جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی

امیرعبداللهیان در پیامی خطاب به وزیر خارجه آفریقای جنوبی نوشت: فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را به ملت، دولت و خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه این کشور صمیمانه تبریک می‌گویم. 

تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ زیرزمینی ایرانی شد

نیویورک – ایرنا- «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تداوم مداخله جویی واشنگتن در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و سکوت درباره بازداشت دانشجویان آمریکایی و سرکوب آنان از سوی پلیس این کشور، خواستار آزادی خواننده رپ زیر زمینی شد که در ناآرامی های سال ۱۴۰۱ دستگیر شد.

Loading

بی‌طرفی معنی‌دار روسیه در جنگ قره‌باغ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، 22 اکتبر در دیدار سالانه «باشگاه والدائی»، موضع روسیه در جنگ ناگورنو قره‌باغ را تشریح کرد. وی تأکید کرد که روسیه نه‌تنها با ارمنستان بلکه با آذربایجان نیز روابط «ویژه‌ای» دارد و این دو کشور برای روسیه شریکی یکسان محسوب می‌شوند.

وب‌سایت مرکز مطالعات شرقی لهستان (OSW) در یادداشتی نوشت: پوتین اظهار داشت که این جنگ از مسائل قومی سرچشمه می‌گیرد و در مناطق مورد مناقشه جنایت‌هایی علیه مردم ارمنستان صورت گرفته است. از سوی دیگر، وی با اشاره به آذربایجان گفته است چنین شرایطی نمی‌تواند برای همیشه پایدار بماند که کشوری بخش‌هایی از سرزمین خود را تحت کنترل نداشته باشد. وی در مورد گروه مینسک، مهم‌ترین سازمان بین‌المللی برای حل‌وفصل این جنگ، اظهار داشت که اصلاح ساختار آن با توجه به ناکارآمدی‌اش ضروری است. پوتین روابط روسیه با ترکیه را مثبت ارزیابی کرده و علیرغم حمایت ترکیه از آذربایجان، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه را شریکی انعطاف‌پذیر و تأثیرگذار خوانده است. پوتین، همکاری با این شریک را خوشایند و امن قلمداد کرده است. هم‌زمان، الکساندر پانکین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، 23 اکتبر تأکید کرد تا زمانی که جنگ در خارج از سرزمین اصلی ارمنستان جریان دارد، دلیلی برای بررسی فعال‌سازی ضمانت‌های (ارائه کمک‌ها ازجمله کمک نظامی) «سازمان پیمان امنیت جمعی» برای ارمنستان وجود نخواهد داشت.

به‌رغم تلاش‌های دیپلماتیکی شدید روسیه برای برقراری آتش‌بس از زمان آغاز مرحله جدید جنگ، این تلاش‌ها تابه‌حال موفق به توقف این جنگ نشده است. توافق آتش‌بس تاکتیکی 10 و 17 اکتبر ناکارآمد بوده است. همچنین، دیدارهای سران دیپلماسی ارمنستان و آذربایجان در مسکو در 20 و 21 اکتبر نتیجه‌ای نداشته است. سران دیپلماسی روسیه 14 اکتبر اعلام کردند که اگر طرفین جنگ موافقت کنند، روسیه پاسداران صلح را در قالب ناظران نظامی به مناطق جنگی اعزام خواهد کرد. دولت ارمنستان از این پیشنهاد حمایت کرده است اما ظاهراً آذربایجان که در روزهای اخیر مناطق تحت کنترل خویش را گسترش می‌دهد، با آن موافق نیست.

هم‌زمان، گزارش‌های تائید نشده حاکی از آن است که سربازان روسیه در مرز ارمنستان و در سرزمین‌های تحت کنترل سابق ارمنستان در قره‌باغ، مشاهده شده است. همچنین، منابع آذربایجان مسکو را به حمایت از ایروان از طریق تأمین تسلیحات متهم کرده‌اند.

با توجه به آخرین درگیری‌های ناگورنو- قره‌باغ، مقامات روسیه بر فعالیت‌های دیپلماتیک متمرکزشده و تلاش می‌کنند تا بی‌طرفی خود را حفظ کنند. هدف این است که از دخالت مستقیم روسیه در این جنگ خودداری شده و موضع میانجیگری آن حفظ شود. اگر روسیه ازیک‌طرف حمایت کند، این امر روابط متعادل روسیه را تخریب خواهد کرد، روابطی که روسیه برای تقویت آن تلاش کرده است. ارمنستان به لحاظ فرهنگی به روسیه نزدیک‌تر بوده، متحد نظامی آن در «سازمان امنیت جمعی» محسوب شده و حضور روسیه (ازجمله نیروهای نظامی) در این کشور قابل‌توجه است. اساساً، ایروان از آغاز جنگ روی حمایت روسیه حساب کرده است. بااین‌حال، کرملین خواهان اقدامی نیست که با آذربایجان دشمنی ایجاد کند.

مشکل مسکو این است که طرح صلح پیشنهادی آن پذیرفته‌نشده و به آتش‌بس پایدار منجر نمی‌شود. این امر پرستیژ روسیه به‌عنوان میانجی و داور در این منطقه را تخریب کرده و این کشور را به ارائه پیشنهادهای جدیدی نظیر اعزام پاسدار صلح روسی به منطقه مجبور کرده است که مستلزم دخالت و خطرات بیشتری است. تأکید پوتین بر عدم دوام شرایطی که در آن‌یک کشور کنترل بخشی از سرزمین خود را در اختیار نداشته باشد، نشان می‌دهد که وی با تغییر وضع موجود کنار آمده است.

اظهارت آشتی‌جویانه پوتین در باشگاه والدائی در مورد روابط روسیه با ترکیه و اردوغان، در عین حمایت آنکارا از آذربایجان و اظهارت آشکار ترکیه در مورد احتمال مداخله نظامی در این جنگ، حاکی از آن است که روسیه تلاش می‌کند تا از تخریب روابط خود با ترکیه اجتناب کند. این موضع روسیه ازیک‌طرف با امید کرملین به بهره‌برداری از تنش فزاینده بین ترکیه و غرب (آمریکا و اتحادیه اروپا، به‌ویژه یونان و فرانسه) توجیه می‌شود که باعث تضعیف انسجام ناتو خواهد شد و از طرف دیگر، رویارویی با ترکیه حوزه دیگری را می‌گشاید که مخاطرات و پیامدهای سیاسی آن نامشخص است و روسیه (که فعلاً درگیر مشکلات داخلی و تنش با غرب است) ترجیح می‌دهد فعلاً بدان مبادرت نکند. منافع متباین مسکو و آنکارا قبلاً در سوریه و لیبی باهم برخورد کرده و روسیه احتمالاً خواهان ورود به جنگ دیگری با مداخله ترکیه نبوده و چنین می‌پندارد که این امر بازی آنکارا بوده و کار دست روسیه نیست. اگر مسکو به مجوز اصلاح گروه مینسک دست یابد (تصورمی رود ریاست مشترک آن ترکیه را هم شامل شود) این امر خواسته‌های آذربایجان را نیز تأمین خواهد کرد و امتیاز روسیه به آنکارا محسوب خواهد شد. با این اقدام، خواسته‌های ترکیه برای ایفای نقشی مهم در جنوب قفقاز (منطقه‌ای که روسیه آن را حوزه نفوذ خود قلمداد می‌کند) به‌طور نمادین به رسمیت شناخته خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *