جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است

تهران- ایرنا- معاون اول رئیس‌جمهور گسترش روابط با آفریقا را راهبرد اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی تهران با کشورهای دوست و همچنین جهان براساس راهبرد برد-برد است

حملات «گسترده» روسیه به نیروگاه‌های تولید برق اوکراین

اوکراین می‌گوید ارتش روسیه در حملات «گسترده» تأسیسات انرژی این کشور را هدف قرار داده است و از سوی دیگر فعالیت یک پالایشگاه نفت روسیه بر اثر حمله پهپادی کی‌یف متوقف شده است. همچنین اعلام شده که این حملات تلاف جانی نیز داشته، اما جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده است.

همکاری قزاقستان و افغانستان در حوزه معادن

تهران- ایرنا- معاون نخست‌وزیر قزاقستان، در دیدار با سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست طالبان گفت: آستانه خواهان تقویت روابط ۲ کشور برای توسعه دادوستد و همکاری اقتصادی در بخش‌های مختلف از جمله در بخش معادن با افغانستان است.

Loading

رؤیای مراکش بزرگ؛ عامل تشنج در روابط مغرب و الجزایر

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پس از استقلال الجزایر در سال 1962، بحث ترسیم مرزهای مشترك با مغرب باعث اختلاف دو كشور شد. احمد بخشی- کارشناس مسائل افریقا

الجزایر ملاک تعیین مرزها را زمانی می‌دانست که فرانسه خاک الجزایر را ترک کرد و اعتقاد داشت، چارچوب مرزهای دو کشور همین است، اما مغرب بر این باور بود که برای ترسیم مرزها باید به دوران پیش از ورود استعمارگران فرانسوی بازگشت و به همین دلیل دو منطقه «تندوف» و «بشار» را که اکنون جزو خاک الجزایر است، بخشی از خاک خود می‌داند. در این راستا تأکید ملی‌گرایان مراکش بر نظریه «مراکش کبیر» که داعیه حاکمیت بر صحرای غربی، موریتانی و بخش بزرگی از الجزایر را دارد، باعث برداشت تهدید امنیتی از سوی نظام تصمیم گیر الجزایر شده است. این برداشت امنیتی با اقدام اولیه مراکش در تجاوز به الجزایر تقویت‌شده و درنهایت باعث شده است که الجزایر برای جلوگیری از تحقق رؤیای مراکش کبیر، دست به حمایت همه‌جانبه از جبهه پولیساریو به‌عنوان کنشگر فعال بزند. در این راستا، الجزایر حتی حاضر شده است تا بخشی از سرزمین خود (منطقه تندوف) را به‌عنوان سرزمین سکونت صحراوی‌ها و دولت صحرای غربی در اختیار جبهه پولیساریو قرار دهد. مقام‌های مغربی، پیوسته الجزایر را به حمایت از جبهه پولیساریو متهم می‌کنند و می‌گویند، الجزیره باید به‌عنوان یکی از طرف‌های اثرگذار در مذاکرات حضور داشته باشد و این در حالی است که الجزایر معتقد است، از تلاش‌های سازمان ملل برای حل مسئله صحرا حمایت می‌کند و طرف این درگیری نیست. لذا از زمان استقلال، روابط دو کشور بر سر ترسیم قلمرو نفوذ دچار تنش شده است و از آن زمان به بعد عوامل تسریع‌کننده و نیابتی در این راستا جهت تشدید وضعیت تنشی به کار گرفته می‌شوند و هر کنشی از سوی یکی از کشورها، واکنش طرف مقابل را در جهت خنثی‌سازی و یا مخالفت را در پی داشته است.

مغرب و الجزایر با بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی، هنوز نتوانسته‌اند از فرصت‌ها استفاده کنند، بلکه درصدد بوده‌اند که همدیگر را تهدید نمایند و یا مانع از فعالیت‌های همدیگر گردند. برای مثال، دو کشور در سال 1963 میلادی به دلیل اختلافات مرزی، با هم وارد جنگی شدند که به «جنگ شن‌ها» معروف شد. این درگیری با دخالت کشورهای عربی و آفریقایی به پایان رسید. الجزایر از چند سال پیش شروع به ساختن دیواری حائل در 271 کیلومتر از مرزهای خود با مغرب کرد که ارتفاع آن حدود هفت متر و عرض آن دو متر است. الجزایر هدف از این کار را جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از طریق خاک مغرب و تأمین امنیت این کشور عنوان کرده است. مغرب نیز پیش از آن دیواری به طول 100 کیلومتر در مرزهایش ایجاد کرده و هدف از آن را مبارزه با جرائم سازمان‌یافته و جلوگیری از نفوذ تندروها از خاک الجزایر به این کشور اعلام کرده است. بر اساس گزارش «مرکز پژوهش‌های صلح جهانی استکهلم»، از سال 2011 تا 2015، 56 درصد سلاح‌های خریداری‌شده در آفریقا توسط مغرب و الجزایر صورت گرفته است.

اختلافات دو کشور باعث شده، هر یک برای تقویت توان دفاعی خود تلاش کند و حتی در پرتاب ماهواره‌ای و نبرد ضد جاسوسی میان الجزایر و مغرب رقابت وجود دارد. نتیجه این رقابت فراز و نشیب در روابط و عدم بهره‌مندی از فرصت‌های دو کشور در جهت تقویت اقتصاد و همگرایی دو کشور و منطقه است. از سوی دیگر طرفین برای هر اقدام ضد امنیت ملی، همدیگر را متهم می‌کنند. آتش‌سوزی اخیر در الجزایر یکی از مثال‌ها است که حدود ۲۰ استان الجزایر را گرفتار و به مرگ نزدیک 70 نفر منجر شده است؛ در این راستا وزیر خارجه الجزایر اعلام کرد که مغرب با همدستی رژیم صهیونیستی در آتش‌سوزی‌های اخیر این کشور دست داشته و قطع روابط دیپلماتیک الجزیره با رباط را اعلام کرد. یکی از هماوردهای دو کشور در اتحادیه آفریقا است که الجزایر نسبت به بازگشت چند سال قبل مغرب به اتحادیه آفریقا مخالف بود، بااین‌وجود مغرب به اتحادیه برگشت و تاکنون توانسته است دیدگاه بسیاری از کشورهای آفریقایی را نسبت به جبهه پولیساریو و مالکیت خود بر صحرا تغییر دهد. همچنین مسئله مخالفت بعضی از کشورهای آفریقا با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا و حتی روابط دوجانبه رباط- تل‌آویو و تنش در روابط ایران با این کشورها را می‌توان در اختلاف میان الجزایر و مغرب و نوع نگاه به پولیساریو و سیاست قلمروگستری دو کشور ریشه‌یابی کرد. همچنین ممنوعیت پروازهای مسافربری و نظامی مغرب از حریم هوایی الجزایر و گفتگوهای خشن وزرای خارجه دو کشور در اجلاس اخیر سازمان ملل این احتمال را تقویت می‌کند که جنگ دیپلماتیک میان الجزایر و مغرب طی روزهای آینده افزایش یابد.

هرچند که اتحادیه افریقا این بحران را همانند سد رنسانس در بخش شرقی قاره به نحوی مدیریت می‌کند و همچنین کشورهای عرب علاوه بر ایفای نقش میانجی، خواهان خویشتن‌داری طرفین هستند اما مداخله کشورهای منطقه و فرا منطقه و تقابل سیاست مرزهای زمان استقلال با ایده مراکش بزرگ، نشان از تداوم این بحران و سرایت منطقه‌ای آن دارد و چشم‌اندازی کوتاه‌مدت را نمی‌توان برای آن ترسیم کرد. هرچند که مراکش با سیاست خارجی فعال قاره‌ای و سیاست یارگیری و یارگیری از طریق کمک‌های اقتصادی، درصدد تحقق خواسته تاریخی خویش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *