جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

نگاهی به نظریه‌های سقوط لیر

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ | اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بر خلاف این گزاره که «ترکیه باید هیئت عامل پولی تاسیس کند، هیئت عامل پولی اسکناس و سکه قابل تبدیل به ارزهای معتبر بسته به تقاضا با نرخ ارز ثابت چاپ و ضرب کند و همچنین لازم است ذخایر لنگر ارز برابر با 100 درصد بدهی‌های پولی داشته باشد»، باید گفت هیئت عامل پولی، لیر را نجات نخواهد داد.

جان کوچراین، عضو اندیشکده هوور در تحلیلی نوشت: این سیاست خوب به نظر نمی‌رسد. چنانچه صددرصد پول و ذخایر بانکی کشوری از سوی دلار حمایت شود و واحد پول ملی به دلار میخکوب شود، چه اشتباهی ممکن است صورت گیرد؟ بانک مرکزی ترکیه وعده داده است که نرخ برابری لیر در برابر دلار را به یک برساند، یعنی یک لیر با یک دلار برابری کند و گفته دلار کافی جهت تحقق این وعده دارد.

مسئله و مشکل، بدهی‌های دولت است. ترکیه ممکن است همچنان از منافع کافی جهت پشتیبانی صددرصدی از پول ملی‌اش در برابر دارایی‌های دلاری داشته باشد، اما در مورد بدهی‌های آتی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ترکیه منابع لازم را برای پشتیبانی از تمامی بدهی‌های دولتی با دارایی‌های دلاری ندارد. اگر دولت ترکیه چنین منابعی داشت، از اول اقدام به قرض نمی‌کرد.

از این رو، وقتی که سررسید بدهی‌ها فرا برسد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر دولت نتواند مالیات کافی برای پرداخت بدهی‌ها اخذ کند یا سرمایه‌گذاران را برای اخذ مالیات‌های آتی متقاعد سازد، در آن صورت باید بدهی را نکول[1] یا لیر بدون پشتوانه چاپ کند.

هیئت عامل پولی که توسط دولت ورشکسته اداره شود، موفق نخواهد بود. دولت سرانجام به ذخایر خارجی متوسل خواهد شد.

این امر به دو دلیل برای کشورهایی ازجمله ترکیه بدتر خواهد بود. دلیل اول اینکه، دولت به ارز خارجی قرض می‌گیرد و نمی‌تواند ارزش این بدهی را با تورم کاهش دهد. بنابراین تورم مورد نیاز برای کاهش ارزش مابقی بدهی بیشتر است.

از یک منظر، کشوری اقدام به قرض زیاد برای ایجاد رشد در زمان نرخ بهره پایین و دسترسی آسان به اعتبارهای موجود می‌کند. اغلب این بدهی به ارز خارجی است، اما جریان نقدینگی برای تامین مالی عمدتاً از شرکت‌های داخلی به پول ملی اخذ می‌شود. براساس برخی برآوردها، حدود نیمی از بدهی ترکیه به ارزهای معتبر است.

وقتی شرکت‌ها به ارز خارجی در مقابل ارز محلی قرض می‌گیرند، نسبت به کاهش ارزش پول ملی آسیب‌پذیر خواهند شد. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد دولت این شرکت‌ها را در قالب طرح نجات مالی، نجات می‌دهد یا نظاره‌گر سقوط کشور است. از این رو، بدهی شرکت‌های خصوصی به ارز خارجی به بدهی دولت تبدیل خواهد شد.

هیئت عامل پولی می‌تواند موثر واقع شود، چنانچه بخشی از یک بسته باشد که دولت برای حل مشکلات مالی از طریق افزایش مالیات، کاهش هزینه‌ها، نکول کردن متعهد می‌شود. لازم به ذکر است این بسته مالی است که موثر واقع می‌شود، نه هیئت عامل پولی.

این دقیقاً همان موضوع اختلافی است. مالیه‌های دولت، بنگاه‌های دولتی و تجارت قبل از اینکه هیئت عامل پولی بتواند پول چاپ کند، نیازمند انجام اصلاحات نیستند.

البته آنها می‌توانند این کار را بکنند، در غیر اینصورت هیئت عامل پولی شکست خواهد خورد. هیئت عامل پولی در صورتی می‌تواند موفق باشد که بخشی از اصلاحات فوق‌الذکر باشد.

شما می‌توانید یک اختلاف مبنایی را مشاهده کنید. یک تفکر می‌گوید که تورم فقط از ناحیه پول به تنهایی ایجاد می‌شود. با کنترل بر چاپ پول می‌توانید تورم را کنترل کنید. اما نظر دیگر این است که بر مبنای تئوری مالی سطح قیمت، دیر یا زود شما باید تمامی بدهی دولت را برای کنترل تورم کنترل کنید.

در حال حاضر ترکیه مثال خوبی برای اغلب ساختارهای اقتصادی است که فکر می‌کردند خوب نیست که یونان واحد پولی خاص خودش را نداشت تا در دوره مشکلات مالی بتواند دقیقاً آنچه را که ترکیه در حال حاضر انجام می‌دهد، انجام بدهد. همانند آنچه که یونان در دوره قبل از واحد پولی یورو، انجام می‌داد.

دهه‌هاست که تورم به اقتصاد ترکیه آسیب زده‌است. میانگین تورم سالیانه برای دهه‌های 70، 80، 90 و 2000 به ترتیب 4/22%، 6/49%، 7/76% و 3/22% بود.

اگر ترکیه از لیر در برابر دلار حمایت کند و خود را متعهد به نرخ مبادله 1:1، در آن صورت پول ملی کاهش ارزش پیدا نخواهد کرد، اما ترکیه با نرخ بالای بیکاری و کاهش تولید سعی نخواهد کرد برای نجات اقتصاد ارزش پول ملی را کاهش دهد. در پایان باید یکی را انتخاب کنید: یا ارزش پول ملی را کاهش دهید یا اجازه دهید که اقتصادتان (به طور موقت) سقوط کند.

[1] – نکول به معنای عدم قبول یا رد است. در اصطلاح مالی اگر طرف قرارداد نتواند در قبال قراردادی که بسته است به تمام یا بخشی از تعهدات‌اش، خواسته یا ناخواسته، عمل کند، گویند که نکول انجام داده است. از بابت نکول، معمولاً ریسکی به وجود می‌آید که به ریسک اعتباری معروف است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *