جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

برجام و اهمیت ثبات در ایران

۱۳۹۶/۱۰/۱۵ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:عبدالرضا فرجی‌راد ، کارشناس مسائل ژئوپلیتیک و سفیر سابق ایران در نروژ بااشاره به اغتشاشات اخیر در ایران معتقد است در صورت استمرار چنین بی‌ثباتی‌هایی آن انتظارهایی که از برجام برای ایجاد تحول و اثر مثبت در اقتصاد ما می‌رفت، از بین می‌روند.
از زمانی که دونالد ترامپ در کاخ سفید روی کار آمد، شخص رییس‌جمهور امریکا و تیمش تلاش‌های گسترده‌ای را برای به شکست کشیدن برجام آغاز کردند. تلاش آنها این بود تا دامنه رشد منافع ایران از برجام را کنترل کنند. بر اثر توافق هسته‌ای به تدریج داشت گشایش‌هایی برای مسائل اقتصادی کشور پیش می‌آمد. اما با تلاش‌های تیم جدید دولت امریکا، می‌توان گفت تا حدی این گشایش‌ها متوقف شد و آقای ترامپ با کمک کنگره و فشارهایی که روی کشورهای دیگر وارد می‌شد، توانستند تردیدها و تعلل‌های بیشتری در میان برخی از کشورها در مورد سرمایه‌گذاری و معامله با ایران ایجاد کنند. طبیعتا برای سرمایه‌گذاری خارجی غیر از مساله برجام، اولین چیزی که مطرح است، امنیت و ثبات در داخل کشور است.
مهم‌ترین انگیزه‌ای که باعث جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود این است که دولت‌ها در یک کشور بتوانند به آرامی بحث توسعه اقتصادی را پیش ببرند و از همکاری‌های خارجی بهره‌برداری کنند. در شرایط کنونی از یک طرف با روی کار آمدن ترامپ برجام با موانع جدی مواجه شده است و روند اجرای تعهدات طرف‌های مقابل نسبت به گذشته بسیار کندتر شده و از سوی دیگر با برخی اعتراض‌هایی که در طی هفته‌های جاری در کشور شکل گرفته است، فضا برای همکاری‌های اقتصادی با کشورهای خارجی نسبت به گذشته ضعیف‌تر می‌شود. شرکت‌ها و دولت‌های معدودی که بعد از برجام، آرام آرام در حال آماده شدن برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در ایران بودند، طبیعتا تا حدودی روند رو به جلوی خودشان را آهسته‌تر و کندتر می‌کنند تا ببینند جریان تحولات جاری به کدام سمت حرکت می‌کند.
در نتیجه به اعتقاد من شرایط کنونی نه تنها هیچ تاثیر مثبتی در روند سرمایه‌گذاری و حضور اقتصادی خارجی در ایران ندارد، بلکه این روند را کندتر از گذشته می‌کند. امیدواری این است که چنین اعتراض‌های خیابانی در برخی از شهرهای کشور باعث ایجاد یک روند بی‌ثباتی نشود. هر چند بسیاری از خواسته‌ها و انتظارات اقتصادی مردم به جا است، اما دشمن هم از این سوء‌استفاده کرد.
اسراییلی‌ها و امریکایی علنا اعلام کردند که طرح همکاری برای مقابله با ایران را امضا کرده‌اند. خبرهایی هست که عربستان هم اعلام کرده است که در راستای اجرای این طرح هر چه هزینه لازم باشد بر عهده می‌گیرد. بنابراین دشمنان از این اعتراض به حق مردم، که ممکن است شامل جمعیت بزرگی نمی‌شد، اما قابل توجه بود و می‌خواستند صدای‌شان را به دولت برسانند، از تعداد معدودی از افراد استفاده کردند تا اعتراض‌ها را به سمت خشونت میل دهند.
این شرایط می‌تواند آثار منفی بر سیاست خارجی کشور داشته‌باشد و اگر کنترل نشود، آثار آن گسترده‌تر خواهدشد. سوال مهم  این است که امریکا از آثار و نتایج این اعتراض‌ها چه اقداماتی انجام خواهد داد و آیا کشورهای اروپایی در کنار آنها قرار می‌گیرند یا نه؟
اگر این روند ادامه داشته‌باشد برجام کارایی بسیار کمتری خواهد داشت. در صورت استمرار چنین بی‌ثباتی‌هایی آن انتظارهایی که از برجام برای ایجاد تحول و اثر مثبت در اقتصاد ما می‌رفت، از بین می‌روند. یکی از دلایلی که برخی از این کشورهای خارجی از به آشوب کشیده‌شدن اعتراض‌ها استقبال می‌کنند، این است که اگر برجام تاثیری هم داشته‌باشد آن تاثیر را با ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی از بین ببرد.
دونالد ترامپ از ابتدای ریاست‌جمهوری امریکا با هیاهو و فشار به کشورها بخشی از کارایی برجام را فلج کرد. بعضی از کشورها از جمله برخی کشورهای اروپایی راهکارهایی پیدا کردند که با ما همکاری کنند، چرا که اروپا، از ابتدا در کنار ترامپ قرار نگرفت و در مقابل خواسته‌های او مقاومت کرده‌ بود. راهکار دیگری که امریکا از آن استقبال می‌کند این است که از طریق ایجاد ناآرامی و ناامنی در ایران، باعث شود که طرف اروپایی در تصمیم خودش با تزلزل مواجه شود.
اما به گمان من چنین تحولاتی در داخل خاک ایران نه تنها باعث نمی‌شود که ترامپ به سمت لغو برجام یا خروج از آن برود، بلکه با نظر به اینکه تصور می‌کند ناآرامی‌های کنونی ممکن است به صورت خودکار آثار مثبت برجام را از بین ببرد، ترجیح خواهد داد بدون اینکه یک مشکل تازه بین‌المللی برای خودش ایجاد کند و هزینه‌ای بپردازد، بدون خروج از برجام، هزینه‌های بیشتری برای ایران ایجاد کند.
امریکایی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که برجام نباید لغو شود و از بین برود و در برابر فشارها بر ایران حفظ شود. در این میان اروپا برای ایران بسیار مهم است، این اعتراض‌ها نباید به سمت خشونت میل کند. چرا که باعث می‌شود احساس آنها نسبت به ثبات و امنیتی که در ایران وجود داشت و در منطقه پرآشوب خاورمیانه به عنوان پیشرو از لحاظ ثبات و امنیت شناخته می‌شد از بین برود.
تاکنون موضع‌گیری تندی از سوی اروپایی‌ها در واکنش به این تحولات ندیدیم و احساس می‌کنم که اروپایی‌ها خودشان متوجه هستند که نظام ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران به راحتی می‌تواند آرامش را به شهرهای کشور برگرداند، اما نباید ادامه اعتراض‌ها آنقدر طولانی شود که باعث بی‌اعتمادی اروپا و دیگر کشورهای جهان به امنیت و ثبات در ایران شود. لذا بعضی از کشورها ممکن است برخی مسائل را بیان کنند، اما باید توجه داشت که این اظهارنظرها ممکن است بر اثر فشار افکار عمومی داخلی این کشورها و برخی گروه‌های فشاری که درون این کشورها حضور دارند بیان شود. مجموعا کلیت اروپا و اتحادیه اروپا هنوز واکنش خیلی عمده‌ای به این اتفاقات نشان نداده‌اند و این نشان می‌دهد که هنوز اتفاق خاصی در روابط تهران و بروکسل رخ نداده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *