جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | جولان تانک پیشرفته آمریکایی در خیابان‌های روسیه

نظامیان روس در حال جابه‌جاییِ تانک آبرامز ساخت آمریکا از منطقهٔ عملیاتی به مسکو هستند و قرار است این تانک همراه با برخی غنائم جنگی در منطقه‌ای در مسکو به نمایش گذاشته شود. اوکراین به طور موقت تانک‌های آمریکایی آبرامز را به دلیل نگرانی از پهپادهای روسی از مقدم نبرد عقب کشیده است./فارس

Loading

راهبرد اروپا در سوریه از مسیر مسکو

شورای راهبردی آنلاین – رصد: همه مقامات غربی، عرب، یا روسی درگیر در جنگ سوریه معتقدند که همچنان فرصت خوبی برای ایجاد یک فرایند متعادل در سوریه وجود دارد. این فرایند می‌تواند یک گذار سیاسی «واقع‌گرایانه» در سوریه ایجاد کرده و به لغو تدریجی تحریم‌های غرب علیه این کشور منتهی شود

باسما کودمانی در یادداشتی که وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپایی آن را منتشر کرد؛ نوشت: بیش از هشت سال پیش، اتحادیه اروپا اولین مجموعه تحریم‌ها علیه اعضای نظام سوریه و برخی اعضای منتخب هولدینگ‌های مالی و شرکت‌ها را اعمال کرد. اتحادیه اروپا این اقدام را به‌عنوان بخشی از یک راهبرد برای انزوای دولت بشار اسد بکار برد.

اگرچه کشورهای غربی هدف تحریم‌ها را جلوگیری از ادامه جنگ داخلی عنوان کردند، اما هیچ سوری (خواه مخالف خواه طرفدار نظام سوریه) خواهان تأثیر تحریم‌ها بر مردم عادی نیست. آنچه کشورهای غربی امیدوار به دست‌یابی به آن از طریق تحریم‌ها هستند، تغییر نظام سوریه یا تغییر رفتار آن از سوی اسد نیست، بلکه هدف تحریم‌ها و انزوای نظام سوریه و حامیان آن، پیامی برای روسیه (و نه اسد) است. چراکه گروه مخالف سوریه و نمایندگان ویژه متوالی سازمان ملل در سوریه در برآورد چشم‌انداز پیشرفت مذاکرات ژنو به این نتیجه رسیدند که نشانه‌های این پیشرفت را به‌جای دمشق باید در مسکو دنبال کنند.

روسیه احتمالاً برای جنگ سوریه راه‌حل کوتاه‌مدت معتبری ندارد. در چهار سال اخیر، ارتش روسیه تلاش کرده است تا ارتش سوریه و آژانس‌های اطلاعاتی آن را باز مهندسی کند، فرایندی که دشوارتر از انتظارات روسیه بوده است. روسیه همچنین تلاش کرده است تا زندگی برخی مردم عادی سوریه را به روند عادی شبیه کند.

علاوه براین، روسیه از پلیس نظامی خود برای توزیع کمک‌های انسان دوستانه هلال احمر استفاده کرده است.

در چنین شرایطی، نقش پوتین در آینده سوریه و سرنوشت اسد چشمگیر بوده و از همین رو، کشورهای اروپایی باید این سیگنال‌های تشکیلات روسیه را مدنظر قرار دهند.

تأمین مایحتاج مردم عادی سوریه مهم‌ترین نگرانی اروپاست؛ اما اکنون هیچ راه ساده‌ای برای همکاری با اسد و دسترسی مستقیم به مردم سوریه وجود ندارد. البته نهادهای اتحادیه اروپا به لطف شبکه گسترده‌ای از شرکا در میان سازمان‌های جامعه مدنی در داخل و خارج سوریه از اطلاعات زیادی در مورد سوریه برخوردار بوده و کارکنان اتحادیه اروپا بر واقعیت‌های سوریه اشراف دارند.

توزیع عادلانه کمک‌های انسان دوستانه و زیرساخت‌های اساسی در سوریه نیاز مبرم این کشور است. این واقعیت محض باید راهنمای راهبرد رهبران اتحادیه اروپا باشد. اکنون وقت آن است که اروپا در موضع خود در موضوع سوریه با اعتمادبه‌نفس بیشتری قاطعیت نشان دهد و از همین رو باید با عزم بیشتری به تعامل با مسکو بپردازد. دولت‌های اروپایی همچنین باید با واشنگتن همکاری نزدیکی داشته باشند تا روسیه را از اسد دور کرده و بر خواسته‌های خود از مسکو بیفزایند.

در ابتدا، اروپا باید اسد را برای پذیرش کمک‌های انسان دوستانه بین مرزی به‌عنوان ضرورت شرایط فعلی سوریه متقاعد کند. کشورهای اروپایی برای تجدید قطعنامه 2165 شورای امنیت سازمان ملل در گشودن گذرگاه‌های سوریه از عراق و اردن دلایل محکمی در اختیاردارند. چشم‌پوشی اتحادیه اروپا از فعالیت‌های تبعیض‌آمیز به اسم واقع‌گرایی اقدامی شکست‌خورده است. در طول این جنگ، فعالان غربی قادر به تبادل اطلاعات و مذاکرات با سوری‌های داخل کشور بوده‌اند. همچنین، اروپا برای حمایت از گروه‌های محلی در حوزه‌های مختلف می‌تواند ظرفیت جامعه تجاری سوریه و سوری‌های مهاجر را مدنظر قرار دهد.

درمجموع، روابط اسد – پوتین مهم‌ترین ابزار اروپا برای مداخله در سوریه است. تا زمانی که رابطه پوتین با اسد دوستانه است، اروپا باید روسیه را به همکاری در خصوص نظام سوریه ترغیب کرده و بدین ترتیب فعالان سازنده در جامعه را تقویت کند. ازاین‌رو، اروپا باید دیدگاه غیرواقعی خود را تغییر داده و برای کمک به مردم عادی سوریه رویکردی سازنده و راهبردی قاطعانه در نزدیکی به مسکو اتخاذ کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *