جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

کارشناس نظامی: تانک های آمریکایی آبرامز فقط با عملکرد پهپادها از میدان نبرد خارج نشدند

رسانه ها می نویسند انهدام تانک های آمریکایی آبرامز در اوکراین توسط ارتش روسیه، ائتلاف آتلانتیک شمالی را آسیب پذیر کرده است. دیمیتری دروزدنکو، کارشناس نظامی روس، نظر خود را در مورد این موضوع در اسپوتنیک در میان گذاشت.

دانشجویان حامی فلسطین در پاکستان اجازه سخنرانی به سفیر آلمان ندادند + فیلم

اسلام‌آباد – ایرنا – شرکت کنندگان در یک کنفرانس بین المللی در شهر «لاهور» پاکستان از جمله فعالان دانشجویی با مشاهده سفیر آلمان در این کشور، شعارهایی در حمایت از غزه و آزادی فلسطین سرداده و با محکومیت حمایت‌های برلین از اسرائیل، اجازه سخنرانی به این دیپلمات آلمانی را ندادند.

تانک مجهز به هوش مصنوعی؛ آلمان و فرانسه قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا کردند

وزرای دفاع فرانسه و آلمان روز جمعه ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) برای تصویب توافقنامه طرح تولید تانک مشترک جدید به نام «سامانه اصلی رزم زمینی» یا ام‌جی‌سی‌اس، در پاریس با یکدیگر دیدار کردند. این توافق رسمی نقطه آغاز فاز اول از طرح تولید یک خودروی زرهی است که «تانک آینده» نامیده می‌شود و ارزش آن به میلیارد‌ها یورو می‌رسد.

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند

یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد. تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

Loading

چشم‌انداز سیاست خارجی بریتانیا در دوره نخست وزیری لیز تراس

۱۴۰۱/۰۶/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نخست‌وزیر جدید انگلیس که سابقا به عنوان فردی لیبرال و مخالف نهاد سلطنت شناخته شده و از حامیان دیوید کمرون و مخالف برگزیت تلقی می‌شد، به تدریج به حمایت از افکار و آرای محافظه کاران پرداخت و به صف حامیان برگزیت پیوست. مسئله‌ای که سبب نزدیک شدن وی به راس هرم حزب شد. حسین سیاحی- پژوهشگر مسائل بین‌الملل

اخیرا کرسی نخست وزیری بریتانیا به لیز تراس رسید و وی به عنوان وزیر خارجه سابق توانست با غلبه بر ریشی سوزاک، جانشین بوریس جانسون مستعفی شود. حالا با رسیدن وی به مقام نخست وزیری، آنچه حائز توجه خواهد بود، سیاست‌ها و نتایج آن‌ها در عرصه داخلی و خارجی انگلیس است.

نتایجی که با توجه به نظرسنجی‌ها و اینکه 52 درصد شرکت کنندگان وی را فاقد صلاحیت لازم برای نخست وزیری می‌دانند، نشان دهنده دشواری اثبات شایستگی‌های سومین نخست‌وزیر زن در تاریخ بریتانیا است. به نظر می‌رسد، لیز تراس در راه اثبات شایستگی و حصول موفقیت باید با اشراف کامل نسبت به اوضاع جهانی خصوصا بخش اقتصادی، توازنی مناسب میان مسائل داخلی و خارجی ایجاد کند.

در بعد داخلی، همه چیز بسته به گذار کم آسیب‌ و کم فشارتر از بحران اقتصادی و انرژی کنونی، کاهش تورم و مقابله با رکود است. در بعد خارجی اما با توجه به سابقه اخیر تراس در کابینه جانسون، سیاست خارجی بریتانیا در قالب دکترین بریتانیای جهانی، تثبیت و گسترش مناطق نفوذ، حضور بیشتر در مناطق راهبردی و نقش فعالانه در سیستم بین‌المللی خواهد بود.

 

بحران اقتصادی، سد راه یک سیاست خارجی فعال و پویا

تراس در دوران انتخابات قول داد که مالیات را کاهش دهد و برنامه‌هایی را با هدف رشد اقتصادی پیگیری نماید. برنامه‌های اقتصادی وی نسبت به ریشی سوناک رقیب وی و رئیس خزانه‌داری سابق که مهار تورم را در صدر برنامه‌های اقتصادی خود جای داده بود، ایده‌‌های جامع‌تری به نظر می‌رسید.

اگرچه تراس احتمالا باید در نظر می‌گرفت که چه محدودیت‌هایی بر سر راه اجرای طرح‌هایش قرار دارد و اقدامات وی در عرصه سیاست خارجی چقدر می‌تواند تحقق برنامه‌های اقتصادی وی را با مشکل روبرو سازد. به طور مثال تراس آماده است تا آخر دهه سوم قرن بیست‌و‌یکم، 3 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف افزایش بودجه نظامی کند.

علاوه بر این، نخست وزیر انگلیس بنا دارد در جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور از یک طرف برنامه‌هایی نظیر کاهش مالیات عمومی و مالیات بنگاه‌ها، کاهش قبوض مربوط به مصارف انرژی و همچنین عدم افزایش هزینه‌های بیمه ملی را اجرایی نماید.

چنین سیاست‌هایی به شکل اجمالی حاکی از کاهش درآمد‌های دولت و افزایش هزینه‌های آن خواهد بود. از طرفی بخشی از سیاست خارجی این کشور بر تقابل و موضع سخت‌تر نسبت به چین متمرکز خواهد بود که 7.5 درصد از حجم تجارت بریتانیا را در برمیگیرد و حتی بوریس جانسون نیز در رابطه با پکن تا حدی مماشات را در پیش می‌گرفت.

در موضوع بازرسی اتحادیه از مرزهای ایرلند شمالی نیز ریسک یک جنگ تجاری میان اتحادیه اروپا و بریتانیا امری محتمل است. با این اوصاف، در صورتی که نخست وزیر جدید اقدامات تنش‌زا را در پیش بگیرد، واضح خواهد بود که کار وی برای بهبود اوضاع اقتصادی و گذار از بحران سخت‌تر نیز خواهد شد.

در هرصورت اگر چنین در نظر بگیریم که تراس، منافع ژئوپلیتیکی را برتر از موضوع اقتصادی تلقی کرده و ارتقاء جایگاه بین‌المللی بریتانیا و افزایش نفوذ این کشور در جهان را در سرمی‌پروراند باید هزینه بپردازد و افکارعمومی بریتانیا تنها زمانی اقناع خواهد شد که نتایج سیاست‌ خارجی نخست‌وزیرشان ملموس و موفقیت‌آمیز باشد.

 

تلاش برای افزایش نفوذ در حوزه دریای سیاه و ایندوپاسفیک

لیز تراس در پس ذهن خود برنامه‌ای برای همگام شدن با اروپا ندارد. احتمالا هنگامی که وی در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور فرانسه دوست شماست یا خیر، سکوت اختیار نمود، بروکسل نیز به این نتیجه رسید که انتخاب نخست بریتانیا در دوره زمامداری تراس، ترانس‌اتلانتیک و ایالات متحده امریکاست.

در دوره وی احتمال انتخاب نهایی بریتانیا در حوزه سیاست خارجی بیشتر آشکار خواهد شد. همکاری با ایالات متحده به شکل ایده‌آل برای دو طرف بازخواهد گشت. احتمالا لیز تراس حمایت از اوکراین را ادامه می‌دهد و حتی آن را تشدید خواهد نمود و به این ترتیب با حمایت از جبهه نوپا و ضدروسی اوکراین، لهستان و لیتوانی، راه نفوذ بیشتر در محور بالتیک-دریای سیاه و تثبیت موقعیت بریتانیا در این منطقه را در پیش خواهد گرفت.

در سیاست خارجی کابینه تراس، چین در کنار روسیه قرار خواهد گرفت و تکلیف این کشور با نظم مستقر و چالشگران آن تا حدی روشن خواهد شد. از دیدگاه وی، جذب سرمایه‌های چینی و خرید شرکت‌های بریتانیایی توسط این کشور امنیت‌زداست و همانطور که ذکر شد موضوعات امنیتی و ژئوپلیتیک ورای مسائل اقتصادی و تجاری قرار خواهند داشت.

در دکترین سیاست خارجی تراس، جایگاه چین از رقیب به تهدید جدی تغییر خواهد یافت. در این راه روابط دو و چندجانبه با هند و استرالیا که اخیرا به توافق و پیمان تبدیل شده بودند، باز هم گسترش خواهند یافت و بریتانیا به سراغ کشورهای بی‌طرف دیگری نیز در منطقه خواهد رفت.

همچنین همکاری‌ها با ژاپن به مانند FCAS (سیستم نبرد هوایی آینده و هواپیماهای نسل ششم) گسترش خواهد یافت. دفاع قابل توجه از هنگ‌کنگ، فشار بر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل برای محکومیت چین در رابطه با موضوع نسل کشی اویغورها و همچنین ایده‌هایی مانند ناتوی جهانی، ناتوی اقتصادی با شرکت G7 و اصرار بر رساندن بودجه هر یک از اعضای ناتو به 2درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان، نمونه‌هایی از این تلاش‌ها از سوی کابینه فردی خواهند بود که روزگاری حامی دیوید کمرون بود؛ فردی که در کابینه‌اش دوران طلایی رابطه پکن و لندن رقم خورد.

در مجموع برنامه ریزی برای یک سیاست خارجی جذاب روی کاغذ امر بسیار پیچیده‌ای نخواهد بود. آنچه اهمیت دارد محاسبه هزینه و فایده یک اقدام و همچنین درک درست از شانس موفقیت و خطرات اجرای یک برنامه کلان و استراتژیک است. تقابل با چین و روسیه، نفوذ بیشتر در مناطق راهبردی نظیر دریای سیاه و ایندو-پاسیفیک و تقابل با اتحادیه اروپا در موضوع ایرلند شمالی نیازمند کوشش زیاد و پرداخت هزینه های متعدد، بخصوص هزینه‌های اقتصادی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *