جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که واشنگتن خواستار انجام تحقیقاتی در رابطه گور‌های دسته‌جمعی گزارش شده در نوار غزه است. وی در ادامه با اشاره به اینکه واشنگتن به تعامل با اسرائیل در این رابطه ادامه می‌دهد، عنوان کرد: ما خواستار دریافت اطلاعات بیشتری در این زمینه هستیم.

مسکو: در صورت وقوع درگیری بین روسیه و ناتو، سلاح‌های اتمی آمریکا در لهستان بلافاصله نابود خواهند شد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که چنانچه تسلیحات اتمی آمریکا در لهستان مستقر شود، در صورت وقوع یک درگیری مستقیم فرضی بین روسیه و ناتو، این سلاح‌های اتمی بلافاصله نابود خواهند شد.

مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد

یک مقام ارشد سیاسی حماس به آسوشیتدپرس گفت که این گروه حاضر است با یک آتش‌بس پنج ساله یا بیشتر با اسرائیل موافقت کند و در صورت ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، سلاح‌های خود را روی زمین گذاشته و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهد شد. او در خصوص اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد چه سرنوشتی در انتظار حماس خواهد بود گفت: «آن‌وقت شاخه نظامی ما منحل می‌شود. تجربیات افرادی که با اشغالگران جنگیدند چه شده است؟ وقتی به استقلال رسیدند و حقوق خود را کسب کردند به احزاب سیاسی تبدیل شدند و نیروهای مبارز هم به ارتش ملی پیوسته‌اند.» 

پولیتیکو: ایالات متحده کمک تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری به اوکراین ارسال خواهد کرد

نشریه «پولیتیکو» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت، به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده کمک تسلیحاتی جدید به اوکراین به ارزش ۶ میلیارد دلار را اعلام خواهد کرد. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که انتظار می‌رود این بسته نظامی که احتمالا روز جمعه هفتم اردیبهشت، منتشر می‌شود، شامل خودرو‌های تاکتیکی، سامانه‌های دفاع هوایی «پاتریوت»، مهمات توپخانه، پهپادها، سلاح‌های ضد پهپاد و موشک‌های هوا به هوا باشد.

آمریکا ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه را آغاز کرد

آسوشیتدپرس بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای از ساخت‌ یک اسکله بزرگ در سواحل غزه خبر داد. آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که به‌زودی ساخت یک اسکله در سواحل غزه را برای ارسال کمک‌های ضروری به ساکنان این باریکه آغاز خواهد کرد.

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد. دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفتگو‌های غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از وزرای دولت اوکراین به ظن «فساد مالی» دستگیر شد

دادستانان در اوکراین روز جمعه اعلام کردند که میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی این کشور به ظن «فساد مالی» در بازداشت به سر می‌برد. دستگیری این عضو دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در چهارچوب تحقیق در یک پرونده فساد مالی چند میلیون دلاری صورت گرفت.

دبیرکل ناتو: هنوز برای پیروزی اوکراین و شکست روسیه دیر نشده است

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) گفت مادامی که متحدان پیمان آتلانتیک شمالی به وعده‌های خود مبنی بر تحویل تسلیحات بیشتر به کی‌یف عمل کنند، برای «پیروز شدن اوکراین» بر روسیه دیر نیست. وی در جریان یک سخنرانی در برلین گفت: «در ماه‌های اخیر متحدان ناتو نتوانسته‌اند حمایتی را که ما قول آن را داده بودیم ارائه کنند. اما هنوز برای پیروزی اوکراین دیر نیست، زیرا حمایت‌های بیشتری در راه است.»

Loading

مسابقه غول نفتی شِل برای بازسازماندهی خود در جهان ارزان‌قیمت

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: تحلیلگران اقتصادی می گویند غول نفتی شل اگر نتواند خود را برای چشم‌انداز جدید انرژی آماده کند، با دارایی‌های انبوه به‌گِل‌نشسته مواجه می‌شود.

جفری بال در مطلبی که سایت اینترنتی فورچون آن را منتشر ساخت، نوشت: شرکت نفتی رویال ‌داچ ‌شل در مارس 2017 اعلام کرد بیشتر سهامش را در ماسه‌های نفتی کانادا به ارزش 25/7 میلیارد دلار به فروش می‌رساند؛ در این پروژۀ گسترده میلیون‌ها بشکه از هیدروکربن‌های چسبناک و غلیظ از دل زمین در پروسه‌ای که بیشتر شبیه به فعالیت معدنی است تا حفاری استخراج شده‌است. شرکت شل با این قبیل واگذاری قصد دارد فعالیتش را در مناطقی که دارای مزیت رقابتی است افزایش دهد. پس از ماه‌ها بررسی در پشت درهای بسته در دفتر مرکزی شل در لاهه، مدیران ارشد شل به این نتیجه رسیده‌اند که صنعت انرژی بطور اساسی روبه تغییر است و این تغییر می‌تواند بهره‌داری از ماسه‌های نفتی سودآور را به بدهی تبدیل کند.

گروهی از ‌تحلیلگران شل به این نتیجه رسیده‌بود که تقاضای جهانی برای نفت ممکن است در کمتر از یک دهه آتی به اوج برسد. آنچه این اوج‌گیری تقاضا را تسریع می‌کند افزایش ناگهانی جایگزین‌های سوخت فسیلی از انرژی خورشیدی و بادی به خودروهای برقی است که قیمت آنها بسیار بیشتر از آن چیزی که مدیران شل پیش‌بینی کرده بودند کاهش یافته‌است. مدیران شل بر این باور بودند که وقتی اوج تقاضا برای نفت فرا برسد، قیمت نفت ممکن است کاهش آرامی را شروع کند و بعد این کاهش قیمت به حدی زیاد شود که تولید ماسه‌های نفتی مقرون‌به‌‌صرفه نباشد. این امر فقط یک سیکل قیمت نفت نخواهد بود که بعد از هر کاهش قیمتی، دور جدید افزایش قیمت آغاز شود. این روند آغاز دوره‌ای خواهد بود که قیمت نفت در آن ممکن است برای همیشه پایین باشد.

اگر این سناریو محقق شود، شل که ماسه‌های نفتی زیادی در اختیار دارد قبل از اینکه تصمیم بگیرد با این دارایی‌ها چه کند بدبخت می‌شود.

شل به این نتیجه رسیده‌است که تقاضا برای نفت احتمالاً در زمانی بین اواخر دهه 2020 و اواخر دهه 2040 اتفاق خواهد افتاد، چراکه تغییری عظیم و حماسی در صنعت انرژی در حال انجام است؛ یعنی تغییر از نفت به برق.

آنچه این تغییر را به سمت جایگزین‌های نفت و گاز که جدید و مقرون‌به‌صرفه هستند تسریع می‌کند بیش از هر چیز انرژی‌های خورشیدی، بادی و باتری‌ها می‌باشند. محدویت‌های شدیدی را که دولت‌ها بر انتشار گازهای گلخانه‌ای در اروپا، چین و اغلب کشورهای درحال‌توسعه برای کنترل کربن اعمال می‌کنند نیز باید به آن اضافه کرد.

اگر شل نتواند خود را برای چشم‌انداز جدید انرژی آماده کند، با دارایی‌های انبوه به‌گِل‌نشسته مواجه می‌شود: نفت و گازی در دل زمین که سهامدارانش میلیاردها دلار برای استخراج آن پول پرداخته‌اند، اما به واسطه ملایم شدن تقاضا، این شرکت قادر نخواهد بود به شکلی سودآور آن را حفاری کند و به فروش برساند.

بن ون بوردن، مدیرعامل شل، می‌گوید: اینگونه نخواهد شد و ما بیکار نخواهیم نشست و خود را با وضعیت جدید سازگار خواهیم ساخت. اما مشکل این است که مسیر روبه‌جلو برای شرکت‌های عمده نفتی همانند گذشته کمتر روشن است. به گفته مدیرعامل شرکت شل، در گذشته مسیر فعالیت مشخص بود و رویکرد محافظه‌کارانه جواب می‌داد، اما چالش فعلی این است که دیگر نمی‌دانیم آینده به کجا می‌رود.

بنابراین شرکت شل دارد شرط‌بندی استراتژیک بزرگی را انجام می‌دهد. اگر این شرط‌بندی‌ها موفقیت‌آمیز باشد، این شرکت برای زمانی که نفت دیگر تسهیل‌کننده اقتصاد جهانی نخواهد بود، بازسازماندهی خواهد شد؛ این شرکت بزرگ نفتی به یک شرکت بزرگ انرژی تبدیل خواهد شد.

اولین حرکت شرکت شل کاهش هزینه‌های عملیات است تا در موقعیتی بهتر از رقبایش قرار بگیرد. شرکت شل پیش‌بینی می‌کند تقاضای جهانی برای گاز طبیعی طی چند دهه افزایش خواهد داشت. اما مدیرعامل شل پروژه‌های نفتی را کاهش داده‌است و قصد دارد فقط پروژه‌هایی را حفظ کند که سود خوبی دارد.

شل پروژه‌هایی به ارزش میلیاردها دلار – ازجمله ماسه‌های نفتی- را فروخته‌است. این شرکت سکوهای نفتی در آب‌های عمیق و پروژه‌های گاز شیل در مناطق ساحلی را بازطراحی می‌کند.

بازی دوم مدیرعامل شرکت شل دشوارتر است. وی در تلاش است تا شل را در موقعیت بازیگر مهم و بین‌المللی در عصر برق قرار دهد.

در بستر شرکت بزرگی به نام شل، این تحرکات کوچک محسوب می‌شوند. این شرکت می‌گوید قصد دارد تا سال 2020 سالیانه مبلغی بین 1 تا 2 میلیارد دلار را به بخشی به نام انرژی‌های جدید اختصاص دهد، مبلغی که در صورت تحقق حدود 4 تا 8 درصد از 25 میلیارد دلاری خواهد بود که شل در سال 2017، به عنوان کل سرمایه‌گذاری‌اش برآورد کرده‌است.

شل در نوامبر 2017 اعلام کرد قصد دارد شدت و میزان کربن از عملیات این شرکت در زمینه انرژی را کاهش دهد و محصولات انرژی را که به فروش می‌رساند تا 2035 تا 20 درصد و تا سال 2050 حدود 50 درصد کاهش دهد. آنچه شل در نظر دارد تحرکاتی برای دوره پسانفت است تا توانایی این شرکت برای دوره یادشده حفظ شود. نکته حائز اهمیت این است که شل باید شبکه‌های خود را کمتر بر روی مولکول‌های کثیف و بیشتر بر روی الکترون‌های پاک متمرکز کند.

سیون فلاورز، تحلیلگر مسائل انرژی در وود مکنزی، می‌گوید: بازار انرژی به سرعت و بیش از تصور ما در حال تغییر است، چراکه هزینه‌های سوخت‌های رقابتی روبه‌کاهش است. تقاضا برای بنزین و گازوئیل در کمتر از یک دهه آتی و قطعاً تا سال 2030 به اوج خواهد رسید. اگر ناچار به جایگزین‌ساختن محصول اصلی یعنی نفت و گاز با چیز جدیدی هستید، این کار بسیار دشواری است و زمان زیادی نیاز دارد. زمانی دست به این کار بزنید که قادر به انجام آن باشید.

دیگر شرکت‌های نفتی بزرگ نیز چنین تغییری را در دست انجام دارند، اما این کار را بسیار دشوار یافته‌اند. شرکت توتال فرانسه، در سال 2011، 60 درصد از سهام سان پاور، شرکت بزرگ سازنده پانل‌های خورشیدی را که در کالیفرنیا مستقر است به ارزش 37/1 میلیارد دلار خریداری کرد و در سال 2016، سهام شرکت باتری‌سازی فرانسه به نام سافت را به ارزش 1/1 میلیارد خرید.

یرمی بنتام، یکی از کارشناسان شرکت شل، در خصوص تغییرات پیش‌رو در صنعت انرژی و تلاش برای یافتن انرژی‌های جایگزین گفت: در این خصوص بسیار اغراق شده‌است و با این قبیل تغییرات نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که به سرنوشت پرنده‌ای به نام دودو دچار شویم. دریانوردان هلندی در قرن 17، پرنده‌ای به نام دودو را از موریس به هلند آوردند. این پرنده علی‌رغم اینکه زمانی سرحال بود، به دلیل تغییر وضعیت از بین رفت. باید اطمینان حاصل کرد که شرکت شل به سرنوشت پرنده دودو دچار نشود.

بین سال‌های 2014 تا 2016 با کاهش قیمت نفت، فروش خودروهای برقی رونق گرفت و تعداد آن به دو برابر افزایش پیدا کرد؛ یعنی از 323 هزار تا 753 هزار افزایش یافت. همینطور، درصد میزان برق تولیدی در سطح جهانی از منابع بادی و خورشیدی از 5/4 به 2/5 درصد در یک سال رسید. نکته حائز اهمیت این است که انرژی‌های جایگزین دارند مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شوند.

یرمی بنتام و تیمش چهار سناریو جهت کمک به شرکت شل برای حرکت در فضای نامعلوم فعلی تهیه کردند. یک محور از سناریوی چهارگانه تقاضای جهانی برای همه انرژی‌ها است. محور دیگر نفوذ تکنولوژی‌ها اعم از خورشیدی، بادی، خوردورهای برقی و دیگر انرژی‌ها است که موجب کاهش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی می‌شود.

اگر جهان دارای تقاضای بالا برای انرژی و تکنولوژی پایین محقق شود، تقاضای جهانی برای نفت تا اواخر دهه 2040، به اوج نخواهد رسید. در چارچوب این سناریو، تا سال 2020، تقاضای جهانی برای انرژی به‌طور اساسی بیشتر از زمان کنونی خواهد بود و نفت، زغال و گاز طبیعی هر‌یک حدود یک‌چهارم کل انرژی مورد تقاضا را تشکیل خواهند داد و انرژی خورشیدی و بادی در مجموع حدود 5 درصد را شامل می‌شود.

اما اگر جهانِ با تقاضای کم برای انرژی و تکنولوژی پیشرفته محقق شود، تقاضای جهانی برای نفت ممکن است در اواسط دهه 2020 به اوج برسد. در این صورت، تا سال 2040، تقاضای جهانی برای انرژی بسیار کمتر گسترش یابد، نفت و گاز هریک حدود یک‌چهارم، زغال یک‌پنجم و انرژی خورشیدی و بادی در مجموع 15 درصد از کل تقاضا برای انرژی را به خود اختصاص خواهند داد.

مشکل اینجاست که شل هیچ نشانه‌ای در اختیار ندارد که کدام‌یک از چهار سناریو محقق خواهد شد. از سال 1971، میزان مجموع انرژی جهانی بیش از دو برابر شده‌ و اندازه انرژی فسیلی تقریباً بین 80 تا 85 درصد ثابت بوده‌است.

مدیرعامل شرکت شل می‌گوید وقتی به نیمه دوم قرن حاضر نگاه می‌کنید، ممکن است نیمی از سیستم انرژی، تجدیدپذیر باشد و مقداری زیادی از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و بادی است. ازاین‌رو، اگر می‌خواهید در این بازاری غیر از بازار نفت و گاز نقش‌آفرینی کنید باید ظرفیت‌ها و توانایی‌های لازم را داشته باشید.

وقتی از بیرون به استراتژی شل نگاه می‌کنید شبیه به مجموعه‌ای جدا از هم است. به عنوان مثال، شل بخشی از کنسرسیوم ساخت مجتمع‌های انرژی خورشیدی در عمان و کالیفرنیا است. هدف آنها تولید حداکثری نفت است. نیروگاه‌های خورشیدی در کنار حوزه‌های نفتی قدیمی ساخته می‌شوند. در این حوزه‌های نفتی، به جای تزریق بخار حاصل از سوزاندن گاز، برای تولید نفت از برق خورشیدی استفاده خواهد شد.

شل از شرکت صادرات و واردات صدف دریایی به یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی دنیا تبدیل شده‌است. چه کسی می‌داند در آینده به چه سمتی میل می‌کند؟ انرژی خورشیدی؟ انرژی بادی؟ یا چیز دیگر؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *