جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

حماس: پیشنهاد فعلی مصر بهترین پیشنهاد داده‌شده به ما در ماه‌های اخیر است / امکان دستیابی به توافق طی روز‌های آتی وجود دارد

یک منبع در جنبش حماس با تاکید بر اینکه پیشنهاد فعلی مصر، بهترین پیشنهاد ارائه‌شده به این جنبش طی ماه‌های گذشته است، گفت امکان دستیابی به توافقی در این زمینه طی روزهای آتی وجود دارد.

گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند.

دیوان لاهه: گزارش اسرائیل را دریافت کردیم

تهران- ایرنا- دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند، امروز (سه‌شنبه) از دریافت گزارش رژیم صهیونیستی درباره اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خبر داد.

پاکستان و وام خارجی؛ تلاش برای نجات از ورشکستگی

اسلام‌آباد – ایرنا – پاکستان از دریافت وام جدید از صندوق بین‌المللی پول به میزان یک میلیارد و یکصد میلیون دلار خبر داد و این درحالی است که دولت اسلام‌آباد در تکاپوی یک طرح بزرگ و بلندمدت وام در راستای ترمیم اقتصاد داخلی است.

Loading

اعزام ناوچه آلمانی به ایندوپاسفیک با نگرانی در مقابل چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: چین می‌خواهد نشان دهد که آرایش نظامی دریایی چطور می‌تواند به‌جای کمک به ارتقای حقوق بین‌الملل و حمایت از راهبرد بازدارندگی در برابر چین، عامل تضعیف آن‌ها شود.

هانس کندانی، پژوهشگر ارشد برنامه اروپا در اندیشکده چتم هاوس و میشیتو تسوروئوکا، استاد دانشکده مدیریت سیاسی دانشگاه کیو در تحلیلی مشترک که در وب‌سایت این اندیشکده منتشر شد، نوشتند: اخیراً وقتی مشخص شد که آلمان قصد دارد ناوچه بایرن را به دریای چین جنوبی اعزام کند، اقدام آلمان را به‌عنوان حرکتی به‌سوی اتخاذ موضع سرسختانه‌تر در برابر ادعاهای ارضی چین در آسیا تفسیر کردند. آنگرت کرامپ-کارنبائر، وزیر دفاع آلمان این اعزام را نشان همبستگی با متحدان و شرکای هم‌فکر در منطقه خواند.

باوجود وابستگی آلمان به چین به‌عنوان بازار صادرات و رابطه سیاسی نزدیک پکن و برلین در دهه گذشته، به نظر رسید که آلمان قصد دارد فراتر از تعهد لفظی خود به حقوق بین‌الملل حرکت کند و در کنار فرانسه و انگلیس که هر دو اخیراً عملیات‌های حضور در ایندوپاسیفیک داشته‌اند، گام‌هایی ملموس را برای ارتقای حقوق بین‌الملل بردارد.

انتشار رهنمودهایی برای سیاست ایندوپاسیفیک توسط دولت آلمان در سپتامبر گذشته – که حضور امنیتی گسترده‌تر در منطقه را خواستار  بود- باعث تقویت این برداشت شد. وقتی آلمان در ماه گذشته به پیروی از فرانسه و انگلیس در اولین نشست 2+2 وزیران خارجه و دفاع با ژاپن شرکت کرد، ژاپن پیشنهاد برگزاری رزمایش‌های دریایی مشترک با ناوچه آلمانی را داد.

درهرصورت اکنون با توجه به جزییات سفر بایرن، به نظر می‌رسد پیامی که این اقدام ارسال خواهد کرد، خیلی نامشخص خواهد بود. ظاهراً برنامه‌های اولیه برای اعزام به دلیل اختلافات داخلی درون دولت آلمان، تغییراتی کرد تا از خصومت پکن جلوگیری شود.

 

یک فرصت ازدست‌رفته

مدت‌ها بود که به ایده اعزام فکر شده بود. نیروی محرک آن کرامپ کارنبائر بود که وقتی در سال 2019 وزیر دفاع شد، پیشنهادش را مطرح کرد. اگرچه در ابتدا صدر اعظم مخالف بود، اما درنهایت به‌شرط آن‌که ناوچه از طریق تنگه تایوان حرکت نکند، با آن موافقت کرد.

سپس مذاکراتی بلندمدت با وزارت امور خارجه که سوسیال‌دموکرات‌ها هدایتش را عهده‌دارند، انجام شد. رالف موتزنیخ، رهبر دموکرات‌ها در پارلمان منتقد این ایده بود و آن را با تقاضای مشهور «داشتن آفتاب» در دوره ویلهلمین مقایسه کرد.

در ابتدا موضوع برنامه اعزام ناو هامبورگ در سال 2020 بود که به دلیل شیوع کرونا با تأخیر روبرو شد. در سال جاری میلادی برنامه جدیدی برای اعزام ناوچه بایرن به مدت شش ماه با شروع از اوت 2021 تدوین شد. این ناوچه پیش از رفتن به اقیانوس آرام در عملیات ناتو در مدیترانه و مأموریت ضد دزدان دریایی اتحادیه اروپا در شاخ آفریقا شرکت خواهد کرد.

زمان‌بندی اعزام این ناوچه امکان پیوستن به سه اعزام هم‌پوشان اروپایی را فراهم کرد؛ یک گروه ضربت بریتانیایی به رهبری اچ.ام.اس کویین الیزابت دوم که شامل یک ناوچه هلندی نیز خواهد بود و کشتی تهاجمی خاکی آبی تونر از کلاس میسترال فرانسه قرار است در سال 2021 راهی ایندوپاسیفیک ‌شوند.

این رویداد می‌توانست از نوع حضور هماهنگ اروپا در این منطقه برای حمایت از حقوق بین‌الملل باشد که وزیر دفاع فرانسه در سال 2016 خواستارش شد.

آلمان قبلاً به‌طور علنی اعلام کرده است که ناوچه خود را به فاصله 12 مایل دریایی از هرگونه قلمرو تحت ادعای چین اعزام نخواهد کرد، حتی اگر حفظ ابهام درباره استقرار منطقی باشد؛ اما حتی بااین‌وجود، یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین به آلمان هشدار داد که نباید از اصل آزادی دریانوردی به‌عنوان بهانه‌ای برای به خطر انداختن حاکمیت و امنیت کشورهای ساحلی استفاده شود.

اکنون به نظر می‌رسد که وزارت دفاع آلمان برنامه اعزام را تغییر داده است. بایرن به‌جای آنکه طبق برنامه قبلی خود در جهت عقربه‌های ساعت از طریق اقیانوس آرام سفر کند، خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت خواهد کرد که این کار شرکت در رزمایش عبوری به همراه ناوگروه ضربتی CSG21 را برایش غیرممکن می‌سازد. بنابراین آلمان به‌جای هماهنگی با متحدان اروپایی، کار خودش را انجام می‌دهد  و این  به گفته یک مقام آلمانی فرصتی ازدست‌رفته است.

حالا بایرن از بندر شانگهای دیدن خواهد کرد و چون این رویداد طبق برنامه‌ریزی، قبل از ورودِ بایرن به دریای چین جنوبی انجام می‌شود، برخی مقامات نگرانند که ممکن است این تلقی را ایجاد کند که آلمان به دنبال دریافت اجازه از چین است، بنابراین این رویداد به‌جای آن‌که ادعاهای چین را در دریای چین جنوبی به چالش بکشد، آن را تقویت خواهد کرد.

شرکای منطقه‌ای نظیر ژاپن می‌خواهند که آلمان بین تمرین و رزمایش دریایی مشترک آن‌ها با این ناوچه و دیدار ناوچه از چین که آن‌ها می‌خواهند اطمینان یابند فقط تشریفاتی است و نه عملیاتی، تمایزی روشن قائل شود- هرگونه مانور بین این ناوچه آلمانی و ارتش آزادی‌بخش خلق چین باعث نگرانی خواهد بود.

اما پکن احتمالاً می‌خواهد این تمایز را کم‌رنگ کند و از اهمیت هرگونه مانور مشترک یا حتی دیدار کارکنان صحبت می‌کند.

 

فشار متحدان، نه بازدارندگی

همان‌طور که آرنو بوئمان، اشاره می‌کند، بطن مشکل این است که آلمان در پاسخ به فشار متحدانی نظیر فرانسه، انگلیس، آمریکا و شرکای هم‌فکر منطقه‌ای مانند ژاپن و نه به دلیل تعهدش به راهبرد بازدارندگی در برابر چین، ناوچه بایرن را اعزام می‌کند. بنابراین ظاهراً تلاش می‌کند کار غیرممکن اعزام ناو به دریای چین جنوبی را بدون به چالش کشیدن چین انجام دهد. برنامه اعزام هنوز نهایی نشده و ممکن است دوباره تغییر کند. اما نشان می‌دهد که اعزام‌های دریایی اروپا می‌تواند ارتقای حقوق بین‌الملل و حمایت از راهبرد بازدارندگی در برابر چین را به‌جای آن‌که ارتقا بخشد، تضعیف کند. درواقع این اقدامات می‌تواند حتی تا تقویت ادعاهای ارضی چین در آسیا پیش برود. همه‌چیز به جزئیات بستگی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *