نیست. آنها در مارس 2016، به صورت مشترک، کنفرانسی را درباره اقتصاد چین در هنگ‌کنگ برگزار کردند. اما برنامه‌هایی همچون اختصاص مقام استادی جدید در دانشکده مطالعات عالی بین‌المللی و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک فرصتی برای گسترش دسترسی چین در جهان فراهم می‌کند، همان چیزی که بخش مهم سیاست‌های رئیس‌جمهوری چین را تشکیل می‌دهد. در جلسه حزب کمونیست در اکتبر 2017، گسترش نفوذ چین در جهان به عنوان دستورکار ملی تعیین شد و رئیس‌جمهوری این کشور خواستار گسترش فعالیت‌های خارج از کشور حزب کمونیست شد. وی جبهه متحد حزب را “سلاحی جادویی” برای قدرت حزب یاد کرد.

در پروژه‌های مشترکی همچون پروژه مشترک دانشکده مطالعات عالی بین‌المللی با بنیاد مبادله چین – آمریکا، نفوذ می‌تواند به شکل نامحسوس و نه به صورت ناشیانه صورت گیرد. تزریق برخی افکار به دیگران یک توانایی محسوب می‌شود و تریبونی برای ابراز نظرها ایجاد خواهد شد.

درحالی‌که نمایندگان بنیاد مبادله چین- آمریکا عنوان می‌کنند که کارگزار حزب کمونیست چین نیستند، این بنیاد در پروژه‌هایی با ارتش آزادیبخش خلق چین همکاری کرده‌ است و از همان موسسه روابط عمومی در واشنگتن استفاده می‌کند که سفارت چین از آن بهره می برد.

یکی از پروژه‌های ارتش آزادیبخش خلق چین، ابتکار سانیا[1] به عنوان یک برنامه مبادله است که دیدار فرماندهان عالیرتبه سابق ارتش آمریکا و چین با یکدیگر را برنامه‌ریزی می‌کند. ابتکار سانیا در چین را، دفتری از ارتش آزادیبخش چین اداره می‌کند که در فعالیت‌های جنگ سیاسی و نفوذ دخیل است.

برخی مواقع نتایج چنین تبادل سطح بالایی موثر واقع نمی‌شود. براساس گزارش سالیانه کمیسیون بررسی امور اقتصادی و امنیتی چین – آمریکا[2]،  در فوریه 2008 شرکت‌کنندگانِ ارتش آزادیبخش چین در ابتکار سانیا از همتایان آمریکایی خود درخواست کردند که پنتاگون را راضی کند تا انتشار گزارش در مورد توسعه نظامی چین را به تعویق بیندازد. طرف آمریکایی با این درخواست موافقت کرد، اما در نهایت این کار انجام نشد.

مبادلات و همکاری تنها ابتکارهای بنیاد مبادله چین- آمریکا نیست. این بنیاد در سال 2016، اندکی کمتر از 668 هزار دلار صرف لابی‌گری بویژه با بکارگیری گروه پودستا و گروه‌های دیگر در کنگره آمریکا درخصوص مناسبات چین – آمریکا کرد. بنیاد مزبور تا به امروز(2017) بالغ بر 510 هزار دلار صرف لابی‌گری کرده ‌است.

پیتر ماتیس، محقق بنیاد جیمز تاون آمریکا در خصوص تلاش چین برای گسترش نفوذ خود گفت: چین یاد گرفته‌ است که از طریق وب‌سایت، مشارکت و یا کمک‌های مالی، پیام خود را به شکلی جذاب در قالب اندیشه‌ها و آرای دانشگاهیان و فرهیختگان آمریکایی ارائه کند. چه کسی بهتر از خود آمریکایی‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن آمریکایی‌ها؟

[1] – Sanya Initiative

[2] – کمیسیون بررسی امور اقتصادی و امنیتی چین – آمریکا در اکتبر سال 2000، توسط کنگره آمریکا تشکیل شد. هدف این کمیسیون نظارت، تحقیق و ارائه گزارش به کنگره سالیانه درخصوص پیامدهای امنیت ملی تجارت و همکاری اقتصادی بین آمریکا و چین و نیز ارائه توصیه‌ها در موارد لزوم جهت تصمیم‌گیری و وضع قوانین توسط کنگره است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *