جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

چشم‌انداز بحران تونس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در ۲۵ ژوئیه، قیس سعید، رئیس جمهور کنونی تونس، مجلس این کشور را تعطیل کرد، نخست‌وزیر تونس را برکنار نمود و اعلام کرد که تمام امور را شخصاً به دست خواهد گرفت. قیس سعید تحت حمایت مقامات ارشد نظامی – امنیتی، مصونیت پارلمانی در تونس را لغو کرد و هشدار داد که نمایندگان فاسد مجلس تونس را محاکمه خواهد کرد. در ۲۶ ژوئیه نیز، قیس سعید برای ۳۰ روز، حکومت‌نظامی اعلام کرد.

وب‌سایت اندیشکده آمریکایی بروکینگز در یادداشتی نوشت: اقدامات اخیر قیس سعید می‌تواند امتحانی جدی برای دموکراسی نوپای تونس باشد؛ اما اینکه مردم تونس و جامعه بین‌المللی چه واکنشی به اقدامات اخیر قیس سعید نشان خواهند داد، مشخص خواهد کرد که تونس همچنان تنها دموکراسی جهان عرب باقی می‌ماند یا دچار کودتا و دیکتاتوری خواهد شد.

 

ریشه‌های بحران تونس

تونس از همان زمان انقلاب ۲۰۱۱، با اقتصاد ضعیف، فساد گسترده و ناامیدی همگانی از احزاب سیاسی مواجه بود. در چنین فضایی بود که قیس سعید قدرت را به دست گرفت. او به‌عنوان یک استاد حقوق در دانشگاه‌های تونس به شکلی عجیب و بافاصله معنادار از رقبای خود، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ پیروز شد.

به‌رغم محبوبیت قیس سعید، قانون اساسی تونس در سال ۲۰۱۴، یک نظام نیمه ریاستی را به رسمیت شناخت که بر اساس آن رئیس‌جمهور باید قدرت خود را با نخست‌وزیری تقسیم نماید که قدرت خود را از مجلس تونس دریافت می‌کرد.

این ساختار سیاسی، در عمل تونس را با چالش‌های اساسی مواجه کرد؛ چنانکه در سال‌های، اخیر، همواره میان قیس سعید، راشد الغنوشی، رئیس مجلس تونس و هشام مشیشی، نخست‌وزیر تونس در خصوص میزان اختیارات آن‌ها بحث‌وجدل‌های بسیاری صورت گرفته بود. این تضادها سبب شد تا تونس واکنشی ضعیف در مواجهه با بحران کرونا بروز دهد. این وضعیت همچنین باعث فرسایشی شدن چالش‌های اقتصادی و سیاسی تونس در دوره شیوع ویروس کرونا شده است

در چنین شرایطی، برخی معتقدند اقدامات قیس سعید، زمینه پایان بخشی به منازعات سیاسی و بن‌بست سیاسی در تونس را فراهم ‌کرد تا شاید وی بتواند وضعیت اقتصادی تونس را بهبود بخشیده و همچنین باعث ریشه‌کن شدن فساد در طبقه نخبگان سیاسی این کشور شود؛ اما ازآنجایی‌که قیس سعید مذاکرات مسالمت‌آمیز برای اصلاح قانون اساسی را نادیده گرفت و به‌طور غیرقانونی قدرت را به تسخیر خود درآورد، راشد الغنوشی اقدام وی را کودتا علیه قانون اساسی و انقلاب تونس توصیف کرد. از همین رو، چهار حزب اصلی و بزرگ تونس یعنی جنبش النهضه، ائتلاف الکرامه، حزب قلبِ تونس و جریان دموکراتیک تونس در کنار دیگر احزاب این کشور، اقدامات قیس سعید را غیرقانونی معرفی کردند.

 

کودتا علیه قانون اساسی در تونس؟

قیس سعید مدعی است اقدامات وی، بر اساس اصل هشتاد قانون اساسی تونس انجام شده که بر اساس آن، رئیس‌جمهور می‌تواند در مواقع اضطراری، به مدت ۳۰ روز اختیارات ویژه داشته باشد. این در حالی است که بامطالعه اصل هشتاد قانون اساسی متوجه می‌شویم رئیس‌جمهور در شرایط اضطراری بدون مشورت با رئیس پارلمان و نخست‌وزیر نباید از این اختیارات ویژه استفاده کند. از طرفی مجلس تونس نیز نباید تحت هیچ شرایطی تعطیل شود.

نهادی هم که می‌تواند به اختیارات ویژه قیس سعید پایان بخشد، دادگاه قانون اساسی تونس است که فعلاً وجود خارجی ندارد.

 

چشم‌انداز پیش روی تونس

درحالی‌که بیشتر احزاب سیاسی تونس با اقدامات اخیر قیس سعید مخالف هستند، اما عدم مخالفت ارتش و پلیس این کشور بیانگر آن است که قیس سعید در کوتاه‌مدت عقب‌نشینی نخواهد کرد. انتظار می‌رود در روز‌های آینده، بحران در تونس تشدید شده و گروه‌های مختلف، طرفداران خود را تحریک کنند تا به خیابان‌ها بریزند و درنتیجه، شاهد نوعی زورآزمایی خیابانی در تونس خواهیم بود.

براین اساس، نتیجه تحولات کنونی تونس، توسط فرد و گروهی تعیین می‌شود که بتواند طرفداران بیشتری را به خیابان‌ها بیاورد. اگرچه به نظر می‌رسد توازن قوا به نفع قیس سعید خواهد بود. درحالی‌که قیس‌سعید دیگر از محبوبیت ۸۷ درصدی سال ۲۰۱۹ بهره نمی‌برد اما بااین‌حال، وی همچنان محبوب‌ترین فرد در تونس است. البته نباید فراموش کرد که مخالفت بیشتر احزاب سیاسی با کودتا می‌تواند چالش‌های عدیده‌ای برای قیس سعید ایجاد کند.

از همین رو لازم است تا قیس سعید و رهبران احزاب تونسی رایزنی و مذاکره با یکدیگر را در دستور کار خود قرار داده و به سمت تنش‌زدایی حرکت کنند. براین اساس، سازمان‌های مدنی تونسی می‌توانند نقش مهمی بازی کرده و خروج از بحران کنونی را تسریع کنند.

در این میان، واکنش جامعه بین‌المللی به تحولات تونس نیز بسیار حائز اهمیت است. به‌جز ترکیه که از اقدامات قیس سعید انتقاد کرده است، بیشتر کشور‌ها و نهاد‌های مهم بین‌المللی ازجمله آلمان، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و آمریکا سیاست صبر را در پیش گرفته، از تحولات این کشور اظهار نگرانی کرده و از طرف‌های تونسی درخواست کرده‌اند تا خویشتن‌داری و گفتگو را در پیش گیرند؛ اما اگر دموکراسی‌های جهان، در قبال کودتای تونس موضع محکمی در پیش نگیرند، این وضعیت می‌تواند برای قدرت‌های ضدانقلاب همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی فرصت مناسبی فراهم کند تا در روند بحران تونس، به نفع قیس سعید وارد عمل شوند. همچنان که در مصر نیز آن‌ها حمایت از عبدالفتاح السیسی را در پیش گرفتند.

اوضاع نابسامان اقتصادی تونس، باعث تأثیرگذاری حمایت‌ها و کمک‌های خارجی در شکل دادن به نتیجه نهایی بحران تونس خواهد شد. موضوعی که هم می‌تواند این کشور را در مسیر درست قرار دهد و هم آن را وارد مشکلات بزرگ‌تری کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *