جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران – مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست

تهران- ایرنا- «ولودمیر اولنیک» نماینده پیشین پارلمان اوکراین، کمبود سرباز را مهمترین چالش پیش‌روی کشورش در مسیر جنگ با روسیه دانست و گفت که ارائه مهمات به کی‌یف از سوی غرب نمی‌تواند این وضعیت را جبران کند.

دانشگاه ایلینوی دانشجویان را به بازداشت و تعلیق تهدید کرد

تهران-ایرنا- با ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا، دانشگاه ایلینوی دانشجویان را تهدید کرد که اگر از چادر زدن [در محوزه دانشگاه] با هدف حمایت از فلسطین  و مخالفت با رژیم صهیونیستی دست بر ندارند، با بازداشت و تعلیق مواجه خواهند شد.

برگزاری همایشی درباره ابن‌سینا در ایرلند

لندن – ایرنا – همزمان با چهلمین سال افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، همایشی به منظور معرفی مشترکات فرهنگی، ادبی و تاریخی دو کشور، با محوریت ابن‌سینا دانشمند بلند آوازه و برجسته ایرانی در دوبلین برگزار شد.

Loading

پیامدهای بی‌عدالتی در توزیع بین‌المللی واکسن کرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با تایید واکسن‌های متعدد کووید-19 توسط نهادهای نظارتی بین‌المللی، نحوه تامین واکسن و واکسیناسیون بدون تردید در کانون توجهات خواهد بود.

مارکو هانفر در یادداشتی که وب سایت اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: به نظر می‌رسد که ملی‌گرایی در واکسیناسیون (یعنی امضای توافق دوجانبه دولت‌ها با تولیدکنندگان دارو برای تامین واکسن مردم آن‌ها قبل از دیگران) اجتناب‌ناپذیر است. اگرچه این رویکرد ظاهرا عاقلانه بوده و بی‌شک مزایای سیاسی داخلی خواهد داشت، اما نه تنها پیامدهای انسانی، بلکه پیامدهای اقتصادی نیز به دنبال دارد.

موسسات بین‌المللی نظیر سازمان بهداشت جهانی، سازمان ملل و اتحادیه واکسن (GAVI) و سایر سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا از گزینه‌های چندجانبه برای هماهنگ سازی جهانی اقدامات واکسیناسیون کووید-19 پشتیبانی کنند. با این حال، این رویکرد تا به حال مورد حمایت برخی از اقتصادهای پیشرو جهان ازجمله آمریکا قرار نگرفته و این کشورها به جای حمایت از آن به توافق دوجانبه با تولیدکنندگان واکسن پرداخته‌اند.

درست است که رویکرد ملی‌گرایی در واکسیناسیون به بهبود شرایط اقتصادی کشورهایی کمک می‌کند که قادر به واکسیناسیون مردم خویش هستند، اما اقتصاد آن‌ها بازهم به احیای همزمان دیگر مناطقی وابسته خواهد بود که به قدر کافی قادر به واکسیناسیون مردم خود در برابر این ویروس نیستند. به عنوان مثال، بیش از 4 درصد از صادرات آمریکا به کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط نظیر فیلیپین، ویتنام و السالوادور ارسال می‌شود.

بعضی از بخش‌های اقتصادی کلیدی تا زمان واکسیناسیون جمعیت جهان قادر به احیا نخواهند بود. مسافرت، گردشگری و حمل و نقل صرفا سه نمونه از این بخش‌هایی است که عملکرد کامل آن‌ها به ارتباطات جهانی وابسته است. برای بازگشت این بخش‌ها به عملکرد سالم، واکسیناسیون جمعیت کشورها به صورت جداگانه کافی نبوده و از این رو، هزینه‌های اقتصادی کووید-19 برای جهان ادامه خواهد داشت.

تحلیل گزارش موسسه رند (RAND) از اروپا در مورد هزینه‌های ملی گرایی واکسیناسیون دارای اعداد و ارقام موید این مطلب است. این تحقیق نشان می‌دهد که با توجه به هزینه‌های هنگفت اختلال فعلی در اقتصاد جهانی، تامین واکسن و دسترسی مشترک به واکسیناسیون مزایای اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت، اما ملی گرایی واکسیناسیون باعث کاهش چشمگیر این مزایا خواهد شد.

برای مثال، اگر کشورهای تولیدکننده‌ی واکسن نظیر آمریکا، 27 کشور اتحادیه اروپا، انگلیس، چین، هند و روسیه بتوانند بخش بزرگی از جمعیت خود را واکسیناسیون کنند، خسارت برآورد شده برای اقتصاد جهانی از لحاظ تولید ناخالص داخلی از 3.7 درصد به 1.3 درصد کاهش خواهد یافت؛ اما فقدان دسترسی بقیه کشورهای جهان به واکسن، باعث از دست رفتن 1.2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی در سال و یا حدود 103 میلیارد دلار در ماه خواهد شد.

تعداد کثیر قراردادهای دوجانبه بین دولت‌ها و تولیدکنندگان فعلی واکسن باعث بروز معاملاتی شده است که قیمت واکسن را تحت تاثیر قرار داده و کشورهای ثروتمند، عرضه محدود واکسن را از آن خود کرده‌اند. این امر در نهایت باعث می‌شود که کشورهای غیرثروتمند قادر به تامین قیمت واکسن نباشند و (حداقل در ابتدا) واکسن از آن‌ها دریغ شود.

در واقع، دلایل زیادی وجود دارد که اقتصادهای بزرگ با کمک به دسترسی جهانی به واکسیناسیون گسترده موثر، منافع بیشتری به دست می‌آورند.

طبق برآورد [موسسه خیریه] آکسفام اینترنشنال در سال 2020، تامین واکسن برای کشورهای کم درآمد 25 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. با این حال، اگر این کشورهای فقیر از تامین واکسن محروم شوند، آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، ودیگر کشورهای پردرآمد احتمالا حدود 119 میلیارد دلار در سال خسارت خواهند دید. اما اگر این کشورهای ثروتمند عرضه واکسن را برای این کشورها تامین مالی کنند، نسبت سود به زیان آن‌ها 4.8 به 1 خواهد بود. این بدین معناست که کشورهای ثروتمند در مقابل یک دلار هزینه، حدود 4.8 دلار سود خواهند کرد. این امر بیانگر انگیزه اقتصادی برای هماهنگی جهانی تولید و توزیع واکسن است.

با توجه به هزینه‌های تریلیون دلاری دولت‌ها در حمایت از کارگران و بخش‌های شدیدا آسیب دیده از این همه گیری، هزینه‌های تولید و توزیع جهانی واکسن در مقایسه با هزینه‌های هنگفت اختلال اقتصادی جهان ناچیز است. این امر سرمایه گذاری جدید و وسیع در حمایت از توزیع جهانی واکسن را ضروری می‌سازد. در نهایت، همکاری جهانی به نفع اقتصاد ملی همه کشورهاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *