جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ایران در اجلاس بین‌المللی مقامات عالی امنیتی سنپترزبورگ ابتکارات سایبری ارائه می کند

نشست سخنگویی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در محل ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران(اکسپو ۲۰۲۴) در سالن خلیج فارس برگزار میشود که در ابتدای آن به روز ملی خلیج فارس نیز اشاره شد.

Loading

ابعاد دیدار نتانیاهو و اوباما

۱۳۹۴/۰۸/۱۸ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: در حالی که دولت اوباما به آخرین سال فعالیت خود نزدیک می‌شود، بعید است که روابط دوجانبه نتانیاهو-اوباما به طور کامل به وضع اولیه بازگردد.

دیوید ماکوفسکی در تحلیلی که اندیشکده موسسه واشنگتن در امور سیاست خاور نزدیک منتشر کرد، نوشت: به نظر می‌رسد نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا در نشست قریب الوقوع خود در واشنگتن نمی‌خواهند وارد میادین مین گذشته شوند.

در همین حال، هر دو طرف ممکن است گام هایی برای تثبیت، یا تنظیم دوباره مناسبات خود بردارند تا از برخوردهای آینده پرهیز کنند.

نشانه های اولیه حاکی است هر دو طرف می خواهند مناسبات خود را ترمیم کنند. اگر شگفتی های احتمالی در نظر گرفته نشود، یکی از موضوعات اصلی گفتگوها در دیدار آینده بر سر توافق هسته ای ایران خواهد بود.

پیامدهای توافق هسته ای ایران: مسیر مناسبات آمریکااسرائیل

نتانیاهو بر خلاف سفر ماه مارس به آمریکا، دیگر در پی متقاعد کردن قانونگذاران این کشور برای باطل کردن توافق هسته ای ایران، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته در سفر به آمریکا علنا تایید کرد که اسرائیل می داند که این توافق اجرا خواهد شد.

نخست وزیر اسرائیل تابستان امسال از مذاکره درباره ارتقای مناسبات امنیتی تل‌آویو با واشنگتن خودداری کرد و معتقد بود این کار مخالفت اصولی اسرائیل با توافق هسته ای را تضعیف می‌کند، اما نتانیاهو اکنون آماده است در این باره مذاکره کند.

اوباما نیز در روزهای قبل از رای گیری کنگره درباره برجام کوشید قانونگذاران را با این وعده علنی جذب کند که مذاکرات درباره ارتقای مناسبات امنیتی آمریکا با اسرائیل به سرعت و بدون مشکلی انجام خواهد گرفت.

در این سفر احتمالا دو مجموعه از مسائل یعنی منابع و توانایی‌ها مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

در خصوص منابع، یکی از کانون های تمرکز بر روی تمدید 10 ساله یادداشت تفاهم سال 2007 خواهد بود.

این سند شامل کمک های خارجی آمریکا به اسرائیل می شود. یک مسئله کلیدی این خواهد بود که آیا آمریکا با تعیین رقم معین حداکثری موافقت خواهد کرد یا خیر‌ و رقم جدید چه تفاوت و مشابهتی با سطح کمک های قید شده در یادداشت تفاهم کنونی خواهد داشت که  شامل نزدیک به سه میلیارد دلار کمک نظامی سالانه و حدود 30 میلیارد دلار کمک در یک دوره 10 ساله می‌شود.

به نظر می رسد که نتانیاهو تصمیم گرفته است به جای اینکه اجازه دهد یعلون در سفر اخیرش به واشنگتن به این مساله بپردازد، خود شخصا درباره آن با اوباما گفتگو کند.

در خصوص ظرفیت‌ها، گزارش‌ رسانه‌ها حاکی است یعلون برای آماده کردن مقدمات سفر نتانیاهو از اشتون کارتر، همتای آمریکایی خود خواستار تجهیزات نظامی مانند یک اسکادران از جت های اف-15 و هواپیماهای عمود پرواز  وی-22 شده است.

اوباما نیز به نوبه خود در نامه علنی به اعضای کلیدی کنگره میزان کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل را برجسته کرد و گفت اسرائیل نخستین رژیمی خواهد بود که سال آینده جنگنده نسل پنجم اف-35 را دریافت خواهد کرد. وی همچنین درباره شکل‌های مختلف کمک‌ها به دفاع موشکی اسرائیل سخن گفت.

در سطح نمادین نیز باید یادآور شد که ژنرال جوزف دانفورد، رئیس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا به تازگی در نخستین سفر خارجی خود به اسرائیل رفت.

با این حال، این روزها در ایام باقی مانده تا ورود نتانیاهو به واشنگتن، نه او و نه یعلون به صورت علنی بر هیچ کدام از این منابع یا ظرفیت ها متمرکز نشده اند. این شاید به این دلیل باشد که سیاست به معنای مدیریت انتظارات است، یا اینکه ممکن است دلایل عمیق‌تری در کار باشد.

چنین دلایلی ممکن است در این احتمال نهفته باشد که هیچ مطلب علنی درباره رقم حداکثری کمک مالی در یادداشت تفاهم جدید و فهرست تجهیزات نظامی اعلام نخواهد شد و فقط گفته خواهد شد که آمریکا و اسرائیل تفاهم بیشتری درباره ایران و سوریه دارند.

در اینجا پرسش های زیادی مطرح است. در جایی که اسرائیل و آمریکا بر سر مسئله توافق هسته‌ای ایران واگرایی زیادی دارند، برداشت‌های فردی در خصوص اینکه برجام تا چه اندازه علامت نزدیکی مناسبات منطقه‌ای آمریکا-ایران است، بسیار متفاوت است.

در واقع، همگرایی آمریکا-ایران در امور خاورمیانه بسیار بعید می‌نماید، اما حتی چشم‌انداز روابط دوجانبه نزدیک‌تر، موجب نگرانی اسرائیل و کشورهای خلیج فارس می‌شود.

با این وصف،‌ درک و شناخت شرایط و محیط کلی منطقه و اینکه چرا دشمنی آمریکا-ایران با داعش نمی‌تواند زمینه‌ساز رسیدن به یک رویکرد منطقه‌ای مشترک باشد، اهمیت حیاتی دارد.

اسرائیل بالاخص درباره توافق هسته ای ایران آشکارا خواهان تشکیل یک هیئت مشترک آمریکایی-اسرائیلی برای نظارت بر اجرای این توافق است.

اعتماد در اینجا مسئله است. دولت آمریکا احتمالا محاسبه کرده است که چنین مشورت‌های نزدیکی ممکن است اسرائیل را قادر سازد در نهایت توافق هسته‌ای را به هم بزند. از طرف دیگر،‌ تشکیل یک هیئت مشترک که به ارزیابی مجازات‌های تخلفات احتمالی و رعایت شدن توافق خواهد پرداخت، می‌تواند به احیای اعتماد دوجانبه میان آمریکا و اسرائیل کمک کند.

نتانیاهو احتمالا در خصوص فعالیت‌های غیر هسته‌ای ایران، می‌خواهد بداند آمریکا تا چه اندازه خود را به تحمیل تحریم‌های اضافی – دستکم به صورت کلی – متعهد می‌داند.

اگر آمریکا در خصوص جنگ سوریه راهبرد روشنی داشته باشد، این راهبرد شامل فضایی برای گنجاندن مسائل آمریکا-اسرائیل نیز خواهد بود. اما در غیاب چنین راهبردی، معلوم نیست آیا نتانیاهو احساس خواهد کرد که لازم است با مسکو، به عنوان یک عضو تازه وارد منطقه ای، درباره پیامدهای جنگ سوریه مشورت های نزدیک‌تری داشته باشد.

عجیب اینکه هم اوباما و هم نتانیاهو هر کدام به دلایل خاص خود در خصوص جنگ سوریه سیاست مداخله حداقلی در پیش گرفته‌اند. تمایل مشترک آنها برای پرهیز از درگیر شدن در این جنگ ممکن است یک وجه مشترک آنها باشد، اما بدون ارتباط و گفتگوی شفاف، اسرائیل احتمالا به بدترین‌ها خواهد اندیشید و با توجه به نزدیک بودن جنگ سوریه به مرزهای اسرائیل، نگاهی منفی به مشورت های آمریکا در وین با کشورهای دیگر از جمله با ایران خواهد داشت.

خلاصه، سفر نتانیاهو به آمریکا را باید کمتر بر حسب اعلان رقم حداکثری میزان کمک‌های آمریکا به اسرائیل در یادداشت تفاهم جدید ارزیابی کرد و بیشتر باید به پیشرفت مبتنی بر حسن نیت به سوی گفتمان راهبردی آمریکا-اسرائیل که در آن به تحولات متغیر و به شدت سیال منطقه پرداخته می شود، متمرکز بود.

در نتیجه، دامنه یادداشت تفاهم جدید باید بازتابی از چالش‌های جدید مرتبط با ایران، سوریه و روسیه باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *