جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

تداوم روش ترامپ در خصوص برجام در دولت بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اخیرا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده است که این کشور برای پیوستن به گفتگوهای طرفین برجام برای احیای این توافق، موسوم به توافق هسته‌ای ایران، رسما آمادگی دارد. تعهد بایدن به احیای مذاکرات با ایران، به رغم مخالفت برخی از جریان‌های داخلی آمریکا، همواره بخش لاینفک کمپین انتخاباتی وی بوده است.

وب‌سایت موسسه روابط بین‌الملل کلینخندال هلند در یادداشتی نوشت: در هفته‌های قبل از اعلام این خبر، چندین گزارش در مطبوعات آمریکا بر «فرصت منحصر به فرد» و «اهرم‌های قوی» آمریکا که طی چهار سال گذشته حاصل شده و همچنین بر «ناچاری» ایران برای توافق دوباره تاکید کرده بودند. همه این‌ها «مذاکرات مجدد» در مورد شرایط توافق هسته‌ای موجود را ممکن و حتی ضروری ساخته است.

این رویکرد بر این فرض استوار است که آمریکا طی چهار سال دوره ترامپ به بازیگر قدرتمند دیپلماسی بین‌المللی تبدیل شده است. چنین استدلالی نشانه‌ای از خوش‌بینی ساده‌لوحانه و یا خودفریبی شدید است. هیچ کدام از این دو ویژگی برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره سازنده نیست.

انتقاد تند بایدن از آسیب‌های جبران ناپذیر دولت ترامپ به ائتلاف ها، امنیت و وجهه آمریکا، رویکرد همیشگی کمپین وی برای کاخ سفید بوده است. بااین حال، موضع تیم بایدن برخلاف اظهارات آن در عمل بیشتر روش ترامپ را دنبال کرده است.

اگرچه بایدن و مشاور امنیت ملی وی، جیک سالیوان، به ازسرگیری گفتگوهای سیاسی با تهران اظهار تمایل کرده‌اند، اما در عین حال اظهار کرده‌اند که تحریم‌ها را تا بازگشت کامل ایران به توافق هسته‌ای حفظ خواهند کرد، هرچند که این توافق در ابتدا توسط آمریکا نقض شده است.

علاوه بر این، سالیوان آشکارا تاکید کرده است که به نظر وی حتی بازگشت کامل به توافق برجام تنها پله‌ای برای دستیابی به توافقی گسترده خواهد بود. این توافق بلندپروازانه، برنامه موشکی بالستیکی را نیز حل و فصل خواهد کرد. همچنین، توافق مورد نظر فعالیت‌های ایران در منطقه را نیز محدود خواهد کرد. این امر به اعتقاد سالیوان باید بخشی از فرایند دیپلماتیکی منطقه‌ای باشد که ایران را به میز مذاکره با بازیگران مخالف نظیر عربستان بیاورد. البته تهران ناممکن بودن تحقق این سناریو را درک کرده است.

مخصوصا با عادی سازی روابط کشورهای حوزه خلیج [فارس] نظیر امارات و بحرین با مهم‌ترین دشمن ایران، یعنی اسرائیل، به احساس نیاز ایران به برنامه موشکی بالستیک دامن زده است.

شرایط اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند تهران را به کنار گذاشتن تنها حفاظ راهبردی واقعی در برابر ائتلاف خصمانه واقعی وادار سازد و به همین خاطر کمپین فشار حداکثری چهار سال گذشته شکست خورده است. در نتیجه‌ی کمپین فشار حداکثری و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ایران آشکارا برنامه هسته‌ای خود را طی چند سال گذشته به پیش برد و توانمندی موشکی بالستیک خود را به طور قابل توجهی افزایش داد.

 

تقویت نفوذ ایران در منطقه علیرغم فشارهای اقتصادی

در مورد «اهرم قوی اقتصادی» که آمریکا ظاهرا طی سال‌های گذشته ایجاد کرده است، ایران علیرغم صدمات اقتصادی، سر تسلیم فرود نیاورده است و در واقع نفوذ این کشور در منطقه بیشتر از گذشته شده است.

از سوی دیگر، احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری ژوئن امسال ایران، یک رئیس جمهور مخالف برجام بر سر قدرت بیاید و از این رو تعامل دیپلماتیکی آمریکا و واگذاری امتیازات امنیتی را نامطلوب و حتی خطرناک سازد. با توجه به این تحولات مشکل‌ساز، اولویت اول آمریکا دستیابی به توافق بعدی نبوده، بلکه تلاش برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره خواهد بود. تا زمانی که طرفین سر میز مذاکره نیامده اند، نباید با تحمیل محدودیت‌های راهبردی مضاعف، ایران را عصبانی‌تر کرد.

متاسفانه دولت بایدن پیشنهاد ایران برای بازگشت همزمان به برجام با هماهنگی اتحادیه اروپا را اخیرا رد کرده است. این راه حل دیپلماتیکی، امتیازدهی طرفین را از صورت توالی به صورت همزمان در می‌آورد. این راه حل، شرط پایبندی مد نظر بایدن را برآورده و راه را برای بازگشت تهران و واشنگتن به برجام فراهم می‌کرد. چنین راه‌حلی یک پیروزی سیاست خارجی برای دولت بایدن به ارمغان می‌آورد، دولتی که بر تعهد خود برای دیپلماسی و ارتباط مجدد با متحدان اروپایی خود تاکید کرده است. همچنین، این راه حل مایه لغو تحریم‌های ایران می‌شد که برای مقابله با کووید-19 بدان نیاز داشت و بایدن هم از تمایل خود برای تامین آن خبر داده بود.

ینابراین تصمیم تیم بایدن در رد پیشنهاد ایران اشتباه و نمودی از راهبرد ترامپ بوده است.

باید به خاطر داشت که راه برون رفت از این شرایط تنها با روش خلاف روش ترامپ امکان‌پذیر است. اتخاذ رویکرد نرم در این بازی ظریف و خطرناک روشی مطلوب برای شروع محسوب می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *