جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

پیامدهای اروپایی اعتراضات فرانسه

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ناآرامی‌ها و آشوب‌هایی که تحت عنوان جلیقه زردها طی 5 هفته گذشته از فرانسه آغاز شد و به برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز سرایت کرد، ناشی از یک سری شکاف‌های اقتصادی، اجتماعی و خلاهایی است که در نظام دموکراسی و لیبرال دموکراسی فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی ایجاد شده است.

مرتضی مکی/ کارشناس مسائل اروپا

جلیقه زردها با تجمع در خیابان شانزلیزه ثروتمندترین خیابان فرانسه و اروپا، خشم و نارضایتی خود را از سیاست‌های دولت امانوئل مکرون ابراز کردند. باید توجه داشت که بدون شک این بحران یک بحران زودگذر نیست بلکه یک بحران عمیق در لایه‌های زیرین جامعه  فرانسه است. به بیان دیگر این بحران نتیجه تبعات سیاست ریاضت اقتصادی است که دولت‌های اروپایی طی یک دهه گذشته برای جبران کسری بودجه و کاهش بدهی‌هایشان به اجرا گذاشتند. هرچند آنها با سیاست ریاضت اقتصادی موفق به مهار بحران مالی شدند اما تبعات اجتماعی و اقتصادی آن اکنون در فرانسه در حال نمایان شدن است. ظهور جنبش جلیقه زردها، شکست سیاست‌های اقتصاد بازار و فاصله گرفتن دولت فرانسه و بسیاری دیگر از دولت‌های اروپایی از دولت رفاه را به نمایش گذاشت.  عریان شدن شکاف اقتصادی و اجتماعی در فرانسه با ظهور جنبش جلیقه زردها شکافی نیست که با یک سری وعده‌وعیدهایی که مکرون اعلام کرده، برطرف شود. دولت‌های اروپای غربی در دوره جنگ سرد با هدف جلوگیری از گسترش افکار کمونیستی و بزرگ کردن طبقه متوسط و تحکیم پایه نظام حزبی و ساختار سیاسی‌شان بر مبنای لیبرال دموکراسی سیاست‌های دولت رفاه را به اجرا گذاشتند. با فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، ضرورت ادامه سیاست‌های دولت رفاه از بین رفت. از سوی دیگر تشدید رقابت اقتصادی و ظهور اقتصادهای نوظهور در شرق آسیا معادلات سیاسی و اقتصادی را در جهان قرار داد و دیگر اروپا و آمریکا قطب کشورهای سرمایه داری و ثروتمند در اروپا نبودند و رقابت شدیدی برای کسب بازارها در جهان شکل گرفت. دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه برای از دست ندادن بازارهای خود و به دست آوردن بازارهای جدید در چارچوب اقتصاد بازار می‌بایست هزینه‌های تولید را پائین می‌آوردند. لذا گام‌های آهسته برای کاهش بودجه خدمات رفاهی، آموزشی و بهداشتی و تغییر در قوانین بازار کار به نفع کارفرمایان آغاز شد.  با وجود مخالفت اتحادیه‌های کارگری و سندیکاها تمامی دولت‌های چپ و راست میانه، سیاست‌شان فاصله گرفتن از دولت رفاه بود. در پی بحران مالی سال 2008، دولت‌های اروپایی برای کاهش کسری بودجه و بدهی‌ها سیاست ریاضت اقتصادی را به اجرا گذاشتند. با اجرای این سیاست، قدرت خرید طبقات متوسط و کم درآمد جامعه به نصف کاهش یافت. به طوری‌که میلیون‌ها نفر از جمعیت حاشیه‌نشین فرانسه و شهرهای کوچک و روستاهای این کشور در تامین نیازهای اولیه خود نیز ناتوان شدند. کاهش هزینه‌های خدمات اجتماعی، رفاهی و آموزشی و از سوی دیگر کاهش مالیات ثروتمندان با هدف بازگشت سرمایه‌هایشان و اشتغال‌زایی، نارضایتی‌های عمده مردم را به دنبال داشت که امروز به صورت شورش جلیقه‌زردها خود را نشان داده است. در حال حاضر این نوع شورش‌ها و اعتراضات،‌ پایه‌های نظام سیاسی فرانسه و برخی دیگر از دولت‌های اروپایی را به لرزه درآورده است.

اکنون این پرسش مطرح است که تبعات این شورش‌ها تاچه حد بر اتحادیه اروپا و فراتر از آن بر نظام‌های لیبرالی تاثیرگذار است؟ این مسئله به این بازمی‌گردد که تاچه حد جایگاه و موقعیت سیاسی دولت فرانسه و شخص امانوئل مکرون متزلزل شود. به هر حال ناآرامی‌های اخیر می‌تواند شرایطی را برای پیوند میان طبقات فقیر و کم‌درآمد فرانسه با جریان‌های راست‌افراطی ایجاد کند. یعنی همان جریان‌هایی که طی بیش از یک ماه گذشته تلاش کردند تا بر موج این ناآرامی‌ها سوار شوند و این نارضایتی‌ها را به نام خود مصادره کنند.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات پارلمان اروپا در سال 2019 و انتخابات‌های محلی و استانی که  طی سه سال آینده در فرانسه در پیش است، تلاش جریان راست و چپ افراطی فرانسه برای مصادره‌ جنبش جلیقه زردها  می‌تواند بر این انتخابات اثرات جدی بگذارد و موقعیت مکرون و دولتش را بیش از بیش متزلزل کند.  پیروزی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 امیدواری‌های را در سطح اتحادیه اروپا ایجاد کرد که با ضعیف شدن موقعیت آنگلا مرکل در عرصه سیاسی آلمان جوانی راه کاخ الیزه شده است که می‌تواند رهبری مقابله با بحران‌های اتحادیه اروپا و تقویت همبستگی در این اتحادیه را در دست بگیرد. اما افول محبوبیت مکرون به 23 درصد از 66 درصد در فاصله گذشت هجده ماه از انتخابات ریاست جمهوری و جنبش جلیقه زردها نشان داد که مکرون در موقعیتی نیست که در کنار مرکل ضعیف شده بتواند قطار همگرایی اتحادیه اروپا را پیش ببرد.

سیاست‌هایی که تا به امروز امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با هدف آرام کردن و خاموش کردن نارضایتی‌ها در پیش گرفته، نوعی مسکن است و بحران و شکاف‌های اجتماعی در جامعه فرانسه را فقط به تاخیر می‌اندازد اما از بین نمی‌برد. از سال 1970 که  دولت فرانسه پس از ناآرامی‌‌های سال 1968 سیاست دولت رفاهی را به اجرا گذاشت تا بتواند از تشدید گرایشات چپ‌گرایانه و سوسیالیستی در جامعه فرانسه جلوگیری کند تا سال 2000، حدود 60 درصد از میزان فقرای فرانسه کاسته شد و لذا یک طبقه متوسط قوی در این کشور شکل گرفت. اما از سال 2000 به بعد که دولت فرانسه به تدریج به سمت رقابتی کردن اقتصاد و سیاست‌های نئولیبرال پیش رفت تا سال 2016، حدود 9 میلیون نفر به جمعیت فقرای فرانسه افزوده شده است. این 9 میلیون نفر کسانی هستند که درآمدی کمتر از 1500 یورو و حتی 1000 یورو دارند . این درآمد کفاف هزینه‌های سرسام‌آور سوخت، انرژی و نیازهای اولیه این جمعیت را نخواهد داد. در این بین وعده‌های مکرون برای افزایش صدیورویی در حداقل دستمزدها و به تاخیر انداختن افزایش مالیات بر سوخت باعث نخواهد شد که نارضایتی‌ها در این کشور فروکش کند. حتی اگر نهادهای امنیتی فرانسه نیز این ناآرامی‌ها را کنترل بکنند، شکست سنگینی در انتظار مکرون و حزبش در انتخابات‌های پیش رو خواهد بود و احتمال اینکه او به سرنوشت سارکوزی و اولاند مواجه شده و رئیس جمهوری تک دوره‌ای شود بسیار زیاد است. در این صورت می‌بایست در انتخابات رایست جمهوری سال 2022 فرانسه منتظر شگفتی بزرگ دیگری در جمهوری پنجم فرانسه با به حاشیه رفتن احزاب راست و چپ میانه و به هم ریختگی نظام حزبی فرانسه بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *