جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

راهبرد جهانی جدید اتحادیه اروپا

۱۳۹۴/۰۶/۲۸ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: شورای اروپایی در ژوئن 2015 فرمانی ناظر بر تهیه سند راهبردی سیاست خارجی جدید اتحادیه اروپا صادر کرد. اهمیت شناسایی اهداف و اسباب این اتحادیه نباید ناچیز پنداشته شود. موفقیت این سند راهبردی بستگی به تصمیم‌های سیاسی دولت‌های عضو دارد.

نیکلاس هلویگ در تحلیلی که اندیشکده روابط بین الملل فنلاند منتشر کرد، نوشت: سران دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، نماینده عالی این اتحادیه را به آماده‌سازی سند “راهبرد جهانی سیاست خارجی و امنیتی اروپا” گماشته‌اند.

اقدام موگرینی می‌تواند گامی در جهت ترفیع نقش اتحادیه اروپا به مثابه یک بازیگر جهانی باشد. با این حال، اگر مشارکت دولت‌های عضو مدیریت نشود، این روند به شکست خواهد انجامید.

محیط امنیتی تغییر یافته‌ی اروپا، نقطه آغاز راهبرد جدید است. راهبرد امنیتی پیشین اروپا، مورخ 2003، پیشنهاد متقابل اتحادیه در برابر راهبرد امنیتی ایالات متحده بود و پیش‌نویس آن به دنبال دسته‌بندی کشورهای عضو طی جنگ عراق تهیه شد. این طرح با مفهوم “قدرت نرم” اروپا، بر مبنای قاره‌ای صلح‌آمیز و یکپارچه که قادر به توسعه‌ی الگوی همکاری قانون‌محور خود در تمام دنیاست، آغاز می‌شد.

راهبرد پیشین بررسی واقعیت‌های سال‌های اخیر را که به موجب آن روسیه نظم امنیت اروپا را به چالش کشیده و اروپا با بحران‌های متعدد احاطه شده، در نظر نگرفته است. گزارشی در مقیاس کوچک در خصوص راهبرد سیاست امنیتی در سال 2008، صرفاً بخشی از تغییرات محیط امنیتی را مورد توجه قرار می‌دهد.

در این میان، روند رو به گسترش جهانی شدن، تنش‌های فزاینده‌ی اقتصادی، مذهبی و ایدئولوژیک و ظهور بازیگران جدید جهانی و منطقه‌ای، چنانچه ارزیابی موگرینی استنتاج کرد، جهان را “مرتبط‌تر، رقابتی‌تر و پیچیده‌تر” کرده است. در حالی که کشورهای عضو و نهادهای اتحادیه اروپا به انشاء راهبردی جدید – به دلیل بیم در معرض گذاشتن اختلاف‌ها به جای یافتن زمینه‌های مشترک- تمایل نداشته‌اند، اما دریافته‌اند که زمان سرمایه‌گذاری برای هدایت اقدام مشترک آنها فرا رسیده است.

هنوز روشن نیست که آیا دولت‌های عضو از این راهبرد حمایت خواهند کرد یا خیر. این اقدام بدون متعهد شدن کشورهای عضو ارزش چندانی نخواهد داشت. آنها باید مواضع خود را در خصوص تهدیدات جدید، همچون نارسایی دولت در سوریه و لیبی با پیامدهای بحران پناهندگان و نیز رابطه چالش‌برانگیز با روسیه، اتخاذ کنند.

اگرچه کمتر می‌توان نشانی از همکاری و مدار برد-برد در محیط جهانی یافت، اما این راهبرد به تعریف یک جهت و خط سیر روشن نیازمند است. این امر نهایتاً مستلزم اتخاذ تصمیم‌های سیاسی دولت‌های عضو خواهد بود که احتمال دارد از این اقدام اجتناب کنند.

برخلاف راهبرد امنیتی سابق، راهبرد جدید ماهیتی جامع خواهد داشت و اسناد غیرامنیتی اتحادیه اروپا را نیز همچون توسعه همکاری و انرژی، آب و هوا و یا سیاست‌های تجاری در برمی‌گیرد. این امر گام مهم و قابل توجهی است، چرا که نشان می‌دهد به منظور عملکرد مؤثر، این اسناد باید در یک رویکرد یکپارچه با یکدیگر عمل کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که این راهبرد بر تعدادی از مناطق کلیدی مهم متمرکز شود. اما اولویت‌بندی دشوار خواهد بود: گزارش ارزیابی موگرینی با برجسته ساختن مناطق همسایه، غرب آسیا و منطقه شمال آفریقا، آفریقا، همکاری فراآتلانتیکی و آسیا، وضعیت‌های اندکی را از قلم انداخته است.

یکی از اهداف اصلی ارزیابی این راهبرد، مشارکت دولت‌های عضو در مذاکره‌ای ناظر بر سیاست خارجی و امنیتی است که به آگاهی آنها از منافع مشترک خود کمک می‌کند.

ماه آوریل بود که موگرینی تاکید کرد منافع دولت‌های عضو همواره محرک طرح ادغام اروپا بوده است: “اتحادیه اروپا به عنوان یک طرح اقتصادی مبتنی بر منافع مشترک آغاز شد. اکنون نیاز داریم منافع مشترک خود را در خصوص سیاست خارجی و برنامه‌های ناظر بر چگونگی مشارکت با جهان پیرامون نیز توسعه دهیم.”

تدوین راهبرد جدید جهانی اتحادیه اروپا در زمینه سیاست خارجی و امنیتی باید در راستای سایر ارزیابی‌ها صورت پذیرد. ارزیابی‌های سیاست‌گذاری‌ همسایگان اروپایی و همکاری دفاعی اتحادیه اروپا، به طور طبیعی به فرایند راهبرد جامع متصل است. با این حال، این ارزیابی‌ها مبتنی بر خط‌مشی‌های ثابت بوده و منجر به پیامدهایی ثابت و سخت می‌شوند، در حالی که راهبرد جهانی به دنبال تدوین و قاعده‌مند کردن مقصود کلی است.

مقامات اجرایی تشکیلات سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل نیز به همین ترتیب نیاز به یک سند راهبردی دارند. حال آنکه تغییرات ناشی از پیمان لیسبون 2009، چارچوب نهادینی از هماهنگی فراهم آورد، اما خلأ و فقدان هویت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برطرف نکرد. بنابراین سرویس اقدام خارجی نوین اتحادیه اروپا تا کنون قادر نبوده این مسیر را بسازد.

اتحادیه اروپا ابزارهای جامعی، اعم از دیپلماسی و ظرفیت‌های مداخله در بحران برای همکاری اقتصادی و اسناد تحریمی، در اختیار دارد. زمانی که این ابزارها با همدیگر اعمال شوند، می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر ثبات نظام بین‌المللی داشته باشند. آنچه اکنون مورد نیاز است، اراده‌ی سیاسی دولت‌های عضو جهت تدوین و قاعده‌مند کردن راهبردی است که بهترین استفاده از ابزارهای اتحادیه اروپا را ممکن می‌سازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *