جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

Loading

سیاست ایجاد دیوار آهنین و ادعاهای حقوق بشری در اروپا؟!

۱۴۰۰/۰۸/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در روزهای گذشته بار دیگر موج جدیدی از مهاجرت‌ها در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا شکل گرفته است. مهاجرانی از کشورهای عمدتا بحران زده نظیر عراق، افغانستان و سوریه که سعی می‌کنند خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسانند، اما آنچه این‌بار با موارد قبلی متفاوت به نظر می‌رسد، انگشت اتهام اروپاست که به سوی بلاروس نشانه رفته است. حسین سیاحی - پژوهشگر مسائل بین‌الملل

بلاروس به‌واسطه انتخابات اوت سال 2020 میلادی، آماج تحریم‌ها و فشارهای این اتحادیه قرار گرفته است. بروکسل معتقد است که این موج مهاجرتی نه توسط قاچاقچیان انسان، بلکه توسط دولت بلاروس هدایت می‌شود. در این رابطه اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام نموده است که اروپا تسلیم فشارها و باج‌خواهی بلاروس نخواهد شد؛ اقداماتی که از نظر بروکسل، نوعی رفتار باج‌خواهانه است که به‌واسطه آن، لوکاشنکو به دنبال استفاده سیاسی و ابزاری از پناهجویان خواهد بود. در مقابل لوکاشنکو اعلام کرده که بلاروس هیچگاه به پناهگاهی برای مهاجران تبدیل نخواهد شد.

در این میان، آنچه مشهود است، تکرار بازی قدرت است که با استفاده ابزاری از پناهجویان و بحران‌های حاصل از مهاجرت آن‌ها صورت می‌پذیرد، با این تفاوت که این بار قرار بر ‌آن است که بحران، نه از راه معامله و کمک مالی بلکه با دیوار آهنین حل‌وفصل شود.

در سال 2015 میلادی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در مبارزات انتخاباتی خود از تصمیمش برای ایجاد یک دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی پرده برداشت. تصمیمی که سبب افزایش محبوبیت وی در میان جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران و همچنین آمریکایی‌های مخالف با مهاجرت‌پذیری این کشور شد.

پروژه دیوار ضد مهاجرتی پر فراز و نشیب ترامپ، پس از انتخاب وی کلید خورد و البته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه شد. دیواری که اکنون با روی کارآمدن دولت بایدن، دستور مسدود شدن بودجه آن صادر شده است؛ اما تنها منتقدان ساخت این دیوار مرزی، دموکرات‌ها و چپ‌های آمریکایی نبودند. بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز این سیاست و تصمیم ترامپ را به باد انتقاد گرفتند.

با این حال به نظر می‌رسد که با توجه به بحران مهاجرتی اخیر در اروپا، منتقدان اروپایی دیوار مرزی با مکزیک نیز به حکم ملی‌گرایی و افکار عمومی ضد مهاجرتی و به بهانه‌های متفاوت، به تدریج به دنبال ساخت دیوارهای مرزی در اروپا خواهند بود.

بدین ترتیب، در مواجهه با موج پناهجویانی که از بلاروس به سمت مرزهای لهستان و لیتوانی در حال حرکت هستند، لیتوانی اعلام کرده است که یک دیوار فولادی را به ارتفاع 4/3 متر به طول 500 کیلومتر در مرز خود ایجاد خواهد نمود. وزیر کشور لهستان نیز اعلام کرد که احداث یک دیوار 180 کیلومتری با ارتفاع 5/5 متر در دست بررسی است. تصمیمی که سبب شده تاثیرات اقدامات و سیاست‌های ضد مهاجرتی بار دیگر در کانون توجهات قرار گیرد.

در بحران اخیر، کشورهای بسیاری تاثیرگذار بوده و هرکدام جهت‌گیری خاص خود را داشته‌اند؛ جهت‌گیری‌هایی که مبتنی بر منافع ملی بوده و به‌نظر می‌رسد ارزش‌های اخلاقی، مفاهیم حقوق بشری و حل پایدار بحران پناهندگان، بیشترین نقش نمایشی و کمترین سهم تاثیرگذاری را در این تصمیمات دارا هستند.

در این میان، بلاروس نوعی انتقام‌جویی را در برابر اتحادیه اروپا در پیش گرفته است و در این راه، تشویق پناهجویان برای حرکت به سمت لهستان و لیتوانی را به عنوان یک اهرم فشار در مواجهه با بروکسل در نظر می‌گیرد.

در مقابل لهستان نیز تحت رهبری حزب راست‌گرای قانون و عدالت فرصت را غنیمت شمرده که با استفاده از بحران ایجاد شده، نه تنها محبوبیت کاهش یافته خود را دوباره بازیابی نماید، بلکه با جلب حمایت جامعه لهستانی مخالف با پذیرش مهاجران، موقعیت سیاسی خود را استحکام بخشد. علاوه بر این، لهستان با ایجاد چنین دیواری می‌تواند خود را به عنوان خط مقدم بحران‌های شرقی اتحادیه اروپا معرفی و سعی نماید از این موضوع به عنوان ابزار چانه‌زنی در اختافات خود با بروکسل(نظیر اختلاف بر سر اصلاحات قانونی در سطح ملی و همچنین کاهش استفاده از ذغال سنگ) استفاده کند.

استفاده از سیاست ایجاد دیوار آهنین تا حدی در کسب حمایت اعضای اتحادیه نیز موفق ظاهر شده به‌طوری‌که زیهوفر، وزیر کشور آلمان معتقد است که اروپا در این زمینه باید در کنار هم ایستاده و به لهستان کمک کند. چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی نیز اعلام کرده است که اروپا می‌تواند به‌طور قانونی، نسبت به تامین مالی موانع مرزی اقدام کند.

اگرچه این اظهارنظرها در میان احزاب میانه رو و متمایل به چپ اروپایی طرفدار چندانی ندارد، اما بسیاری از احزاب راست‌گرا نظیر حزب مردم اروپا و همچنین‌ جریان‌ها و احزاب ملی‌گرا از چنین برنامه‌های ضدمهاجرتی حمایت می‌کنند.

ترکیه نیز یکی دیگر از کشورهایی است که پناهجویان از آنجا به بلاروس می‌روند. اگرچه اداره هوانوردی این کشور اعلام کرده است که شهروندان عراق، سوریه و یمن اجازه سفر از خاک ترکیه به بلاروس را نخواهند داشت، اما این کشور نیز سابقه طولانی در استفاده از پناهجویان به عنوان ابزار سیاسی دارد.

این کشور نیز به دنبال تکمیل یک دیوار مرزی با ایران است که به ادعای مقام‌های این کشور، محل عبور غیرقانونی مهاجران بسیاری است؛ تصمیمی که نه یک راه حل موثر بلکه می‌تواند یک نمایش و مسکن سیاسی در جهت کاهش فشار و مقابله با مخالفت‌های روز افزون و درحال تشدید مخالفان داخلی به خصوص حزب جمهوری‌خواه و رهبر آن کمال قیلیچ داراوغلو و افکار عمومی با سیاست‌های مهاجرتی دولت اردوغان تلقی شود.

عوامل متعدد و مشهودی به عنوان دلایل مهاجرت در نظر گرفته می‌شود که از جنگ، فقر، ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی به عنوان مهم‌ترین آن‌ها نام برده می‌شود. در مقابل، مشکلات اقتصادی، بعضا امنیتی و همچنین تنش‌های اجتماعی به‌واسطه عدم ادغام و انطباق مناسب پناهندگان با جامعه مقصد، سبب تقویت افکار عمومی ضدمهاجرت در کشورهای غربی شده است.

به‌طور مثال، اوربال در مجارستان موفقیت خود در ابقا شدن در مقام نخست وزیری را تا حد قابل توجهی، مدیون مهاجم خواندن مهاجران مسلمان و متعهد شدن به جلوگیری از ورود آنان به این کشور است. امروزه جریان ملی‌گرایی و اتخاذ سیاست‌های ضدمهاجرتی نظیر ایجاد دیوار آهنین و غیره، می‌تواند رمز موفقیت نامزدهای پوپولیست و راستگرای افراطی در انتخابات باشد.

فدریکا موگرینی، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است که سنت و تاریخ اروپا نشان داده است که پل‌ها باید ساخته شوند و هرکس برروی دیوارها سرمایه گذاری کند ممکن است در زندان بماند در حالیکه بنظر می‌رسد در غرب تقریبا ملی گرایانه امروز، پیروزی از آن کسانی خواهد بود که بر روی دیوارها سرمایه گذاری می‌نمایند و شکست متعلق به حقوق بشر، جهان‌وطن‌گرایی و شعارهای تحقق نیافته‌‌ی رویکردهای هنجارگرا و آرمان‌گرایانه خواهد بود. رویکردهایی که در مواجهه با دولت-ملت و مرزهای همچنان استوار نظم وستفالیایی، آنچنان مثمر‌ثمر واقع نمی‌شوند. لازم به ذکر است که اگرچه در جنگ قدرت، ایجاد دیوارها به مانند دیوار برلین در طول جنگ سرد، بخشی از راه‌حل در‌نظر گرفته می‌شود اما این بار این دیوارهای آهنین، نه سدی در برابر نفوذ امپراطوری شوروی، بلکه در برابر پناهجویانی است که مرثیه ویرانی وطن‌شان‌ و آواز حقوق بشر غربی را شنیده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *