جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

نقش کلیدی همسایگان افغانستان در پیشبرد گفتگوهای درون افغان

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ | دسته بندی نشده

شورای راهبردی آنلاین – رصد: همه‌گیری کووید-19 به بلاتکلیفی فزاینده در سطح جهانی و منطقه‌ای دامن زده است. آمریکا به‌طوری غیرمنتظره و به‌شدت تحت تأثیر قرارگرفته و اکنون با بحران داخلی جدی نیز مواجه است. این امر ممکن است باعث شک و تردید نخبگان سیاسی به سیاست‌های خارجی و داخلی واشنگتن شود.

میخائیل کونارسکی در یادداشتی که وب‌سایت شورای امور بین‌الملل روسیه آن را منتشر کرد؛ نوشت: ترامپ در تلاش برای افزایش شانس خود در انتخابات نوامبر، از یک برنامه تحول اجتماعی خبر داده است. وی اخیراً در سخنرانی برای فارغ‌التحصیلان «آکادمی نظامی وست پوینت» به‌طور غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که ارتش آمریکا «دیگر به بازسازی دیگر کشورها و حل مشکلات ملت‌های دیگر نمی‌پردازد». اهمیت این اظهارات از آن روست که رهبران آمریکا معمولاً از این موقعیت‌ها برای ترسیم آشکار مواضع سیاست خارجی و نظامی آمریکا استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، دکترین شرق آسیا (موسوم به AfPac) توسط باراک اوباما طی یک سخنرانی در وست پوینت در سال 2008 مطرح شد که مهم‌ترین اهداف آن، خروج نیروهای آمریکا به‌صورت مرحله‌ای از افغانستان و تغییر تمرکز سیاست آمریکا در این منطقه به حل‌وفصل تنش دیرینه بین مقامات دولت مرکزی در کابل و جنبش طالبان بود. بااین‌حال، واشنگتن در دوره اوباما به هیچ‌کدام از این اهداف دست نیافت.

مسئله افغانستان به دردسری برای دونالد ترامپ تبدیل شده است. وی هنگامی‌که به قدرت رسید، قول داد تا بدون آسیب به رژیم طرفدار آمریکا در کابل، به ماجراجویی آمریکا در افغانستان پایان دهد؛ اما قبل از پیشرفت واقعی در این مسیر، آمریکا باید ابتدا به مذاکراتی دشوار با طالبان می‌پرداخت که در پاییز 2018 آغاز و موجب ناراحتی دولت مرکزی افغانستان شد.

طالبان ابتدا بر خروج بی‌قیدوشرط آمریکا از افغانستان اصرار کرده و حاضر به گفتگو با دولت افغانستان نبودند، اما پس از 18 ماه تلاش دیپلماتیک زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان، طرفین بالاخره در فوریه 2020 به توافق رسیده و سند مشترکی امضاء کردند مبنی بر اینکه طالبان در ازای خروج نیروهای آمریکا، با کابل در مورد تقسیم قدرت به گفتگو بنشیند و همه روابط خود با تشکیلات تروریستی القاعده را قطع کند.

اگرچه ترامپ در وست پوینت آشکارا به افغانستان اشاره نکرد، اما همه به‌منظور وی پی بردند؛ اما تحقق این امر تنها باگذشت زمان مشخص خواهد شد. در حال حاضر، موضوع نگران‌کننده برای آمریکا این است که هیچ اقدام واقعی در فرایند گفتگوهای درون افغان به چشم نمی‌خورد. با توجه به درخواست مشترک نمایندگان ویژه روسیه، چین، ایران و پاکستان برای خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان و تضمین گذار نرم، نگرانی آمریکا به‌جاست. مقامات هر دو کشور آمریکا و افغانستان تصریح کرده‌اند که آن‌ها برای آغاز گفتگوهای درون افغان آماده‌اند و این گفتگوها می‌تواند به‌زودی شروع شود. درواقع، بحث‌ها در مورد مقررات این دیدار و تشکیل بدنه کاری و اجرایی آن‌هم اکنون در کابل جریان دارد.

در بحبوحه همه این‌ها، تقریباً هیچ‌کس از محتوای اصلی این مذاکرات چیزی نگفته است. این گفتگوها نباید با بحث حول تقسیم قدرت آغاز شود بلکه، باید به شالوده‌های اصلی سیاسی، ایدئولوژیکی و اقتصادی ساختار قدرت آتی در افغانستان بپردازد. در حال حاضر، کابل و طالبان درباره این مسائل، دیدگاه‌های شدیداً متناقضی دارند. به‌عنوان‌مثال، دولت مرکزی خواهان دولتی جمهوری بر اساس اصول اسلام میانه‌رو و احترام به سند بنیادین حقوق مدرن بین‌المللی است. از سوی دیگر، طالبان همچنان بر ایجاد امارت اسلامی بنیادگرا تأکید می‌کنند درحالی‌که عمده بازیگران خارجی اظهار کرده‌اند که ادعای طالبان برای حکمرانی بر افغانستان غیرقابل‌پذیرش است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که دست‌یابی به توافق در مورد ساختار دولتی آتی افغانستان مستلزم آن است که هر دو طرف امتیازاتی را واگذار کنند.

جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای می‌تواند و باید نقش بزرگی در این فرایند ایفا کند. در اینجا منظور ما کشورهای مجاور افغانستان و همچنین اتحادیه اروپاست. همه این کشورها طی سال‌ها به رویدادهای افغانستان از نزدیک چشم دوخته‌اند و اکنون باید با احترام بی‌قیدوشرط به استقلال و تمامیت ارضی این کشور، در مورد چگونگی آینده آن، رویکرد مشترکی اتخاذ کنند.

هم‌زمان با مذاکرات آمریکا- طالبان، مشورت بین گروه سه‌گانه متشکل از آمریکا، روسیه و چین در پیشبرد این فرایند کمک‌کننده بوده است. سپس روسیه سعی کرد تا این مکانیسم را گسترش داده و ایران و پاکستان را نیز به این گروه سه‌گانه بیفزاید، اما واشنگتن می‌خواهد که تهران را تا جای ممکن از مسئله افغانستان دور سازد.

از سوی دیگر، در سال‌های اخیر تعدادی ساختار در داخل و خارج منطقه شکل‌گرفته که مواضع مشترک همه مشارکت‌کنندگان در گفتگوهای درون افغان را تنظیم کرده‌اند. در این خصوص، هم‌زمان با آغاز این گفتگوها، برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی خالی از لطف نخواهد بود که در آن، همه طرفین ذی‌نفع منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای گرد هم آمده و موضع خود را در مورد مسئله صلح درون افغان تصریح کنند. چنین رویدادی می‌تواند از انحراف مذاکرات از مسائل بلندمدت اصلی به موضوعات زودگذر کم‌اهمیت جلوگیری کند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *