جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است

زرشناس استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه سیاسی با اشاره به جنبش اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حمایت از غزه گفت: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده، وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد یعنی مدرنیته دارد کم کم قدرت اقناعی خود را از دست می‌دهد.

حمله موشکی حزب الله لبنان به میرون

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: رزمندگان حزب الله، شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی را با ده‌ها موشک هدف قرار دادند.

Loading

رابطه شراکتی عراق و آمریکا در معرض فروپاشی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: آیا آمریکا و عراق با هم آینده‌ای خواهند داشت؟ عراق سرگرم استقرار دولت جدید است، مجلس این کشور در پی ترور قاسم سلیمانی درخواست کرده است که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند. این تنش‌ها با اقدامات تلافی جویانه اخیر میان آمریکا و شبه نظامیان عراقی می‌تواند به وخامت بیشتری کشیده شود. به نظر می‌رسد شراکت آمریکا و عراق در معرض خطر قرار دارد.

سارا علوی و مایکل اوهانلون در گزارشی که اندیشکده بروکینگز منتشر کرد، نوشتند: اگر شراکت آمریکا و عراق خاتمه یابد باعث سرافکندگی غم‌انگیزی برای آمریکا خواهد بود.

آمریکا برای حفظ شراکت نزدیک با عراق و کمک به عراقی‌ها در دفاع از خودشان دلایل مهمی دارد. این امر در سال 2014 و زمانی روشن شد که باراک اوباما بعد از جشن خروج تمامی سربازان آمریکایی از عراق در سال 2011 مجبور شد برای مبارزه با داعش دوباره آن‌ها را به عراق برگرداند. اگر این کار انجام نمی‌شد ممکن بود جریانات بزرگ‌تر مهاجرت به اروپا و فراتر از آن رخ دهد و مراکز مهم تولید نفت در نزدیکی خلیج فارس تهدید شوند. امروز هم داعش و سلفی‌های وابسته، حتی با وجودی که دیگر قلمرویی در عراق ندارند، همچنان یک تهدید محسوب می‌شوند.

برای آمریکایی که ترجیح می‌دهد منافع مهم خود در خاورمیانه را بدون اعزام تعداد زیادی از نیروهایش به منطقه حفظ کند، نیاز به داشتن شرکای قوی امری بدیهی است.

در آینده، وجود شفافیت بیش‌تر میان بغداد و واشنگتن در خصوص قواعد تعامل امری حیاتی است. آمریکا باید هرگونه توسل به نیروی نظامی برای دفاع مستقیم یا تعقیب آنهایی که ممکن است نیروهایش را هدف گرفته باشند، محدود کند. هر اقدام دیگری، حتی اگر قابل توجیه باشد (مانند 13 مارس) باید فقط بعد از مشورت و توافق میان دو دولت انجام شود.

همچنین دولت جدید عراق و ناتو باید در خصوص اهداف برنامه آموزشی مشترک شان بازاندیشی کنند. یک هدف مهم باید این باشد که یگان‌های جنگی نباید در مناطق شهری مستقر شوند؛ آن‌ها باید در نواحی روستایی و در اماکنی مستقر شوند که بتوانند تهاجم بیرونی را چه از جنوب باشد، یا شرق یا غرب رفع کنند. موضوعات داخلی باید به عهده پلیس فدرال و آژانس‌های امنیت داخلی گذاشته شود.

 

تدابیر عملی برای تقویت عراق

خدمت سربازی اجباری را می‌توان به عنوان راهی برای غلبه بر تنش‌های فرقه‌ای و ایجاد حس قوی داشتن هویت ملی میان سربازان در نظر گرفت. اتحاد می‌تواند از طریق رد فرقه گرایی، به ویژه وقتی انتصاباتی در مناسب دولتی انجام می‌گیرد، ترغیب شود.

برخی تدابیر می‌تواند فراتر از اقدامات نیروهای امنیتی باشد. به عنوان مثال تصویب قوانین عادلانه در رابطه با هیدروکربن و تقسیم درآمد، به شکلی که به طور مداوم بودجه‌هایی را به سراسر کشور اختصاص دهد، همبستگی را میان تمامی استان‎های عراق تقویت کند.

نرخ بالای بیکاری نیز یک مشکل مهم در این کشور است که علت اصلی بسیاری از اعتراضات سراسری سال گذشته در عراق نیز بود. این مشکل می‌‌تواند به شکل‌های مختلفی رفع شود. خصوصی سازی شرکت‌هایی که در مالکیت دولت قرار دارند، اگر به شکلی عادلانه صورت گیرد، می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند؛ به ویژه اگر به کارمندان اجازه داده شود مالک سهام شرکت شوند. آمریکا و دیگران باید برای ارائه کمک از جمله کمک مالی موقت در صورتی که در این روند سودمند باشد، آماده باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *