جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به حکم احتمالی دادگاه لاهه: اگر لازم باشد به خارج نمی‌رویم

شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه این رژیم مدعی شد حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه «ریاکاری مطلق» است. وی با اشاره به عواقب صدور این حکم افزود، اگر لازم باشد مقامات در اسرائیل می‌مانند و آن را ترک نخواهند کرد.

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

با تداوم و تشدید جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، علاوه بر تبعات سیاسی و حقوقی و همچنین فشارهای جدی رسانه ای و افکار عمومی که حتی به جنگ جامعه آمریکا با دولت بایدن هم منجر شده است و معترضین به کشتار صهیونیست‌ها، سنگر دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کردند، فضایی را به وجود حتی محافل آکادمیک و علمی هم به دنبال بایکوت چهره‌های صهیونیست است؛ اتفاقی که اگر ‌بی نظیر نباشد می‌تواند به عنوان یک اتفاق کم نظیر تلقی شود. البته پیشتر هم رسانه‌ها و گزارشات خبری حکایت از این داشت که طی ۸ ماه گذشته که اشغالگران کشتار مردم فلسطین در باریکه غزه را بدون توجه به فضای بین المللی در دستور کار دارند، سبب بایکوت دیپلماتیک آنها شده بود. یعنی وزارت امور خارجه برخی کشورها و حتی سران دولت‌ها از دیدار رسمی با مقمات صهیونیست در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها و با حضور فیلمبرداران و عکاسان و روزنامه نگاران و خبرنگاران خودداری می‌کردند و یا اساساً از پذیرش هیئت‌های دیپلماتیک صهیونیستی جلوگیری می‌کردند.
Loading

بازگشت جهانی روسیه؛ یک چارچوب تحلیلی

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: تحلیلگران بنیاد کارنگی می گویند مسکو برای اعمال نفوذ و گسترش جای پای بین‌المللی خود به ابزار نسبتاً کم‌هزینه دیپلماتیک، نظامی، اطلاعاتی، سایبری، تجاری، اقتصادی و انرژی تکیه زده‌است.

پائول استرونسکی و ریچارد سکولسکی تحلیلگران بنیاد کارنگی درگزاشی تحلیلی می نویسند، از سال 2012، روسیه فعالیتی پیچیده، با منابع مالی کافی و تا به امروز موفق را به منظور گسترش نفوذ جهانی‌اش به هزینه آمریکا و کشورهای غربی انجام داده‌است. مسکو مجموعه‌ای از اهداف را پی گرفته‌است: اهدافی همچون مشوش جلوه‌دادن دمکراسی و تضعیف نظم بین‌المللی لیبرالِ تحت رهبری آمریکا، بویژه در مناطقی که به طور سنتی تحت نفوذ آمریکا قرار دارد؛ ایجاد اختلاف بین نهادهای سیاسی و امنیتی غربی؛ نمایش بازگشت روسیه به عنوان یک ابرقدرت جهانی؛ تقویت مشروعیت داخلی ولادیمیر پوتین؛ و گسترش منافع بازرگانی، نظامی و انرژی روسیه.

اگرچه اقدامات روسیه در حوزه سیاست خارجی اغلب فرصت‌طلبانه است، این کشور به طور فزاینده‌ای در پی تشکیل جهان چندقطبی است که خود در آن نقش برجسته‌تری داشته باشد. تشکیلات امنیت ملی روسیه در سطحی گسترده از این هدف و دسترسی بین‌المللی حمایت می کند؛ امری که احتمالا پایدارترین ویژگی سیاست خارجی روسیه باقی خواهد ماند. واشنگتن و متحدانش باید اقدامات روسیه را بادقت و مورد به مورد ارزیابی کنند و در صورت لزوم، واکنش هماهنگ نشان دهند.

دستورکار بین‌المللی کرملین

  • مسکو برای اعمال نفوذ و گسترش جای پای بین‌المللی خود به ابزار نسبتاً کم‌هزینه دیپلماتیک، نظامی، اطلاعاتی، سایبری، تجاری، اقتصادی و انرژی تکیه زده‌است.
  • مسکو بر روی اقدامات اشتباه و افزایش احساسات ضدتشکیلاتی در اروپا و شمال آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌است.
  • روسیه احتمالا به تلاش خود برای پر کردن خلا قدرت جهانی ناشی از سیاست خارجی ترامپ مبنی‌بر «اول آمریکا» ادامه خواهد داد.

پیامدها بر سیاست خارجی آمریکا

ساماندهی واکنشی موثر به فعالیت‌های جهانی روسیه چالش‌برانگیز خواهد بود. برای تحقق این امر، سیاست‌گذاران آمریکا باید چهار نکته اساسی را در نظر بگیرند:

  • چگونه اقدامات روسیه بر منافع و اهداف سیاست خارجی آمریکا تاثیر می‌گذارد؟ در برخی زمینه‌ها، فعالیت‌های روسیه به منافع آمریکا آسیب زده‌است، ولی در مناطق دیگر تاثیر آن بیشتر نمادین بوده‌است تا ماهوی. فعالیت‌های روسیه را نباید با موفقیتش اشتباه گرفت.
  • محاسبه هزینه و فایده. رویکرد روسیه نتایج مختلفی داشته‌است. سرمایه‌گذاری‌اش در خاورمیانه به خوبی جواب داده‌است. ولی اقداماتش در اروپا دولت‌های غربی را وادار به مقابله کرده‌است. آنچه مشخص است این است که مسکو نسبت به غرب منابع کمتری دارد، ازجمله اینکه مشکلات داخلی‌اش بیشتر از غرب است و همچنین متحدانش کمتر از متحدان غرب هستند.
  • پرهیز از افراط در واکنش. اینطور نیست که تمامی فعالیت‌های روسیه نظم بین‌المللی به رهبری آمریکا یا امنیت این کشور را تهدید ‌کند. حداقل، واشنگتن و متحدانش باید تاکتیک‌های روسیه را افشا سازند. زمانی که منافع حیاتی آمریکا و متحدانش مورد تهدید قرار می‌گیرد و وقتی که واشنگتن ابزارهای پایدار و واقع‌گرایانه برای خنثی‌سازی بلندپروازی‌های مسکو دارد بدون اینکه شرایط را وخیم نماید، واکنش‌های قوی‌تری لازم است.
  • بهره‌گیری از مشارکت و پرهیز از بکارگیری یک رویکرد تک‌نسخه‌ای و تک‌سایز. هیچ راه‌حلِ الگویی برای مقابله با ماجراجویی روسیه وجود ندارد. واشنگتن نباید به تنهایی بار مقابله با ماجراجویی روسیه را به دوش بکشد، بلکه باید استراتژی‌های مناسب با همکاری دیگر کنشگران برای مقابله، مهار و در صورت لزوم به عقب راندن عملیات نفوذی روسیه تدوین کند.

    متن پی دی اف  این تحلیل را اینجا دریافت کنید 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *