جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

پیام های اسلام ستیزانه در نخستین مصاحبه وزیر کشور آلمان

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ | علمی - فرهنگی

شورای راهبردی آنلاین: وزیر کشور آلمان در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی «بیلد» گفت: «مسلمانان باید با ما زندگی کنند اما نه در کنار ما.»

تیموتی ویلار در مقاله ای که نوول آبزرواتور منتشر کرد، نوشت: این عنوان غافلگیرکننده نخستین مصاحبه هورست زهوفر، وزیر کشور جدید آلمان است. این جمله بخشی از افکار آلمانی ها را بازتاب می دهد.

در فرانسه این جمله می تواند به چندین شکل متفاوت ترجمه شود: اسلام «اسلام در آلمان جایی ندارد»، « اسلام جزء تشکیل دهنده آلمان نیست»، یا «اسلام با آلمان سازگار نیست». یا همانطوری که خبرگزاری فرانسه و خبرنگار روزنامه «لوموند» ترجمه کرده اند، «به آلمان تعلق ندارد». اما کدام دین به یک کشور تعلق دارد؟

این جمله رهبر سابق اتحادیه سوسیال مسیحی و متحد بسیار محافظه کار آنگلا مرکل، در تاریخ سیاسی آلمان جای دارد. این جمله اشاره مستقیم به اعلامیه کریستین وولف، رئیس جمهور سابق است که در اکتبر ٢٠١٠ گفت: «اسلام بخشی از آلمان است.»

این جمله در آن زمان در صفحه اول روزنامه «بیلد» دقیقاً به همان شیوه امروز اعلام شده بود. رئیس جمهور آلمان در سخنان خود بر قول مشهور گوته تاکید کرد که با پیش بینی جریان شرق شناسی در هنر اروپا، در سال ١٩٢٨ نوشت از این پس «شرق و غرب نمی توانند از دیگر جدا باشند.»

با این حال کریستین وولف نخستین بیان کننده این جمله نبود.: در سال ٢٠٠۶ ولفگانگ شویبله، وزیر کشور وقت آلمان با افتتاح نخستین کنفرانس آلمانی اسلام، آن را بیان کرده بود. سپس صدراعظم آنگلا مرکل نیز چندین بار آن را تکرار کرده بود.

بنابراین یک دهه است که این گفته تکرار شده است.

از بسیاری جهات معادل «زندگی با هم» به زبان فرانسوی است، این نگرش سیاسی همزیستی فرهنگی، در گروه چپگرای سبز آلمان در سال های ١٩٨٠-١٩٧٠ به وجود آمد که اکنون به همه بحث ها در جامعه آلمان مربوط است. اکنون آلمان دارای بیش از ۴ میلیون مسلمان است و تحت تاثیر آنگلا مرکل از سال ٢٠١۵ صدها هزار پناهنده مسلمان را پذیرفته است.

پس از بحران مهاجرت، چشم انداز سیاسی آلمان به طور ناگهانی به سوی جناح راست تغییر کرد. اول ماه مه ٢٠١۶ شرکت کنندگان در یک کنگره راست پوپولیستی یک برنامه با مفهوم بسیار ضد اسلامی شدید را تصویب کردند که شامل این موضع گیری اساسی هم که «اسلام بخشی از آلمان نیست» شد. این جمله دوباره به تیتر مطبوعات سراسر و اروپایی شد.

در آخرین انتخابات مجلس، قدرت آنگلا مرکل تضعیف شد. اما صدراعظم که بیش از 12 بار تصدی این مقام را بر عهده داشته است توانست دوباره زمام امور کشور را به دست بگیرد و حتی حزب سوسیال دمکرات را در دولتی با ائتلاف گسترده قرار دهد.

با این حال بهای سیاسی که برای این چهارمین دوره باید بپردازد، کم نیست. متحد تاریخی وی از اتحادیه سوسیال مسیحی که در بایرن مستقر است، بر این باور است که حضورش در معرض تهدید گروه راست رقیب از جنبش راست پوپولیستی است. اتحادیه سوسیال مسیحی که با سیاست مهاجرت اعمال شده در سال های اخیر بسیار مخالف است، با درخواست کاهش شدید تعداد پناهندگانی که آلمان می تواند هر سال بپذیرد، شرایط خود را تحمیل کرده است.

هورست زهوفر همچنین در روزنامه «بیلد» اعلام کرد که وی در کنفرانسی درباره اسلام به بحث درباره مشکلات ادغام مسلمانان در جامعه آلمان خواهد پرداخت. وی روز جمعه شانزدهم مارس به روزنامه «بیلد» گفت: «نه، اسلام بخشی از آلمان نیست. آلمان با مسیحیت مشخص شده است. روز یکشنبه تعطیل است، روزهای تعطیل مسیحیان و آیین های مانند عید پاک، پنطیکاست (جشن پنجاه که مصادف با نزول روح القدس بر حواریون حضرت مسیح)، کریسمس بخشی از آن هستند، اما مسلمانانی که در کشور ما زندگی می کنند، قطعاً به آلمان تعلق دارند. به طور طبیعی این بدین معنی نیست که ما سنت ها و آداب و رسوم خاص خودمان را برای ملاحظات نادرست رها کرده ایم.»

«اینک پیام من این است: مسلمانان باید با ما زندگی کنند، اما نه در کنار ما. برای رسیدن به این هدف به درک و احترام متقابل نیاز داریم. ما فقط با گفتگو با یکدیگر به آن خواهیم دست یافت.»

در این بحث بار معنایی واژه از اهمیت خاصی برخوردار است و درباره عنصر دیگر نیز اظهار نظر های فراوانی صورت گرفته است: هورست زهوفر به عنوان وزیر کشور آن را به ««زادگاه» تعبیر کرده است. این کلمه نیز چندین معنی دارد و غیرقابل ترجمه است: این به معنی خانه، کانون، شهر آباء و اجدادی، سرزمین اصلی است و در معنی گسترده آن میهن است. این کلمه ارزش های اصیل و ریشه داری دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *