جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

هواداران فاشیسم در ایتالیا در سالگرد اعدام موسولینی تظاهرات کردند

تهران- ایرنا- ده‌ها نفر در ایتالیا روز یکشنبه در هفتادونهمین سالگرد اعدام بنیتو موسولینی دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند.

Loading

کنوانسیون خزر پس از امضا

۱۳۹۷/۰۵/۳۱ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پس از 21 سال رایزنی در سطح کارشناسی، معاونان وزیران خارجه، وزیران خارجه و سران پنج کشور، سرانجام روز یکشنبه 21 مرداد ماه 1397 کشورهای ساحلی دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در نشست «آکتائو قزاقستان» کنوانسیون حقوقی دریای خزر را امضا کردند.

حسن بهشتی پور – کارشناس مسائل منطقه قفقاز

در این دو دهه بیش از 50 دور نشست میان معاونان وزیران خارجه، 8 نشست در سطح وزیران خارجه و 5 اجلاس سران برگزار شده و موضوعات تقریباً مشخص و مسائل مهم و اختلافات بررسی شده بود. همچنین آن طور که گفته شده حدود یک سال و نیم است که مذاکرات مربوط به این کنوانسیون در جریان بوده است و در تاریخ 21 مرداد این سند امضا شد.

این در حالی است که اگر این مذاکرات تا به امروز به طول انجامیده، به دلیل اختلاف‌نظرهای متعدد است. بحث نخست به خط لوله انتقال گاز مربوط می‌شود؛ در رابطه با خط لوله انتقال گاز که قرار است از سطح و کف خزر کشیده شود، روسیه و ایران تأکید داشتند که این خط لوله ممکن است موجب آلودگی محیط زیست خزر شود. همچنین لرزه‌نگاری‌ها در بستر خزر بیانگر آن است که خطر وقوع زلزله نیز در مسیر این لوله‌ها وجود دارد.

اما کشورهای حاشیه خزر با پذیرش کنوانسیون مربوط به محیط زیست خزر (شرایطی که آلودگی محیط زیست را به حداقل ممکن برساند) در خصوص این مسئله به توافق رسیده‌اند تا این خط لوله گاز کشیده شود و بیشتر نیز ترکمنستان و آذربایجان مایل به استفاده از آن بودند.

دومین نکته به تعیین حدود سرزمینی مربوط می‌شود؛ روسیه و قزاقستان طی توافقی دوجانبه در سال 1998 و روسیه، آذربایجان و قزاقستان نیز در توافقی سه‌جانبه در سال 2000 در رابطه با تعیین حدود مرزی و سرزمینی به توافقاتی دست یافته بودند و فقط در تعیین حدود مرزی در جنوب خزر بین ایران و آذربایجان، ایران و ترکمنستان و آذربایجان و ترکمنستان اختلافاتی وجود داشته و دارد.

بنابراین این کشورها باید اختلافاتی را که بین‌شان وجود دارد، حل و فصل کنند و سند نهایی برای تعیین حدود به دست آوردند.

سران پنج کشور در توافق آکتائو این مسائل را به توافقات بعدی موکول کرده و اعلام نکردند‌ که خطوط آب‌های سرزمینی دقیقاً کجا است، لذا کنوانسیون حقوقی خزر که اخیراً امضا شد رئوس کلی موضوعات مورد توافق میان 5 کشور را در برمی‌گیرد. به‌خصوص در ماده اول که 15 مفهوم پایه در آن تعریف و مشخص شده که این دولت‌ها چه تعریفی درباره اصطلاحاتی مانند حدود سرزمینی، ماهیگیری و … دارند.

در مجموع این کنوانسیون، گام بزرگی برای ایجاد تفاهم بین کشورهای منطقه است، اما هنوز ابهاماتی دارد که باید در جلسات توجیهی برای کارشناسان و افکار عمومی توضیح داده شود و یا اینکه یک پیوست رسانه‌ای در مورد این ابهام‌ها ارائه کنند.

باید توجه داشت که با امضای کنوانسیون حقوقی خزر، کشورهای ساحلی در رابطه با 90 درصد موضوعات به نتیجه و توافق رسیده‌اند و تنها 10 درصد اختلاف باقی مانده که البته آن 10 درصد اهمیت بسیار زیادی دارد. این 10 درصد اختلاف مربوط به مسائل خط مبدأ، زیر بستر و چگونگی استفاده از منابع زیر بستر می‌شود.

در رابطه با خط مبدأ، یک خط فرضی بین حسینقلی‌ بالای بندر ترکمن تا آستارا برای ایران از گذشته مطرح شده بود که ایران آن را قبول ندارد و در هیچ سندی نیز آن را نپذیرفته است، چرا که آب‌های ساحلی به سمت ایران تقعر دارند و این تقعر باعث می‌شود که حدود آب‌های سرزمینی ایران نسبت به سایر کشورهای حوزه خزر خیلی کمتر باشد.

لذا لازم است برای حل اختلافات باقیمانده،کشورهای ساحلی بر اساس اصل انصاف، منطق و واقع بینی برای تعیین خط مبداء مذاکره و به تفاهم برسند تا بتواند راه را برای ارائه وتصویب کنوانسیون در مجلس هموار سازد.

همچنین راه حل دیگری که پیشنهاد شده این است که منابع نفت و گاز در حوز‌ه‌های محل بحث و اختلاف به‌صورت مشترک مورد بهره‌برداری قرار بگیرد؛ یعنی سه کشور جنوبی خزر شامل ایران، آذربایجان و ترکمنستان به‌صورت دوجانبه از منابع اختلافی به‌صورت مشترک استفاده کنند.

در نهایت به نظر می‌رسد با توجه به اختلافاتی که وجود دارد بحث‌های کارشناسی تخصصی لازم است، چرا که رسیدن به توافق درباره 10 درصد مسائل باقی‌مانده احتمالا کمی زمان‌بر خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *