جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی

امیرعبداللهیان در پیامی خطاب به وزیر خارجه آفریقای جنوبی نوشت: فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را به ملت، دولت و خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه این کشور صمیمانه تبریک می‌گویم. 

تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ زیرزمینی ایرانی شد

نیویورک – ایرنا- «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تداوم مداخله جویی واشنگتن در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و سکوت درباره بازداشت دانشجویان آمریکایی و سرکوب آنان از سوی پلیس این کشور، خواستار آزادی خواننده رپ زیر زمینی شد که در ناآرامی های سال ۱۴۰۱ دستگیر شد.

اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند

مقامات ارشد ارتش آمریکا در گفتگویی ناشناس با یک خبرگزاری از تصمیم اوکراین برای خارج کردن تانک‌های آمریکایی آبرامرز از خط مقدم نبرد با روسیه به دلیل آسیب پذیری بالای آنها در برابر پهپادهای روسی خبر دادند.

Loading

شکست پویش فشار حداکثری آمریکا علیه ایران

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دولت بایدن خود را درگیر موقعیتی کرده است که تلاش‌ها برای منعطف کردن برنامه تحریم ایران در قبال مبادلات بشردوستانه را به مخاطره می‌اندازد. دولت‌های اروپایی باید برای تغییر این مسیر تلاش کنند.

اسفندیار باتمانقلیچ در تحلیلی که در وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا منتشر شد، نوشت: مقامات آمریکایی به‌عنوان بخشی از تعهد جو‌بایدن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواستار فاصله گرفتن دولت جدید از سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران شده‌اند. رابرت مالی، نماینده بایدن در خصوص مسائل ایران اخیراً در مصاحبه‌ای عنوان کرد که پویش فشار حداکثری شکست‌خورده و افزود که این سیاست زندگی را برای مردم ایران بهتر نکرده است.

اما این احساس هنوز در یک سیاست جدید بازتاب نیافته است. دولت بایدن هیچ اقدام مهمی در جهت تسهیل مبادلات انسان‌دوستانه با ایران انجام نداده است. در حال حاضر باگذشت سه سال تحریم‌های سیاست فشار حداکثری، طیف گسترده‌ای از اقدامات یک‌جانبه وجود دارد که دولت بایدن می‌تواند برای تسهیل دسترسی ایران به مواد غذایی و دارو انجام دهد؛ اقداماتی که از سیاست‌های دولت ترامپ فاصله می‌گیرد.

اکراه دولت بایدن به برداشتن این گام‌ها نه‌تنها شروط فعلی آمریکا برای مبادلات بشردوستانه با ایران را تضعیف می‌کند، بلکه درعین‌حال توان دولت‌های اروپایی را برای عمل به تعهدات بشردوستانه خود در قبال ایران نیز تحلیل می‌برد. به‌عنوان‌مثال آمریکا با خودداری از عمل به آنچه مقامات دولت بایدن اقدامات یک‌جانبه برای تسهیل دسترسی ایران به ذخایر ارزی خارجی توصیف کرده‌اند، یک منطق مبادلاتی در خصوص مبادلات بشردوستانه ایجاد می‌کند. این رویکرد باسیاست اروپا که می‌گوید مبادلات بشردوستانه حتی در صورت شکست دیپلماسی باید ادامه داشته باشد، مغایرت دارد.

 

تحریم‌های مالی برابر است با تحریم‌های غذایی

داده‌های آماری نشان‌دهنده آن است که تحریم‌های آمریکا که به دنبال محدود کردن ذخایر ارزی ایران و محدود کردن دسترسی این کشور به آن‌ها است، زنجیره تأمین غذایی را تحت‌فشار قرار می‌دهد. شاید غذا هدف تحریم نباشد، اما بودجه‌ای که ایران برای پرداخت هزینه واردات مواد خوراکی از آن استفاده می‌کند، هدف تحریم قرار دارد.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول ایران فقط به ۱۰ درصد از ذخایر ارزی خارجی خود باارزشی بالغ‌بر ۹ میلیارد دلار دسترسی دارد.

وقتی مسئله به واردات مواد غذایی مربوط می‌شود، این تلفیق ذخایر قابل‌دسترسی است که اهمیت دارد. احیای صادرات ایران در دوران بعد از پاندمی ازجمله صادرات نفت به این معناست که این کشور ین، درهم و روبل بیشتری به دست می‌آورد؛ اما درهرصورت این‌ها ارزهایی نیستند که این کشور بتواند برای پرداخت همه واردات غذایی موردنیازش از آن‌ها استفاده کند.

واردات مواد غذایی برخلاف سایر کالاها بر زنجیره جهانی تأمین متکی است که مستحکم و قابل‌انعطاف است.

در حالت ایده‌آل ایران ارز خود را به‌سادگی تبدیل و به‌جایی که برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی موردنیاز است، انتقال می‌دهد. درواقع این چیزی است که ظاهراً تهران ماه گذشته با سئول در خصوص آن توافق کرد. بااین‌حال این برنامه باوجود ماهیت بشردوستانه روشن خریدهای در نظر گرفته‌شده توسط ایران، همچنان با موانع قابل‌توجهی روبرو است. مقررات مربوط به مبادلات بشردوستانه در قانون آمریکایی کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه مورخ ۲۰۱۲، پیش‌بینی می‌کند که ایران می‌تواند فقط از ذخایری که در کشوری به‌خصوص نگهداری می‌شود برای تجارت دوجانبه استفاده کند، یعنی ایران فقط می‌تواند ذخایر خود در کره جنوبی را که تأمین‌کننده مهم کالاهای پزشکی و مواد خوراکی برای ایران نیست، خرج کند. ایران و کره جنوبی به دنبال انتقال سرمایه ایران به حسابی هستند که بخشی از ترتیبات تجاری بشردوستانه سوئیس است؛ یک کانال پرداخت که دولت سوئیس در همکاری با دولت ترامپ آن را ایجاد کرده است. بااین‌حال این انتقال به چراغ سبز ویژه وزارت خزانه‌داری آمریکا نیاز دارد. به‌علاوه بیشتر ارزهای جهان را نمی‌توان بدون تبدیل آن‌ها به دلار آمریکا مبادله کرد. هرگونه معامله‌ای به مجوز خاص دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا نیاز دارد.

ماجرای ذخایر ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی نواقص مقررات مبادلات بشردوستانه در مقررات تحریم‌های آمریکا را نشان می‌دهد که اجازه نمی‌دهد ایران پول را به‌جایی که واقعاً به آن نیاز دارد، انتقال دهد.

 

معضل بایدن

به نظر می‌رسد دولت بایدن باوجود اطلاع از این مسائل خود را درگیر موقعیتی بیشینه‌گرا کرده است که اقدامات برای منعطف ساختن برنامه تحریم‌های ایران در قبال مبادلات بشردوستانه را به مخاطره می‌اندازد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً در خصوص گزارش‌هایی مبنی بر اینکه کره جنوبی توافق کرده دسترسی آزادانه‌تر ایران به ذخایرش را فراهم کند، اعمال فشار کرد. او پاسخ داد که تا زمانی که ایران به پایبندی بازنگردد قادر نخواهد بود از چنین آسایشی برخوردار شود. اظهارات وی نشان می‌دهد که هرگونه بهبود در مبادلات بشردوستانه مشروط به بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام خواهد بود.

این‌گونه اظهارات و اقدام نکردن آمریکا اعتماد ایران به تعهد در خصوص مبادلات بشردوستانه را کاهش داده است. اخیراً یک نظرسنجی نشان داد که ۷۰ درصد ایرانی‌ها می‌گویند احتمالاً یا قطعاً آمریکا به دنبال جلوگیری از دسترسی ایران به غذا و دارو است. ایران با بحران غذا درگیر نیست، زیرا در کل وابستگی اندکی به واردات دارد. علاوه بر این محدودیت‌ها توان ایران را برای واردات تجهیزات پزشکی موردنیاز برای مبارزه با کووید-19 کاهش داده است.

این احتمال واقعی وجود دارد که واشنگتن و تهران نتوانند به پایبندی متقابل به برجام بازگردند. در این سناریو به‌طورقطع ایران فعالیت هسته‌ای خود و آمریکا تحریم‌ها را افزایش می‌دهد، اما حتی در چنین سناریویی باید تعهدات بشردوستانه آمریکا باقی بماند. دولت بایدن با برخورد با تدابیر بشردوستانه به‌عنوان شروط پایبندی به برجام یک‌رویه خطرناک را ایجاد می‌کند. این دولت فضای سیاسی را برای بهبود چهارچوب ناقص مجوزها، معافیت‌ها و راهنمایی‌های طراحی‌شده برای حفظ جریان مواد غذایی و دارویی به ایران حتی درصورتی‌که تحت تحریم‌های اقتصادی شدید باشد، می‌بندد. دولت‌های اروپایی باید در فشار آوردن به دولت بایدن در مورد مبادلات بشردوستانه صریح‌تر عمل کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *