جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است

زرشناس استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه سیاسی با اشاره به جنبش اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حمایت از غزه گفت: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده، وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد یعنی مدرنیته دارد کم کم قدرت اقناعی خود را از دست می‌دهد.

حمله موشکی حزب الله لبنان به میرون

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: رزمندگان حزب الله، شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی را با ده‌ها موشک هدف قرار دادند.

Loading

پشت پرده تنش‌های روسیه – ناتو

شورای راهبردی آنلاین رصد: تصمیم روسیه برای پایان دادن به مناسبات دیپلماتیک با ناتو چندان غیرمنتظره نبود.

دیمیتری ترنین در یادداشتی که وب سایت شورای آتلانتیک آمریکا آن را منتشر کرد، نوشت: روسیه در واکنش به تصمیم ناتو برای اخراج تعدادی از افسران نظامی روسیه که در دفتر ناتو در بروکسل کار می‌کردند، روابط با ناتو را تعلیق کرد، کارکنان خود را از بروکسل فراخواند، به افسران رابط ناتو مستقر در مسکو دستور داد که آنجا را ترک کنند و دفتر اطلاعات ناتو را مجبور به تعطیلی کرد.

روابط روسیه و ناتو هفت سال پیش نیز در پی بحران اوکراین، عملاً قطع شده بود؛ اما از آن زمان، ناتو روابط خود با روسیه را از سر گرفته بود. البته، افسران روسیه و ناتو دسترسی بسیار محدودی به مقامات ارشد یکدیگر داشتند و هیچ مناسبات جدی نیز در آن سطح انجام نمی‌شد؛ بنابراین، روابط روسیه و ناتو از مدت‌ها قبل در واقع به حالت تعلیق درآمده بود.

اگرچه ناتو و روسیه دیگر نمایندگی‌های دیپلماتیک ندارند، اما این بدان معنا نیست که همه تماس‌ها قطع شده است. روسیه سفارت خود در بلژیک را حفظ می‌کند و همه کشورهای عضو ناتو نیز در مسکو سفارت دارند.

قوانینی که بر روابط دوجانبه روسیه و ناتو حاکم بوده است، همچنان به قوت خود باقی است. در صورت لزوم، هیچ چیز مانع از برقراری روابط در سطح دیپلماتیک نخواهد شد. از همه مهمتر، ارتباطات نظامی هنوز امکان پذیر است. فرمانده عالی نیروهای متفقین ناتو در اروپا (SACEUR) خط تماس مستقیمی با رئیس ستاد کل روسیه (CGS) دارد و آن‌ها هرچند وقت در یک مکان بی طرف با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

بنابراین، تعلیق روابط، اگرچه نمادی از تقابل عمیق بین دو ساختار نظامی اصلی در اروپا است، اما در واقع به یک بحران جدید تبدیل نمی‌شود. همچنین ظرفیت دو طرف برای رویارویی با حوادث و تحولاتی را که می‌تواند ناخواسته آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهد، کاهش نمی‌دهد.

 

دیدگاه روسیه نسبت به ناتو

برای مسکو، سازمان ناتو به معنای بستری برای حضور نظامی ایالات متحده در اروپا بود. در دوره شراکت ناتو-روسیه و همکاری‌های مرتبط با آن در دوران پس از جنگ سرد، این سازمان، متحدان اروپایی ایالات متحده را که برخی از آن‌ها شرکای روسیه نیز بودند، شامل می‌شد؛ اما با بازگشت تنش‌ها میان آمریکا و روسیه، وضعیت دوباره تغییر کرده است. از نگاه مسکو، بسیاری از زیرساخت‌های بوروکراتیک بین‌المللی ناتو – از جمله نقش دبیرکل که یک شخصیت اروپایی آن را بر عهده دارد – صرفاً پنجره‌ای برای تسلط کامل ایالات متحده بر این اتحاد است. از همین رو روس‌ها ترجیح می‌دهند به جای آنکه وقت خود را با زیردستان آمریکا در ناتو تلف کنند، با خود مقامات واشنگتن سر هر میز مذاکره ای حاضر شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ممکن است دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو را متوقف کند، اما ارتباطات روس‌ها با ستاد فرماندهی اروپایی ایالات متحده آمریکا توسط هیچ‌یک از طرفین قطع نخواهد شد تا تنش‌های دو کشور به خوبی مدیریت شوند.

این رویکرد تنها به ناتو محدود نمی‌شود. لاوروف اخیرا فاش کرد که چند سال پیش مسکو از طریق جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، پیشنهاد داد تا واشنگتن را برای پیوستن به نشست نرماندی (مجموعه ای از مذاکرات شامل فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین) برای اجرای توافق مینسک در مورد دونباس دعوت کند. منطق روسیه این بود که ایالات متحده، بیش از شرکای اروپایی، در کیف نفوذ دارد؛ بنابراین اگر قرار بود چیزی به دست آید، ایالات متحده باید پشت میز مذاکره باشد.

ظاهرا جان کری با این ایده موافق بود، اما برلین و پاریس به شدت با آن مخالفت کرده و آن را وتو کردند. در نهایت کرملین که به این نتیجه رسیده بود گفتگو با کیف بی معنی است و مذاکرات نرماندی واقعا جواب نمی‌دهد، وارد گفت و گوهای دوجانبه با آمریکا شد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، سیاست تقویت اتحادهای ایالات متحده را در پیش گرفته است و متحدان مایلند پس از چهار سال شکاف با آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، از بایدن پیروی کنند. به نظر می‌رسد آمریکا در هرگونه تنش احتمالی از متحدان خود علیه روسیه حمایت خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *