جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

وخامت اوضاع ارتش اوکراین در میدان نبرد با روسیه

فرمانده نیرو‌های زمینی ارتش اوکراین ضمن هشدار نسبت به وخامت اوضاع ارتش این کشور در میدان نبرد با روسیه گفت: اعضای ناتو از وضعیت دشوار عملیاتی و راهبردی اوکراین در میدان نبرد مطلع هستند.

دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان

ایروان اعلام کرد: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد.

بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان ها و مراکز درمانی در زمره مهم ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده اند.

Loading
نگاهی به پروژه "ترک استریم"

ارزیابی تاثیر پروژه “ترک استریم” بر بحران سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: ترکیه و سوریه همکاری در زمینه انرژی را بعداز توقف پروژه "سوت استریم " از سوی اتحادیه اروپا و با ایده ساخت پروژه "ترک استریم" آغاز کردند این مورد از چنان اهمیتی بر خوردار بود که حتی با ایجاد رکود در روابط دو کشور مسکوت باقی نمانده است

* زهره خان محمدی: طی دوره ای کمتر از یک سال روابط روسیه و ترکیه طیفی از تنش تا عادی سازی را طی کرده است و ظرف دو ماه رهبران دو کشور سه بار با یکدیگر ملاقات نمودند. آخرین دیدار مربوط به 23 اُمین کنگره جهانی انرژی در استانبول است که در حاشیه آن ولادیمر پوتین با رجب طیب اردوغان دیدار نمود و پیرامون مسائل اقتصادی به موازات مسائل سیاسی به بحث و تبادل نظر پرداخت. موضوعاتی چون احیای پیوند های تجاری و اقتصادی، موضوع توریسم، توسعه مناسبات انرژی و همچنین بحران سوریه از آن جمله بودند. هرچند تمامی موضوعات فوق در عادی سازی روابط طرفین  حائز اهمیت  می باشند با این حال انرژی را می توان در صدر قرار داد؛ چراکه به نظر می رسد در سایر موضوعات مربوط به تجارت برخی منافع و مصالح داخلی از سوی کرملین درنظر گرفته می شود اما همکاری در حوزه انرژی متمایز از این مسئله است و حتی می توان روابط آتی دو کشور در سطح منطقه به ویژه در قبال بحران سوریه را تحت تاثیر قرار دهد.

موضوع همکاری در زمینه انرژی میان دولت های ترکیه و سوریه پس از توقف پروژه “سوت استریم ” از سوی اتحادیه اروپا و با ایده ساخت پروژه “ترک استریم”  آغاز شد که در زمان اعلان خود جنبشی را در طرفین ایجاد کرد. این مورد از چنان اهمیتی بر خوردار بود که حتی با ایجاد رکود در روابط دو کشور مسکوت باقی نماند و طرفین  پس از روند عادی سازی، بلافاصله نسبت به اجرایی شدن آن تاکید داشتند کمااینکه رجب طیب اردوغان نیز در نشست سن پترزبورگ بر عزم کشورش جهت از سرگیری پروژه احداث خط لوله انتقال گاز “ترک استریم”  اشاره کرد. با توجه به اهمیت موضوع در نزد سران هر دو کشور، قرارداد اجرایی شدن پروژه فوق در حاشیه اجلاس انرژی در استانبول میان دولت ها از سال 18 20 به امضاء رسید.

 طرح ابتدایی پروژه مذکور که در سال 2014 اعلام شد بر ساخت چهار خط لوله با مجموع ظرفیت 63میلیارد متر مکعب گاز تاکید داشت اما به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی چون امکان ساخت “نورد استریم” 2 توسط روسیه ، تعداد خطوط لوله به دو عدد تقلیل یافت با این حال بر اساس داده ها باید گفت که دو خط لوله فوق دارای اهمیتی استراتژیک نزد طرفین می باشند. نخستین خط لوله که به صورت مستقیم گاز را به مصرف کننده ترک خواهد رساند سبب می شود که آنکارا، گاز را بدون عبور از کشور های ترانزیت و به صورت مستقیم از مسکو دریافت نماید که این امر منجر به کاهش تهدیدات سیاسی از یک سو و افزایش فواید اقتصادی در قالب تقلیل هزینه های مربوط به ترانزیت از دیگر سو شود. خط لوله دوم نیز از منظور روس ها حائز اهمیت است زیرا این خط لوله ترانزیت گاز روسیه از طریق ترکیه به بازار های اروپا-یونان و جنوب ایتالیا را بر عهده خواهد داشت که به مسکو اجازه می دهد تهدیدات مربوط به ترانزیت گاز از طریق اوکراین را به حداقل برساند و با تحکیم جایگاه خویش، نفوذ مشخصی بر بازار اروپا اعمال نماید ضمن اینکه با اجرایی شدن پروژه “ترک استریم” مسکو با همکاری آنکارا بسته سوم انرژی اروپا را نیز محاط خواهد نمود که این امر در نزد مسکو بسیار حائز اهمیت می باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر اروپا، کنترل بر بخشی از انرژی مدیترانه مشتمل بر سوریه نیز در زمره اهداف بلند مدت روس ها قابل دسته بندی است.

با توجه به اهمیت انرژی در نزد دولت های روسیه و ترکیه باید گفت که موضوع فوق می تواند بر روند همکاری های طرفین به ویژه در رابطه با سوریه تاثیر گذار باشد. همانطور که تا کنون نیز شاهد بوده ایم روند عادی سازی روابط، زمینه انعطاف سیاسی طرفین را فراهم آورده است تا آنجا که عملیات سپر فرات از سوی ترکیه در بستر چراغ سبز روس ها تحلیل و بررسی شد. علاوه بر آن موضع روسیه در قبال کردها در سوریه- که خط قرمز دولت آنکارا و موضوعی امنیتی تلقی می شود- هرچند همسان با آنکارا نیست اما در تقابل هم نمی باشند و هر دو ممانعت از ایجاد کریدور کردی را به دنبال مینمایند. علاوه بر این نزدیک شدن رویکرد روسیه و ترکیه نسبت به یکدیگر در بستر ائتلاف غرب نیز قابل تحلیل است. از یک سو دولت آنکارا در قبال کنش های خویش در منطقه، همراهی مناسب از سوی متحدین غربی را شاهد نبوده است که تئالی این امر زمینه دلسردی اردوغان را فراهم آورد و اخیرا هم موضوع کودتای داخلی در این کشور که با اتهام به غرب همراه بوده بر شدت مسئله افزود و از سوی دیگر کرملین هم در پی عدم کسب موفقی در ایجاد تفاهم با ایالات متحده راجع به سوریه به دنبال تحکیم روابط خویش با بازیگران موثر منطقه میچباشد و در صدد است تا این امر را پیش از انتخابات در آمریکا و ورود رئیس جمهور جدید محقق گرداند. از این رو ترکیه به عنوان بازیگر موثر در منطقه که از 911 کیلومتر مرز مشترک با سوریه نیز برخوردار است در نگرش روس ها مهم و حائز اهمیت جلوه می نماید مضافا این که موضوعات استراتژیکی چون انرژی زمینه تسهیل آن را فراهم نموده است.

ذکر این مسئله حائز اهمیت می باشد که وابستگی دولت ترکیه به گاز روسیه (که 60% ازمصرف خود را از این کشور تامین می کند) و نیز نیاز مسکو به جایگاه ژئواستراتژیک ترکیه در راستای اتصال به اروپا اهمیت انرژی را نزد هر دو کشور دو چندان می نماید که این امر می تواند بر رویکرد کشور ها نسبت به بحران های منطقه چون سوریه تاثیر گذار باشد. هر چند با وجود اختلافات استراتژیک میان طرفین دستیابی به این مهم و ایجاد همگرایی سیاسی در کوتاه مدت مورد انتظار نمی باشد. با این حال به نظر میرسد که بازیگران مذکور در قبال کنش های یکدیگر واکنشی از خود بروز  نمی دهند و این مسئله می تواند در راستای فرضیه فوق مثبت ارزیابی شود.

* پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *