جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

رویکرد دو بعدی مسکو در سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: روس ها با آگاهی از خطرات عملیات نظامی بلندمدت، بخشی از توان خود را صرف تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه می کنند؛ هرچند که در این مسیر هم، چالش های متعددی وجود دارد، با این حال روسیه سعی دارد به دور از هرگونه خیال پردازی درباره پیروزی نظامی سهل الوصول، به بازیگری محوری در فرایندهای سیاسی حل بحران سوریه تبدیل شود.

نیکلای کوژانوف در تحلیلی که اندیشکده کارنگی منتشر کرد، نوشت: آنها پس از آنکه در فاز نخست، با مداخله نظامی در سوریه موجب تضعیف گروه های مخالف و تقویت مواضع نیروهای بشار اسد شدند، در فاز دوم درصددند تا اهداف مد نظر خود را حول سیاست و دیپلماسی دنبال کنند. برهمین اساس نیز مذاکرات چندجانبه  30 اکتبر در وین را به عنوان فرصتی مناسب برای آغاز تلاش های دیپلماتیک خود می دیدند.

از نگاه روس ها، عملیات نظامی طولانی‌مدت آثار مخربی برای این کشور در ابعاد داخلی و خارجی به همراه خواهد داشت. در سطح داخلی، نه تنها هزینه های اقتصادی و نظامی به بیش از یک میلیارد دلار در سال خواهد رسید، بلکه احتمال ایجاد نارضایتی افکار عمومی داخلی نیز وجود دارد. در سطح خارجی نیز به موقعیت روسیه در خاورمیانه آسیب وارد خواهد آمد.

هر چند که مسکو هنوز با انتقاد جدی از سوی کشورهای منطقه مواجه نشده و عمده آنها همچنان بر باز بودن مسیر گفتگوها با مسکو اعتقاد دارند. اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز بیش از آنکه از سیاست های مسکو انتقاد کنند، به سیاست‌های  انفعالی واشنگتن که به مداخله نظامی روسیه منجر شده است، انتقاد دارند.

با این حال، ادامه این وضعیت می تواند کرملین را در تنگنای داخلی و خارجی قرار دهد، از همین رو نیز شاهد حمایت مقامات روسی از مذاکرات وین بودیم.

البته برای فهم چرایی مداخله نظامی مسکو در سوریه لازم است تا دلایل پشت صحنه تصمیم پوتین نیز درک شود. در سپتامبر 2015 و  در آستانه اقدام نظامی روسیه، کرملین به شدت نگران سقوط نظام بشار اسد بود، چرا که ارزیابی ها حاکی از آن بود که کمک های نظامی، اقتصادی و فنی روسیه به نظام سوریه به نجات اسد ختم نخواهد شد. بنابراین مداخله نظامی بر پایه انتخاب از بین دو سناریوی “بد” و “بدتر” شکل گرفت، بدین معنا که مسکو مجبور بود از میان انجام عملیات نظامی پرهزینه برای حفظ اسد و عدم دخالت و سقوط وی، یکی را انتخاب نماید.

در این میان، بخشی از انگیزه روسیه برای مداخله نظامی نیز به تجربیات گذشته عراق و لیبی بازمی‌گشت که باعث سرنگونی رژیم‌های سابق در این کشورها شده بود و این در حالی بود که کرملین نمی‌خواست چنین اتفاقی در سوریه نیز تکرار شود.

با همه این احوال، حمایت روسیه از بیانیه نهایی مذاکرات وین که در آن برخی از مواضع مد نظر این کشور نیز گنجانده شده بود، اهمیت بسزایی دارد. در این بیانیه بر حمایت بین المللی از تمامیت ارضی سوریه، استمرار حکومتی سکولار در دمشق، حفاظت از نهادهای دولتی باقی مانده، امتناع از مذاکره با داعش و همچنین مبارزه با همه گروه‌هایی که نام آنها در لیست سازمان‌های تروریستی سازمان ملل قرار دارد، تاکید شده بود.

هرچند که مذاکرات وین، طیف وسیع‌تری از طرف‌های درگیر از جمله ایران را شامل می شد که خود را  متعهد به مشارکت فعال تر برای حل دیپلماتیک بحران سوریه می دانند، اما حل برخی از اختلافات اصلی به صورت لاینحل باقی مانده است که در ادامه به آن ها اشاره می شود:

  • مهم‌ترین و جنجالی‌ترین اختلافات بر سر سرنوشت بشار اسد در آینده سوریه است. در حالی که کشورهای غربی خواهان ارائه یک جدول زمانی مشخص برای کناره گیری اسد از قدرت هستند و دشمنان منطقه‌ای وی نیز خواهان ترک سریع وی از قدرت می باشند، ایران و روسیه تمایلی به هیچ یک از این دو رویکرد در شرایط فعلی ندارند، چرا که روس ها معتقدند که در شرایط جنگ داخلی، برکناری اسد و حلقه وفاداران وی از قدرت، به فروپاشی کل ساختار دولت منجر خواهد شد و از همین رو نیز باید بسیار محتاطانه عمل کرد.
  • اختلافات روسیه و دولت های غربی بر سر معرفی گروه‌های تروریستی تشدید شده است و این امر، طرفین را برای تشکیل ائتلافی فعال و گسترده علیه داعش و سایر گروه های تروریستی با چالش مواجه کرده است. در حالی که مقامات روسی خواهان کمک و همراهی کشورهای غربی در تهیه لیست دقیق گروه‌های تروریستی هستند، اعضای ائتلاف به رهبری آمریکا به شدت مخالف به اشتراک گذاشتن اطلاعات سری گروه‌های مخالف، از ترس سوءاستفاده احتمالی روسیه برای هدف قرار دادن همه مخالفان اسد هستند.
  • هنوز نحوه سازماندهی مذاکرات میان نظام سوریه و مخالفان مشخص نشده است. در حالیکه مسکو و تهران در حال رایزنی با بشار اسد (که به انعطاف ناپذیری معروف است) برای مذاکره با مخالفان هستند، وجود طیف متعددی از مخالفان که حاضر به قرار گرفتن در یک قالب واحد و مشخص نیستند، شکل‌گیری مذاکرات دوجانبه را دشوار کرده است.
  • همچنان بی اعتمادی عمیقی میان بازیگران مختلف در صحنه سوریه دیده می‌شود. در حالی که وجود خصومت روزافزون میان ایران و اعضای شورای همکاری، توافق آنها در سوریه را غیرممکن کرده است، تنش جاری میان غرب و روسیه نیز چشم‌انداز فرایندهای سیاسی را تیره و تار کرده است (هر چند که در این اواخر جان کری و لاوروف برای رسیدن به یک زبان مشترک در تلاش بوده اند). در عین حال وجود بی اعتمادی تاریخی میان دولتمردان ایران و روسیه نیز غیرقابل چشم پوشی است.

در صحنه میدانی نیز، مقامات نظامی ایالات متحده و روسیه با بی اعتمادی به یکدیگر می‌نگرند و هیچ علاقه‌ای برای همکاری مشترک با هم ندارند، مضاف بر آنکه سوءاستفاده مسکو از اوضاع جاری سوریه برای به راه انداختن جنگ تبلیغاتی علیه سیاست های ایالات متحده، مسیر گفتگوهای سازنده درباره سوریه را ناهموارتر کرده است.

تحت این شرایط، هرچند برگزاری  نشست وین بسیار شگفت آور بود، اما ادامه این روند در آینده دشوارتر هم خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *