جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عقب نشینی کاخ سفید : تظاهرات در دانشگاه های آمریکا مسالمت آمیز باشد

تهران-ایرنا- پس از دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در چهار دانشگاه آمریکا، کاخ سفید روز یکشنبه تاکید کرد که تظاهرات‌ حامیان فلسطین که در هفته‌های اخیر دانشگاه‌های آمریکا را تحت تاثیر قرار داده‌اند، باید مسالمت‌آمیز باقی بماند.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

Loading
18مهر 1395

رسانه ها ؛ وتوی قطعنامه های پیشنهادی درباره حلب و…

۱۳۹۵/۰۷/۱۸ | رصد

شوراآنلاین : وتوی دوقطعنامه روسیه و فرانسه در شورای امنیت، واکنش نهادهای بین المللی به جنایت جدید رژیم سعودی در یمن، ادامه عملیات ارتش سوریه ضد گروه های تروریستی در شهر حلب، انتقاد سازمان عفو بین‌الملل از توافق افغانستان و اتحادیه اروپا،بازنگری آمریکا درحمایتش از عربستان درجنگ یمن ،تلاش عربستان برای مقابله با قانون جاستا، پارلمان آلمان درصدد تحریم روسیه ، هشدار روسیه به آمریکا و گفتگوی تلفنی نتانیاهو و کری درباره شهرک سازی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت سازمان ملل در تصویب ۲ قطعنامه پیشنهادی درباره حلب ناکام ماند.در پی وتوی پیش‌نویس قطعنامه مورد پیشنهاد فرانسه در خصوص حلب، قطعنامه پیشنهادی روسیه نیز در این خصوص نتوانست نظر شورای امنیت را به خود جلب کند. قطعنامه مورد پیشنهاد روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن مسکو خواستار تخلیه تروریست‌های جبهه النصره از حلب به منظور تحقق صلح و ثبات در این منطقه شده بود، با مخالفت اعضای این شورا مواجه شد و نتوانست برای تصویب رأی لازم را به دست آورد. روسیه نیز پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص توقف درگیری‌ها و آتش‌بس در حلب را وتو کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال حملات خونین جنگنده‌های سعودی به صنعا هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل، معاون بان کی مون، ولد شیخ احمد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی این حملات را محکوم کردند. جیمی مک گلدریک، هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل در یمن جنایت وحشتناک شب گذشته جنگنده‌های سعودی و آمریکایی در هدف قرار داده یک مجلس ختم در شهر صنعا را به شدت محکوم کرد. در پی حملهٔ هوایی مرگبارِ عربستان سعودی به یک مراسم ختم در صنعا، دستکم 700 نفر کشته وزخمی شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پنج فراکسیون کرد در پارلمان عراق حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق را نقض حاکمیت این کشور دانستند و از آنکارا خواستند نیروهایش را از عراق خارج کند. فراکسیون‌های اتحادیه میهنی کردستان عراق، تغییر، حزب جماعت اسلامی در کردستان، حزب کمونیست و  جنبش اسلامی در پارلمان کردستان عراق در بیانیه‌ای مخالفت خود را با مداخله ترکیه در امور اقلیم کردستان اعلام و تأکید کردند: مداخله ترکیه غیرقانونی و نقض آشکار حاکمیت اقلیم کردستان عراق است.

پارس تودی : عملیات نظامی ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن در محور شمالی شهر حلب ادامه دارد. نیروهای سوری در ادامه این عملیات موفق شدند، پس از درگیری های شدید با گروه های تروریستی، چندین کارخانه را در منطقه عویجه در شمال حلب به تصرف خود درآوردند. به گفته یک افسر سوری، این منطقه به مساحت چهار کیلومتر مربع از اشغال تروریست ها پاکسازی شده است و نیروهای ارتش به میدان جندول رسیده اند.

پرس تی وی :  در پی حمله هوایی مرگبارِ عربستان سعودی به یک مراسم ختم در صنعا،  امریکا اعلام کرد در حمایتش از این کشور «تجدیدنظرِ فوری» خواهد کرد. نِد پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، گفت: امریکا برای همکاری امنیتی با عربستان سعودی، چکِ سفید نداده است. پرایس افزود:  ما همان‌طور که به عربستان سعودی در دفاع از تمامیت ارضی‌اش کمک می‌کنیم، نگرانی‌های جدی خود را نیز در مورد جنگِ یمن  ابراز می‌کنیم.

یورونیوز:  سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت توافق افغانستان و اتحادیه اروپا برای عودت پناهجویان به کشورشان، اتحادیه اروپا را به «اجبار دولت افغانستان به نوشیدن جام زهر در قبال دریافت کمک‌های» بین‌المللی متهم کرد.حوریا مصدق، محقق بخش افغانستان سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از این توافق گفت: «این یک نقطه تاریک دیگر در روابط خارجی اتحادیه اروپا است. معامله بر سر بازگرداندن انسان‌هایی که برای یافتن سرپناهی خود را به اروپا رسانده اند، آن هم به یکی از کشورهایی که به روشنی کماکان بی‌ثبات است، در برابر اعطای نیازهای حیاتی و یاری برای توسعه، [کاری]‌ پلید و غیراخلاقی است.»

خبرگزاری ایرنا: هزاران نفر از شهروندان یمنی صبح امروز یکشنبه با حضور در مقابل مقر سازمان ملل در خیابان شصتم جنوبی در صنعا وتجمع در این محل ٬خشم خود را از کشتار سالن بزرگ صنعا و تداوم تجاوزهای عربستان به یمن اعلام کردند. راهپیمایان یمنی در این راهپیمایی موسوم به ‘ آتشفشان خشم ‘ با حمل پرچم و پارچه نوشته هایی٬ جنایت های متجاوزان و مزدورانشان ضد مردم یمن را محکوم کرده وخواستار پاسخگویی محافل بین المللی به این جنایت ها شدند.

خبرگزاری ایرنا: منابع آگاه عربی اعلام کردند: عربستان برای مقابله با قانون عدالت علیه تروریسم ‘جاستا’ در صدد تشکیل اجلاس فوق العاده سران عرب است. قانون جاستا به دادگاه های آمریکا اجازه می دهد تا عربستان را به اتهام تامین هزینه و حمایت از حملات یازدهم سپتامبر 2011 در نیویورک مورد بازخواست و تعقیب قضایی قرار دهند.

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته امور خارجی پارلمان آلمان گفت که به دنبال بمباران سوریه، پارلمان آلمان در راستای تحریم روسیه اقدام می‌کند. «نوربرت روتگن» رئیس کمیته امور خارجی پارلمان آلمان گفت که روسیه باید در زمینه جنایات نظامی که در سوریه رخ می‌دهد مسئولیت‌پذیر باشد وی امکان اعمال تحریم علیه مسکو را تائید کرد.

خبرگزاری فارس:  وزارت خارجه روسیه ضمن تأکید بر آمادگی برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه تصریح کرد: هدف فرانسه از ارائه پیشنهاد ممنوعیت پروازی بر فراز حلب، «ایجاد پوشش هوایی برای جبهه النصره» است. شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه هر دو قطعنامه پیشنهادی در مورد حلب را رد کرد. یکی از این قطعنامه‌ها را فرانسه و دیگری را روسیه ارائه کرده بود. هرچند در هر دو این قطعنامه‌ها، از طرف‌های درگیر در حلب خواسته شده بود توافق رفع مخاصمه را اجرایی کرده و دسترسی‌های انسانی را فراهم کنند، اما در قطعنامه پیشنهادی پاریس، پیش شرط اصلی توقف حمله هوایی به حلب بود.

خبرگزاری فارس: وزارت خزانه‌داری اخبار مربوط به تسهیل تحریم‌های باقیمانده علیه ایران را تکذیب و اعلام کرد فقط دستورالعمل‌های قبلی مربوط به بایدها و نبایدهای تحریم ایران را «به‌روز» کرده است. طبق گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، برخی تحلیلگران پیش‌تر گفته بودند زبان دستورالعمل‌ها به معنای بازنگری در برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: آمریکایی ها در حالی روسیه را به جنایت جنگی در سوریه متهم می کنند که خود در سرتاسر جهان جنایتهای جنگی متعددی مرتکب می شوند.«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اتهامات اخیر آمریکا ضد مسکو را بازی جدید مقامات کاخ سفید عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها در عراق، لیبی، یمن و افغانستان جنایت های جنگی بی شماری مرتکب شده اندکه باید در باره آنها به جهانیان توضیح دهند.

خبرگزاری مهر:  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی گفتگو کرد. در این گفتگوی تلفنی درباره شهرک سازی رژیم صهیونیستی و ادامه سیاست تجاوزکارانه تل آویو در زمینه توسعه شهرک ها در اراضی اشغالی فلسطین و تاثیر منفی آن بر روابط واشنگتن- تل آویو بحث شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *