جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند

یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد. تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

لطفا جلوی جنگ را بگیرید

لطفا جلوی جنگ را بگیرید

اسرائیل از نگاه خودش، به ادامه حملات به اهداف ایرانی مجبور است چرا که گمان می کند به این ترتیب ایران را تحت فشار می گذارد و به خیال خودش از تهدیدهای ایران علیه خود کم می کند. تا زمانی که دو طرف درگیر نزاع باشند، این زدوخوردها ادامه خواهد داشت.

اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه

پنجمین اجلاس سالانه بین المجالس با عنوان بین المجالس قدس با حضور هشتاد هیئت پارلمانی از جهان و کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه در حال برگزاری است.

دستگیری ۶۰۰ دانشجو در دستکم ۱۵ دانشگاه آمریکا در بیش از یک هفته

نیویورک – ایرنا- در پی جنبش همبستگی با مردم غزه و اعتراض ها در دانشگاههای آمریکا که از دانشگاه کلمبیای نیویورک آغاز شد و به سایر دانشگاههای این کشور و جهان در حال سرایت است، حدود ۶۰۰ نفر حداقل در ۱۵ داشنگاه در بیش از یک هفته دستگیر شده اند.

Loading

سخنرانی روان‌پریشانه پمپئو در مورد سازمان‌دهی جهان آزاد؟!

شورای راهبردی آنلاین-رصد: وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید کشورش به دنبال سازمان‌دهی جهان آزاد است، این در حالی است که آمریکا جهان آزاد را تضعیف می‌سازد. به‌علاوه، واشنگتن از دمکراسی تمجید می‌کند، اما آن را در داخل خاک خود زیر پا می‌گذارد.

توماس رایت در مطلبی که اندیشکده بروکینگز آمریکا آن را منتشر ساخت، نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا یک سخنرانی فراواقع‌گرایی را در کتابخانه و موزه ریچارد نیکسون درباره ریاست جمهوری ترامپ تحت عنوان چین کمونیست و آینده جهان آزاد ارائه کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود ادعا کرد که 50 سال سیاست تعامل با چین شکست‌خورده و از جوامع آزاد خواست تا در برابر پکن مقاومت کنند. وی همچنین گفت امیدهای غرب برای ادغام چین در نظم بین‌المللی لیبرال بربادرفته است و جهان آزاد باید محور سیاست خارجی آمریکا باشد.

متأسفانه پمپئو درگیر کتمان حقایق و ابهام‌آفرینی است. درحالی‌که به دنبال نتایج برد – برد است، اما سخنانش با اقداماتش در تضاد است. وی می‌گوید آمریکا جهان آزاد را سازمان‌دهی خواهد کرد، درحالی‌که واشنگتن جهان آزاد را تضعیف ساخته و از آن فاصله می‌گیرد.

پمپئو به رئیس‌جمهوری ابر-وفاداری دارد که ذره‌ای برای دمکراسی، مخالفان، آزادی یا شفافیت ارزش قائل نیست. سابقه ترامپ در این موضوعات کاملاً مشخص است. وی در 18 ژوئن 2019، تلفنی با رئیس‌جمهور چین صحبت کرد و گفت که سیاست فشار بر هنگ‌کنگ را محکوم نمی‌کند. ترامپ در 1 اوت 2019، به مطبوعات گفت که ناآرامی هنگ‌کنگ موضوعی بین چین و هنگ‌کنگ است، چراکه بخشی از خاک چین است و باید خودشان به این مسئله رسیدگی کنند و نیازی به نصیحت ندارند.

کشمکش ایدئولوژیکی بین چین و جوامع آزاد وجود دارد، اما جانبداری ترامپ در این کشمکش اشتباه است. حزب کمونیست چین خواهان نظام بین‌المللی تابع است، جاییکه کشورهای کوچک‌تر به قدرت‌های بزرگ‌تر احترام بگذارند، نه نظم بین‌المللی قانون محور که کشورهای کوچک‌تر از حقوق برابر برخوردار هستند. چین همچنین قائل به جایگاهی برای حقوق جهانی یا هنجارهای جهانی لیبرال نیست و اصول بازار آزاد را برای پی‌‎جویی سیاست اقتصادی مرکانتیلیستی خود نادیده می‌گیرد. ترامپ نیز چنین روشی را دنبال می‌کند. ترامپ هرگز صحبت از شرایط رقابت بین دمکراسی و اقتدارگرایی نمی‌کند. وی به‌ندرت از حکومت‌های اقتدارگرا به‌واسطه عملکرد نامناسبشان در زمینه حقوق بشر انتقاد می‌کند. ترامپ و پمپئو به دنبال ترمیم مناسبات با بن سلمان پس از قتل وحشیانه خاشقچی بودند. ترامپ از دولت یکه‌سالار ویکتور اوربان در مجارستان حمایت کرد که نهادهای دمکراتیک کشورش را نابود ساخت.

به‌علاوه، ترامپ و پمپئو فاصله‌گذاری اجتماعی را به دکترین دیپلماتیک تبدیل کرده‌اند. موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هرگز در دستور کار نشست سران ناتو قرار نگرفته است. دولت ترامپ درخواست‌های اروپا برای کار مشترک با چین را به‌کرات رد کرده است. به‌علاوه، ترامپ متحدان سنتی خود را رقبای اقتصادی قلمداد می‌کند و اگر اقتصاد این کشورها خوب عمل نکند به نفع خود می‌داند. با چنین تفکری، انگیزه برای همکاری جهت رفع چالش‌های مشترک وجود نخواهد داشت.

دولت آمریکا در رقابت با چین موضوع ایدئولوژی را مطرح می‌سازد. پمپئو در سخنرانی یادشده تصویری از رهبر چین به‌عنوان شخصیتی مارکسیست لنینیستی به تصویر کشیده که به دنبال هژمونی چین کمونیست برجهان است. آمریکایی‌ها موضوع ایدئولوژی را در محور رقابت چین – آمریکا قرار داده‌اند.

آمریکا و چین هر یک الگوهای اجتماعی و حکمرانی متفاوتی را ارائه می‌کنند و هر یک دیگری را تهدید می‌نماید. پکن بر این باور است که آزادی مطبوعات، اینترنت، رسانه اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد، وابستگی اقتصادی متقابل و برنامه‌های مبادله به‌طور بالقوه حکومت این کشور را تضعیف می‌سازد. از سوی دیگر بسیاری از آمریکایی‌ها این روند را تأثیر جانبی مثبت تعامل قلمداد می‌کنند.

هر یک از دو کشور آمریکا و چین نمی‌توانند دیگری را بدون مصالحه بر سر اساس سیستم خود بپذیرند و  محکوم‌به رقابت با یکدیگر هستند.

درحالی‌که پمپئو از مردم چین تمجید می‌کند، کارگران و دانشجویان چینی در آمریکا را افرادی غیرعادی برمی‌شمرد. وی در این خصوص گفت: «ما می‌دانیم که همه دانشجویان و کارگران چینی که برای کسب دانش و درآمد به آمریکا آمده‌اند افراد عادی نیستند. بسیاری از آن‌ها باهدف سرقت مالکیت معنوی ما در اینجا حضور دارند».

متحدان ما در ناتو آن‌گونه که لازم بود در قضیه هنگ‌کنگ ایستادگی نکرده‌اند و این نگرانی را داشتند که حمایت از اعتراض‌های هنگ‌کنگ دسترسی آن‌ها به بازار چین را محدود خواهد ساخت. چنین ترسی منجر به شکست و ناکامی تاریخی خواهد شد.

جوامع آزاد دچار مشکل شده‌اند. جهان در چهار سال گذشته به‌واسطه نیروهای ضد لیبرال در درون دمکراسی‌های غربی کمتر آزاد بوده است. بسیاری از دمکراسی‌ها با چالش‌های بنیادی، ازجمله نابرابری، بی‌عدالتی نژادی و فناوری‌های جدید همچون هوش مصنوعی مواجه شده‌اند.

دفاع از جهان آزاد را باید با اعاده حاکمیت قانون و دمکراسی در داخل آغاز کرد. دولت ترامپ به‌جای انجام این کار، تنش‌ها در درون جهان آزاد را بیشتر کرده است. ترامپ گفت که نتایج انتخابات ریاست جمهوری را نخواهد پذیرفت، چراکه در رأی‌گیری پستی تقلب خواهد شد. به‌علاوه، وی برخلاف نظر فرمانداران نیرو به شهرهای مختلف برای مقابله با اعتراض‌های مردمی اعزام کرده است.

چنانچه دولت جدیدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، این فرصت را دارد که جهان آزاد را محور استراتژی خود قرار دهد. به‌علاوه، فرصت جدیدی برای همکاری با جوامع آزاد برای نوسازی نظام حکمرانی ما فراهم خواهد شد. البته تحقق این امر مستلزم تغییرات اساسی در داخل است.

رقابت با چین بخش مهمی از استراتژی جهان آزاد است. البته رقابت با چین فقط یک بخش از استراتژی را تشکیل می‌دهد و همه هدف آن نیست. عده‌ای از تحلیلگران نگران‌اند که طرح جهان آزاد موجب شکل‌گیری جنگ سرد با چین شده و جهان را به دو بخش تقسیم خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *