جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

برنامه تسلیحاتی ۲۰۲۷ روسیه

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: ناظران بین‌المللی در حالی که باید آماده تبدیل شدن نیروهای مسلح روسیه به نیرویی توانمند در دهه آتی باشند، اما بایست از اغراق درباره تهدیدهای ناشی از چنین تحولاتی پرهیز کنند.

ریچارد کلونی و ماتیو بولگ در پژوهشی به برنامه تسلیحاتی جدید روسیه؛ پیامدهای آن برای نیروهای مسلح و ظرفیت‌های نظامی این کشور تا سال 2027 پرداختند.
اندیشکده چتم هاوس این پژوهش را منتشر کرده است و بر مبنای چکیده آن، برنامه تسلیحاتی تازه تصویب‌شده روسیه موسوم به جی. پی. وی 2027، اساس خرید دفاعی و اولویت‌های نظامی این کشور را تا سال 2027 شکل خواهد داد.
انتظار می‌رود پیشرفت‌های حاصل‌شده در چارچوب برنامه قبلی (جی. پی. وی 2020) ادامه یابد و نیروهای مسلح روسیه بیشتر تقویت و نوسازی شوند.
برنامه قبلی موسوم به جی. پی. وی 2020 به احیای بخش‌هایی از مجموعه دفاعی- صنعتی روسیه کمک کرد. بودجه جدیدی اختصاص یافت، دستمزدهای بالاتر، کارگران جوان و ماهر را جذب کرد و خطوط تولید برای اولین بار در دوره پسا-شوروی به سمت تولید انبوه تجهیزات نظامی تغییر کرد. این امر نشانه خوبی برای برنامه تسلیحاتی موسوم به جی. پی. وی 2027، است. برخی از مشکلاتی که روسیه برای توسعه و معرفی سامانه‌های تسلیحاتی برای برنامه جی.پی.وی 2020 با آنها مواجه شد، احتمالا تا سال 2020 مرتفع خواهد شد. درنتیجه، به نظر می‌رسد وزارت دفاع روسیه برای شروع برنامه جی.پی.وی 2027 از موقعیتی به مراتب بهتر از جایی‌که برنامه جی. پی. وی 2020 را آغاز کرد، برخوردار است.
در طول دهه آینده، مبلغ 306 میلیارد دلار به وزارت دفاع برای خرید تجهیزات نظامی، نوسازی و تعمیر این تجهیزات و تحقیق و توسعه اختصاص خواهد یافت. احتمالاً مبلغ دیگری برای سرمایه‌گذاری در ارتقای زیرساخت ذخیره‌سازی اختصاص خواهد یافت. سرفصل مبلغ 306 میلیارد دلار به مبلغ اختصاص‌یافته در چارچوب برنامه جی. پی. وی 2020 بسیار نزدیک است. البته از سال 2011 با کاهش ارزش روبل به واسطه تورم، به مفهوم واقعی برنامه جدید در مقایسه با برنامه قبلی کمتر بلندپروازانه به نظر می رسد.
ازآنجا که برنامه جی. پی. وی 2027 از نظر ابعاد و مقیاس از برنامه جی. پی. وی 2020 محدودتر است، به احتمال زیاد اعتبار مصوب برای برنامه مذکور به طور کامل اختصاص خواهد یافت. حتی اگر اقتصاد روسیه طی دهه آینده سالانه به طور میانگین 2 درصد رشد داشته باشد و حتی اگر بار هزینه‌کرد دفاعی به مقدار میانگین تاریخی پسا-شوروی، یعنی 4 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یابد، مقامات روسیه حداقل باید مبلغ 309 میلیارد دلار تعیین‌شده را به برنامه جی. پی. وی 2027 اختصاص دهند.
اگرچه خود این برنامه محرمانه است، اما اظهارات مقامات ارشد نظامی روسیه و تشکیلات دفاعی – صنعتی این کشور امکان ترسیم شکل نظامی احتمالی روسیه در آینده در اواسط دهه 2020 را فراهم آورده است. برنامه جی. پی. وی 2027 احتمالا بر تحرک، جابجایی و استقرار نیرو، لجستیک نظامی و تقویت سامانه‌های فرماندهی و نظارت متمرکز خواهد بود. تاکید بیشتر احتمالا بر استانداردسازی و بهینه‌سازی سیستم‌های موجود خواهد بود. برنامه جی. پی. وی 2027 باید به صنعت دفاعی اجازه دهد تا اولویت‌های توسعه تکنولوژیکی را تعیین کند.
برنامه جی. پی. وی 2027 خرید تجهیزات نظامی و نوسازی نیروهای مسلح را هدایت خواهد کرد. انتظار می‌رود نوسازی سه‌گانه هسته‌ای استراتژیک روسیه یک اولویت باقی بماند. درحالیکه احتمال می‌رود نیروی دریایی روسیه بودجه کمتری دریافت کند و تهیه شناورها و کشتی‌های کوچکتر را در اولویت قرار دهد، انتظار می‌رود نیروی زمینی سهم بیشتری از بودجه را نسبت به گذشته به خود اختصاص دهد. ضمناً نیروهای هوافضای روسیه احتمالا بر پرکردن شکاف‌های موجود در خرید (به ویژه در ارتباط با هواپیماهای ترابری) و نیز تقویت ظرفیت‌ها و توانایی‌های نمایش قدرت و تحرک و جابجایی نیرو متمرکز خواهند بود. سامانه‌های دفاع هوایی، تکامل ظرفیت‌های بازدارندگی و تجهیزات مربوط به ممانعت از ورود دشمن احتمالا نقش مهمی در برنامه‌ریزی نظامی ایفا خواهند کرد.
اجرای برنامه جی. پی. وی 2027 ناچاراً تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت. مسائلی همانند توانایی‌های تولید، ‌سازگاری و توسعه تکنولوژیکی همچنان چالش‌هایی برای صنعت نظامی در سراسر دهه 2020 ایجاد خواهد کرد.
عوامل کلیدی خارجی شامل “درس‌های گرفته شده” از تجارب مربوط به عملیات‌های جنگی در اوکراین و سوریه از سال 2014 و نیز اثرات منفی تحریم‌های بین‌المللی هدفمند بر بخش دفاعی روسیه و ناکامی همکاری نظامی با اکراین از سال 2014 خواهد بود. انتظار می‌رود سازواری‌های تکنولوژیکی و تاکتیکی که به منظور کاهش این چالش‌ها توسعه یافته‌‌اند، اجرای برنامه جی. پی. وی 2027 را تسهیل و محقق سازند.
عوامل داخلی شامل کشمکش برای نوسازی تجهیزات نظامی، نیاز به افزایش تلاش برای تحقیق و توسعه در بخش نظامی و وجود مسائل قدیمی و حل‌نشده مربوط به کارکردهای داخلی صنعت دفاعی خواهد بود. این کاستی‌های مهم احتمالا در طول اجرای برنامه جی. پی. وی 2027 باقی خواهند ماند.
نیروهای مسلح روسیه احتمالا تا سال 2027 بسیار از امروز مجهز‌تر خواهند بود. البته نباید درباره آهنگ و سرعت نوسازی احتمالی اغراق کرد. درحالیکه برخی پیشرفت‌ها ممکن است در توسعه تجهیزات نسل جدید صورت گیرد، نیروهای مسلح احتمالا همچنان به ترکیبی از میراث سخت‌افزارهای قدیمی و سیستم‌های مدرن‌شده شوروی در کنار طراحی‌های جدید متکی خواهد بود. فراهم کردن توانایی‌های نظامی قرن بیست و یکمی و سازواری نیروهای مسلح این کشور با چالش‌های امروز، مستلزم سرمایه‌گذاری پایدار در فعالیت‌های مدرن‌سازی و تحقیق و توسعه در بخش نظامی خواهد بود.
متن کامل این پژوهش را می توانید در این لینک مطالعه کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *