جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | شوک جدید به تل‌آویو؛ دومین حادثه رانندگی وزرای اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته

خودرو «حیم زیتون» وزیر آموزش رژیم اسراییل دچار حادثه شد. گفته شده پدر این وزیر مجروح شده است. روز جمعه هم «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اسراییل با خودرو خود دچار حادثه و مجروح شد./هم میهن

زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پی حمله موشکی گسترده روز شنبه روسیه به بخش انرژی این کشور، با تکرار درخواست‌های قبلی خود برای ارسال سامانه‌های دفاع هوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت، گفت: برای دفع حملات روسیه حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم.

Loading

روسیه و سوئیفت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، به تازگی اعلام کرده است که روسیه برای حذف و کنار گذاشته‌شدن از سوئیفت آماده می‌شود. این سخن وی واکنشی در قبال صدور قطعنامه پارلمان اروپا برای قطع ارتباط روسیه از سوئیفت در صورت ادامه تجاوز روسیه به اوکراین بوده است. اکنون سوال این است که این اقدام روسیه چقدر شدنی است؟ چه آثاری برای سوئیفت و تجارت بین‌المللی دارد؟ ریشه‌های این تصمیم چیست و چقدر ممکن است کشورهای درگیر با سوئیفت سراغ گزینه تحریم و ترک سوئیفت بروند؟ رضا مجیدزاده - پژوهشگر اقتصاد سیاسی توسعه

سوئیفت، به معنای جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که با هدف جایگزینی روش‌های غیراستاندارد ارتباطات کاغذی با یک روش استاندارد جهانی، ایجاد شده است. حدود 209 کشور در سوئیفت عضویت دارند و بالغ بر 30 میلیون پیام روزانه در آن، رد و بدل می‌شود. بنابراین، اگر کشوری بخواهد از سیستم سوئیفت خارج یا دسترسی آن به سوئیفت قطع شود، بدین معناست که باید بتواند شرکای مهم تجاری خود در این 209 کشور را به مبادلاتی بیرون از سیستم سوئیفت، ترغیب کند. در واقع، معنای دیگر این سخن، ترغیب شرکای تجاری به انجام مبادلات به روش‌های سنتی و غیررسمی و فیزیکی خواهد بود که مهمترین مشخصه آن، افزایش ریسک مبادله در جابجایی ارز خواهد بود.

چین، آلمان، هلند، بلاروس و ایتالیا، از مهمترین شرکای تجاری روسیه هستند. حجم تجارت خارجی روسیه با چین به بیش از 110 میلیارد دلار در سال می‌رسد که حدود نیمی از آن واردات روسیه از چین و نیمی دیگر، صادرات روسیه به چین است. اما مبادلات تجاری روسیه با آلمان، در حدود نیمی از مبادلات آن با چین است. با توجه به جایگاه آلمان و ایتالیا و هلند در اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد که اگر روسیه بخواهد از سوئیفت خارج یا دسترسی آن، قطع شود آنگاه سه شریک تجاری اصلی خود یعنی آلمان، هلند و ایتالیا را از دست خواهد داد؛ یعنی بیش از 130 میلیارد دلار تجارت خارجی که بسیار بیشتر از تجارت این کشور با چین است. هرچند که این ارقام، به معنای زیان سه کشور پیش‌گفته در از دست دادن یک بازار برای کالاهای صادراتی نیز هست و دایمی‌بودن امکان اخراج را مورد تردید قرار می‌دهد یا می‌تواند به معنای تهدیدی معتبر برای تجدیدنظر روسیه در قبال رابطه این کشور با اوکراین باشد؛ موضوعی که از سال 2006 و به خاطر قطع جریان گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین، کشورهای اروپایی را به این رابطه، به شدت حساس کرده است.

اگر تمرکز روسیه فقط روی چین باشد نیز چین هم با همین معادلات رویاروست با این تفاوت که چین تجارت گسترده‌ای با ایالات متحده دارد و رقابت اقتصادی این کشور با ایالات متحده، با خروج این کشور از سازوکار سوئیفت، سازگاری ندارد. بنابراین، می‌توان این موضع وزارت خارجه روسیه را به مثابه یک هشدار تلقی کرد تا یک خبر! با توجه به رقابت جدی در عرصه بین‌المللی، خروج یک کشور از یک سازوکار مبادلاتی گسترده مانند سوئیفت به معنای فرصتی بی‌نظیر برای اقتصادهای رقیب است تا جایگاه این کشور را تصاحب کنند و بازگشت به این جایگاه نیز به آسانی میسر نیست. هرچند که احتمال دارد کشورهای دیگری نیز به این فکر بیفتند اما تجربه عملی چند سال گذشته در هشدارهای‌های ارسالی روسیه و چین به قصد آن‌ها در حذف سوئیفت یا جایگزینی آن در عین عملی‌نکردن این سخنان، نشان می‌دهد که خروج از سازوکار سوئیفت، بیشتر یک تهدید متقابل از جانب روسیه باشد و در بستر کنونی نظام مبادلات اقتصادی-مالی، چنین امکانی وجود ندارد؛ مگر این‌که کشوری هزینه خروج از این سیستم را تحمل کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *