جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ضیافت شرم

به گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران، سال جاری میلادی مرگبارترین سال برای خبرنگاران در یک دهه گذشته بوده است.

ضیافت شرم

به گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران، سال جاری میلادی مرگبارترین سال برای خبرنگاران در یک دهه گذشته بوده است.

نصف شدن درآمد مصر از کانال سوئز

در ژانویه گذشته تعداد کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور کردند به ۵۴۴ فروند رسید، در حالی که این تعداد در ژانویه سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۷۰ فروند بود.

نصف شدن درآمد مصر از کانال سوئز

در ژانویه گذشته تعداد کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور کردند به ۵۴۴ فروند رسید، در حالی که این تعداد در ژانویه سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۷۰ فروند بود.

Loading

واکنش ایران به کارشکنی‌های کنگره آمریکا چگونه باید باشد؟

۱۳۹۶/۰۳/۲۶ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: رضا نصری کارشناس حقوق بین الملل و عضو موسسه عالی مطالعات بین المللی ژنو گفت: اقدام اخیر کنگره نشان می‌دهد که دستگاه سیاسی آمریکا در شرایط فعلی از ایجاد اجماع علیه ایران - حتی در درون گروه 5+1 - عاجز است و این نیز فرصتی است که در روند تعیین‌ واکنش باید مغتنم شمرد.

رضا نصری*

مجلس سنای کنگرهٔ آمریکا به طرح تحریم‌های جدید علیه ایران – موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» – رای داد.
مجلس «نمایندگان» کنگره هنوز به این طرح رای نداده و رئیس‌جمهور نیز آن را امضاء نکرده است ، اما با فرض اینکه این طرح – پس از طی کردن این مراحل – نهایتاً به قانون تبدیل شود، آنگاه این پرسش باقی می‌ماند که این اقدام کنگره «نقض برجام» محسوب می‌شود یا خیر؛ که «کمیسیون برجام» در نشست بعدی خود این پرسش را مورد بررسی قرار خواهد داد.
حال، ارزیابیِ نهایی در مورد این اقدام کنگره هرچه باشد، به نظر ضروری است که در روند «تعیین واکنش» به آن، دست‌کم سه نکته را مد نظر داشته باشیم:
1) اول اینکه برخلاف سال‌های گذشته که قوانین فرامرزی آمریکا در بستر اجماع و هماهنگی بین‌المللی صورت می‌گرفت، این بار این قانون جدید در حالی مراحل تصویب را طی می‌کند که اتحادیهٔ اروپا و آنچه «جهان غرب» یا «جامعهٔ جهانی» خوانده می‌شود از پیش اعلام کرده که با اقدامات نامتعارف آمریکا در باره برجام همراهی نخواهد کرد.
به طور مشخص، خانم فدریکا موگیرینی – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – با اشاره به رفتار آمریکا اعلام کرده است که «همه ما به توافق هسته‌ای پایبند هستیم و این توافق متعلق به یک کشور نیست. این توافق متعلق به جامعه جهانی است و تا آنجا که به اتحادیه اروپا مربوط است، ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که مطمئن شویم توافق در حال اجرا است».
به عبارت دیگر، موضع اتحادیهٔ اروپا و جامعهٔ جهانی به رفتار آمریکا و تداوم برجام با آنچه در سال‌های «تحریم» شاهدش بودیم بسیار متفاوت است و این «تفاوت» را نمی‌شود در روند تعیین واکنش نادیده گرفت.
فراموش نکنیم که «تحریم‌» زمانی موثر بود که حتی کشورهای متحد ایران – مانند ونزوئلا – تمام و کمال با فرامین کنگرهٔ آمریکا همراهی می‌کردند. امروز به نظر می‌رسد که نزدیک‌ترین متحدین آمریکا نیز قصد اجرای قوانین فرامرزی کنگره را ندارند.
2) دوم اینکه این طرح در زمانی مراحل تصویب شدن در دالان‌های واشنگتن را طی می‌کند که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» ششمین گزارش خود مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات خود را صادر کرده و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز حمایت از برجام را «موضع رسمی» سازمان ملل خوانده است. این یعنی، برخلاف سال‌های گذشته که تحریم‌های آمریکا با مشروعیت‌بخشی صریح یا ضمنی سازمان‌های تخصصی و نهاد‌های مهم بین‌المللی صورت می‌گرفت، این بار این اقدام کنگره در عمل دولت آمریکا را در موضعِ برخورد و مقابله با نظام بین‌المللی قرار می‌دهد.
به بیان دیگر، اگر در سال‌های گذشته این ایالات متحده بود که می‌توانست با بسیج منابع و استفاده ابزاری از سازوکارهای بین‌المللی ایران را به انزو بکشاند، این بار ایالات متحده است که بدلیل رویارویی بی‌جا و غیرموجه با یکی از معاهدات مورد حمایت جامعهٔ جهانی، ایران را به مرکز و خود را به حاشیه رانده است.
در پرتوِ کناره‌گیری نامتعارف دولت آمریکا از توافق پاریس، و با توجه به رویکرد نامعقول دولت ترامپ به توافقات بین‌المللی، کارشکنی کنگره در توافق هسته‌ای می‌تواند برای واشنگتن هزینهٔ مضاعف در پی داشته باشد؛ و این فرصتی است که باید در روند «تعیین‌ واکنش» در نظر داشت.
3) سوم اینکه برخلاف سال‌های گذشته که دستگاه سیاسی آمریکا با هوشمندی بیشتری عمل می‌کرد، این بار طرح مذکور کنگره نه تنها «ایران» را نشانه می‌گیرد، بلکه یکی از اعضای متنفذ گروه 5+1 – یعنی روسیه – را نیز با الصاق یک متمم مورد هدف قرار می‌دهد!
به عبارت دیگر، اقدام اخیر کنگره نشان می‌دهد که دستگاه سیاسی آمریکا در شرایط فعلی از ایجاد اجماع علیه ایران – حتی در درون گروه 5+1 – عاجز است و این نیز فرصتی است که در روند تعیین‌ واکنش باید مغتنم شمرد.
با توجه به نکات فوق – که حکایت از قابلیت‌های راهبردی برجام و ظرفیت غیرقابل انکار این سند در منزوی‌سازی ایالات متحده به نفع ایران دارد – پرسش اینجاست که واکنش تهران به اقدام اخیر کنگره باید چگونه باشد؟

کارشناس حقوق بین الملل وعضو موسسه عالی مطالعات بین المللی ژنو*

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *