جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بلینکن وارد عربستان سعودی شد

وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که بلینکن در روزهای 29 و 30 آوریل به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

نمایش زره‌پوش‌های غربی غنیمتی در روسیه/عکس

روسیه، تانک‌ها و تسلیحات غرب را که از نیروهای اوکراینی به غنیمت گرفته است، در «پارک پیروزی» واقع در مسکو به نمایش گذاشته و قرار است این نمایشگاه از تاریخ اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) برای عموم افتتاح شود.

دلیل مخالفت کارتر برای تشکیل کشور فلسطین/ طرح پیشنهادی ایالات متحده چه بود؟

من هرگز با یک کشور مستقل فلسطینی موافق نبوده‌ام و قصد ندارم این موضع را تغییر بدهم… مصالحه‌ای دائمی در خاورمیانه در مورد مسئله‌ی فلسطین می‌تواند بر اساس دادن خودمختاری محدود به اعراب ساکن سرزمین‌های اشغال‌شده غرب رود اردن، آن‌طور که مناخیم بگین [نخست‌وزیر وقت اسرائیل] پیشنهاد کرده، حاصل شود.

Loading

چشم‌انداز همکاری چین – آفریقا در 2035

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چشم انداز همکاری چین-آفریقا در 2035 اولین برنامه همکاری مشترک میان مدت تا بلند مدت میان دو طرف است که به طور مشترک تدوین شده است. این چشم‌انداز چارچوب کلی همکاری چین و آفریقا را برای 15 سال آینده تعریف می‌کند. زمان انتشار این سند، چارچوب موضوعات آن و نیز جزییات همکاری اقتصادی مطرح شده در آن، موضوعاتی قابل بررسی می‌باشند.

یون سون در یادداشتی که وب سایت اندیشکده آمریکایی بروکینگز آن را منتشر کرد، نوشت: نشست وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) در ماه نوامبر در داکار چهار سند را تصویب کرد؛ شامل برنامه اقدام داکار (2022-2024)، چشم انداز همکاری چین و آفریقا در 2035، اعلامیه چین و آفریقا درباره تغییرات آب و هوایی و بیانیه هشتمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا. همه این اسناد، فهرست‌های طولانی و جامعی از موضوعات و زمینه‌های همکاری چین و آفریقا را ارائه می‌دهند.

تأثیرگذارترین مؤلفه در برنامه چشم انداز همکاری چین و آفریقا در 2035 انطباق چارچوب زمانی آن با طرح چشم انداز چین در سال 2035 است. در طرح چشم انداز 2035 چین که در پنجمین جلسه عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست در سال 2020 به تصویب رسید، فهرستی از اهداف متوسط ​​تعیین شده است که براساس آن تا سال 2035 مدرنیزاسیون سوسیالیستی چین تحقق خواهد یافت.

بر اساس چشم انداز 2035، چین به کشوری قدرتمند و از نظر فناوری بسیار پیشرفته تبدیل خواهد شد که هم در نوآوری و هم در اشکال جدید صنعتی شدن به یک رهبر جهانی تبدیل خواهد شد. به‌طوریکه این کشور موقعیت خود به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی را تثبیت کرده و توانایی خود را برای مشارکت در همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی افزایش خواهد داد که در نتیجه آن، زندگی مردم چین نیز بهبود خواهد یافت.

بنابراین، چشم انداز همکاری چین و آفریقا در 2035 با طرح چشم انداز 2035 چین تطابق دارد. چین و آفریقا هشت زمینه همکاری را برای 14 سال آینده پیش بینی کرده اند: 1) مشارکت در توسعه 2) تجارت / سرمایه‌گذاری / تامین مالی 3) همکاری صنعتی 4) همکاری سبز 5) سلامت 6) مهاجرت 7) صلح و امنیت و 8) همکاری در حوزه حاکمیت جهانی.

بررسی مطابقت‌های بین این دو سند چندان دشوار نیست. به‌طورکلی، همکاری چین با آفریقا در زمینه توسعه، امنیت و حکمرانی در راستای تبدیل چین به ابرقدرت جهانی (همان‌طور که در چشم‌انداز 2035 چین انعکاس یافته) ترسیم شده است. همکاری اقتصادی سودمند با آفریقا نیز رشد اقتصادی چین را تحریک کرده و تقاضای بازار داخلی چین را برآورده می‌کند که درنتیجه آن، کیفیت زندگی مردم چین بهبود خواهد یافت. تبادلات انسانی با آفریقا نیز بخشی جدایی‌ناپذیری از کمپین قدرت نرم جهانی چین است.

 

طرح اقتصادی

بررسی اسناد نشست داکار بیانگر تغییر رویکرد تعهدات اقتصادی چین به آفریقا است که در چشم‌انداز همکاری چین و آفریقا در 2035 کاملاً مشخص است.

اول، توسعه زیرساخت‌ها چندان سریع نخواهد بود. اگرچه در سند چشم‌انداز 2035 چهار بار به کلمه «زیرساخت» اشاره شده است، اما به‌هیچ‌وجه به وام‌های چینی به‌عنوان منبع مالی آن اشاره نشده است. البته توسعه زیرساخت‌ها تنها بخش کوچک و ناچیزی از تعهدات اقتصادی چین است.

دوم، چین قول می‌دهد تا سال 2035 حدود 60 میلیارد دلار در آفریقا سرمایه‌گذاری کند که عمده تمرکز آن‌ها بر کشاورزی، تولید، زیرساخت‌ها، محیط‌زیست، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد آبی خواهد بود. با توجه به اینکه چین از سال 2018 تاکنون حدود 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است، رسیدن به 60 میلیارد دلار در 14 سال آینده هدف چندان دشواری به نظر نمی‌رسد. طبق گزارش رسانه‌های رسمی چین، سرمایه‌گذاری چین در آفریقا در سال 2020، 2.96 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل 9.6 درصد افزایش داشته است. با این نرخ و با احتساب تورم، احتمال تحقق سرمایه‌گذاری 60 میلیارد دلاری دور از دسترس نخواهد بود. اگرچه سهم سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی از این رقم هنوز نامشخص است.

سوم، تجارت بزرگ‌ترین بخش همکاری‌های اقتصادی خواهد بود. تجارت سالانه بین چین و آفریقا بالغ‌بر 300 میلیارد دلار است. بر این اساس، صادرات محصولات کشاورزی و منابع غیرطبیعی آفریقا به چین افزایش چشمگیری خواهد یافت.

به نظر می‌رسد چین در خصوص واردات از آفریقا خوش‌بین است. پس از کاهش 10 درصدی تجارت دوجانبه در سال گذشته (187 میلیارد دلار)، تجارت چین و آفریقا در حال افزایش است و در 9 ماه اول سال 2021 به 185 میلیارد دلار رسیده است که نرخ رشد 38.2 درصدی را نشان می‌دهد. در نشست وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) در داکار، چین قول داد که طی سه سال آینده 300 میلیارد دلار محصولات آفریقایی وارد کند. در هفت ماه اول سال 2021، صادرات آفریقا به چین 46.3 درصد افزایش یافته است. صادرات محصولات کشاورزی قابل‌توجه بودند و میزان صادرات لاستیک، پنبه و قهوه آفریقا از ژوئیه 2020 تا ژوئیه 2021 دو برابر شد.

 

نتیجه‌گیری

چشم‌انداز همکاری چین و آفریقا در 2035 با برنامه چشم‌انداز 2035 چین مطابقت داشته و در راستای پیشبرد راهبردهای کلان چین در آفریقا است. بااین‌حال، 14 سال یک دوره زمانی کاملاً طولانی است، از همین رو چگونگی پیشرفت برنامه‌های چین در آفریقا در این دوره، نیازمند بررسی مداوم است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *