جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

چشم‌انداز مبهم صلح در افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در حال حاضر گفتگوهای صلح افغانستان به بن‌بست رسیده است. خشونت در این کشور اوج گرفته و گزارش‌ها از کمک واحد 29155 سازمان اطلاعات نظامی روسیه (GRU Unit 29155) به طالبان پرده برداشته است. هیچ‌کدام از این‌ها برای راه‌حل سریع این جنگ مطلوب نیست.

وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی نوشت: یک توافق صلح که از تبدیل دوباره افغانستان به بهشت تروریسم بین‌المللی جلوگیری کند، به آمریکا امکان می‌دهد تا نیروهای خود را (تابه‌حال از 14 هزار به 8600 در سال جاری کاهش یافته است) از این کشور خارج کند و کمک‌های امنیتی و توسعه‌ای خود به این کشور را کاهش دهد. آمریکا ازاین‌جهت به دنبال چنین توافقی است که با فشار بودجه ناشی از همه‌گیری کرونا ویروس جدید و رقابت با کشورهای دیگر نظیر چین، دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بااین‌حال، دست‌یابی به یک توافق صلح قابل‌قبول چالش‌برانگیز خواهد بود. معلوم نیست (و شاید هم بعید است) که طالبان واقعاً به دنبال دست‌یابی به توافق باشند. مذاکرات رهبران طالبان، به رهبری هیبت الله آخوندزاده، ممکن است صرفاً برای خروج نیروهای آمریکا باشد تا نیروهای طالبان بتوانند دولت افغانستان را سرنگون سازند. حتی اگر طالبان در این مذاکرات حسن نیت داشته باشند بازهم مسائل مهمی از تقسیم قدرت سیاسی گرفته تا نقش اسلام و حقوق زنان باید حل‌وفصل شود. در حال حاضر، یک توافق صلح، بهره‌برداری بهینه از شرایط نامطلوب محسوب می‌شود.

با توجه به این چالش‌ها، به‌طور حتم خطر شکست یا به بن‌بست رسیدن این فرایند زیاد است. در هر دو حالت، فشار داخلی آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان احتمالاً تشدید خواهد شد. برخی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان هم‌اکنون طرفدار خروج کامل نیروهای آمریکا، صرف‌نظر از نتیجه مذاکرات، هستند.

بااین‌حال، مخصوصاً اگر خشونت طالبان ادامه یابد، خروج آمریکا از افغانستان یک اشتباه خواهد بود. آمریکا هنوز در افغانستان منافعی دارد که جلوگیری از تبدیل افغانستان به بهشت گروه‌های تروریسم بین‌المللی نظیر القاعده و داعش، جلوگیری از بی‌ثباتی منطقه‌ای ناشی از رقابت روسیه، ایران، پاکستان و هند برای نفوذ در افغانستان و کاهش احتمال بحران انسانی، ازجمله‌ی آن‌هاست. همچنین، سرنگونی دولت افغانستان توسط طالبان نیز احتمالاً لطفی در حق افراط‌گرایان اسلامی خواهد بود. مضاف بر این، خروج شتابناک آمریکا بدون توافق صلح، احتمالاً اعتبار آمریکا را در پیش متحدان زیر سؤال خواهد برد.

با توجه به مشکلات موجود در فرایند صلح، آمریکا باید برای حفظ چند هزار نیروی نظامی خود (به همراه دیپلمات‌ها و عوامل اطلاعاتی) در افغانستان تا آینده قابل پیش‌بینی آمادگی داشته باشد – مخصوصاً اگر ناسازگاری طالبان عامل اصلی فروپاشی یا بن‌بست مذاکرات درون افغان باشد. اگرچه دولت دونالد ترامپ با کاهش هرچه بیشتر نیروهای آمریکا از اکنون تا انتخابات نوامبر، ظاهراً در مسیر مخالف حرکت می‌کند، اما تا زمانی که منافع ملی آمریکا در افغانستان با تهدیدات جدی (نظیر حضور گروه‌های تروریستی بین‌المللی) مواجه باشد، حضور آمریکا در این کشور ضروری خواهد بود.

علاوه بر این، آمریکا باید ابزار قهری معتبری برای مجازات طالبان، در صورت عدول آن‌ها از تعهداتشان در توافق صلح، در اختیار داشته باشد. نقطه‌ضعف راه‌حل‌های موردتوافق قبلی این بود که در آن‌ها تضمینی معتبر برای مجازات طرف ناقض تعهدات وجود نداشت. اگر طالبان تعهدات خود در توافق صلح را زیر پا نهاد (که احتمال آن وجود دارد)، آمریکا باید مجدداً تحریم‌هایی علیه طالبان و اعضای این گروه اعمال کند، حملات علیه رهبران طالبان در افغانستان و در صورت ممکن در پاکستان را تشدید کند و از پاکستان برای فشار بر رهبران طالبان که فرایند صلح را تخریب می‌کنند، بهره گیرد.

درعین‌حال که حمایت از گفتگوهای صلح در افغانستان اهمیت دارد، آمادگی برای شکست مذاکرات و نقشه دوم نیز به همان میزان حائز اهمیت است. آمریکا به این مرحله نزدیک‌تر از آن است که بسیاری از مقامات این کشور تصور می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *