جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند

یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد. تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

لطفا جلوی جنگ را بگیرید

لطفا جلوی جنگ را بگیرید

اسرائیل از نگاه خودش، به ادامه حملات به اهداف ایرانی مجبور است چرا که گمان می کند به این ترتیب ایران را تحت فشار می گذارد و به خیال خودش از تهدیدهای ایران علیه خود کم می کند. تا زمانی که دو طرف درگیر نزاع باشند، این زدوخوردها ادامه خواهد داشت.

اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه

پنجمین اجلاس سالانه بین المجالس با عنوان بین المجالس قدس با حضور هشتاد هیئت پارلمانی از جهان و کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه در حال برگزاری است.

دستگیری ۶۰۰ دانشجو در دستکم ۱۵ دانشگاه آمریکا در بیش از یک هفته

نیویورک – ایرنا- در پی جنبش همبستگی با مردم غزه و اعتراض ها در دانشگاههای آمریکا که از دانشگاه کلمبیای نیویورک آغاز شد و به سایر دانشگاههای این کشور و جهان در حال سرایت است، حدود ۶۰۰ نفر حداقل در ۱۵ داشنگاه در بیش از یک هفته دستگیر شده اند.

Loading

اهمیت خاتمه دادن به جنگ نفت و ایجاد ثبات در بازار

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نشانه‌های بروز مشکلی قریب‌الوقوع حتی پیش از نشست ناموفق اخیر اوپک پلاس به روشنی دیده می‌شد. تاثیرات اقتصادی پیش بینی شده شیوع ویروس کرونا منفی بود، خروجی اوپک در ماه فوریه کمترین میزان در دهه گذشته بود و روسیه برای کاهش بیش‌تر تولید مانع تراشی می‌کرد و تمایلی به تعیین کف قیمت برای این که دیگران بتوانند در بازار سهیم باشند، نداشت. عربستان همچنان قصد داشت به کاهش ادامه دهد.

فرانک ای. وراسترو، مشاور ارشد برنامه امنیت انرژی و تغییرات اقلیمی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا در تحلیلی که این مرکز منتشر کرد، نوشت: ما در مقاله تحلیلی خود در اوایل ماه جاری گفتیم که اقدام اوپک فارغ از این که چه اقدامی باشد، بعید است برای رسیدن به نتیجه مطلوبِ ثبات بخشیدن به بازار و قیمت‌ها کفایت کند. و در پایان کار ناگزیر به توافقی کوتاه‌مدت به عنوان جایگزینی برای شکست دست خواهد یافت. با این حال خسارات مخرب‌تر از چیزی است که پیش بینی می‌شد.

جدا از این که ارزیابی‌ها و محاسبات غلط ممکن است نشستی را پیش از تشکیل به شکست محکوم کند، واقعیت موضوع این است که خطرپذیری متهورانه‌ای که به دنبال آن رخ داد، اوضاع را وخیم‌تر کرد.

پیش از نشست وزیران اوپک، کمیته فنی مشترک این سازمان وضعیت اقتصاد جهانی و بازار نفت را ارزیابی کرد و نتیجه گرفت که به ویژه با توجه به تاثیرات تقاضای منفی پیش‌بینی شده بر اثر شیوع ویروس کرونا، به کاهش بیش‌تر و اساسی در عرضه اوپک برای مهار رشد عرضه و ذخایر نفتی نیاز است.

فارغ از چشم اندازهای مجزای اعضا و با توجه با نگرانی‌های بهداشتی و اقتصادی جاری، هیچ اختلافی در این باره وجود نداشت که عرضه بسیار زیاد است و تقاضا کافی نیست.

در پی نشست ناموفق اوپک پلاس، هم عربستان و هم روسیه به سرعت برنامه‌هایی را برای افزایش عرضه به بازار اعلام کردند و عربستان با برنامه‌هایی برای کاهش قیمت، گسترش ظرفیت، افزایش صادرات و آزاد کردن ذخایر جهانی خشم‌ها را برانگیخت. این اعلامیه‌ها فورا ارزیابی‌های تحلیلی متعددی را به دنبال داشت که می‌گفتند در چنین رقابتی با قیمت‌های پایین کدام کشورها در موقعیت بهتری برای بقاء قرار دارند.

در هفته‌های بعد، بهای جهانی نفت همچنان کاهش یافت. بازار همچنان تزلزل شدیدی را تجربه می‌کند. با وجودی که هیچ یک از این‌ مسائل در بلندمدت پایدار نخواهد ماند، اما احتمالا ما هنوز به ته خطر نرسیده‌ایم.

در کوتاه‌مدت، خریداران نفت تا جایی که فضا برای خرید داشته باشند، از عرضه با بهای پایین سود می‌برند، اما وقتی فضای مخازن در دسترس کاهش یافت، انباشت نفت از جمله در مخازن شناور با مشکل روبرو می‌شود. نرخ تانکرها افزایش می‌یابد و باعث می‌شود برخی خریداران محموله‌های خود را برگردانند.

در حالی که کرونا در حال شیوع است و جوامع پشت درهای بسته قرار دارند، اقتصاد جهان از جمله در بخش‌های خطوط هوایی، حمل و نقل زمینی و حمل و نقل آب با کاهش مصرف نفت روبرو می‌شود. عرضه همچنان رشد می‌کند. مازاد ذخایری که قابل مصرف نیست باعث می‌شود موجودی‌ها به سطوحی بی‌سابقه افزایش یابد.

وقتی توافق اوپک پلاس خاتمه یابد احتمالا بازار با موج دیگری از افزایش عرضه روبرو می‌شود و فشاری نزولی به قیمت‌ها وارد می‌شود و شرکت‌ها، موسسات مالی، جوامع و ملت‌ها و نیز اوپک و روسیه را تحت فشار می‌گذارد. حتی با این توجیه اولیه که فشار نزولی قیمت در نهایت، دست‌کم مازاد تولید فعلی به ویژه توسط اعضای غیر اوپک را از بین می‌برد، این منطق قابل دفاع نخواهد بود.

با قیمت بشکه‌ای زیر 20 دلار، تولید کم به لحاظ اقتصادی پایدار خواهد بود و با کووید-19 و ریزش اقتصادی همراه با آن، بعید است قیمت پایین بتواند به این زودی تقاضای جدید قابل توجهی را به دنبال بیاورد. فعالیت اقتصادی جهان دچار وقفه شده است و برای ثبت رشد مثبت در سال جاری با فشاری شدید روبرو خواهد بود. ظاهرا آمریکا در ماه جاری به قلمرو رکود وارد شده است. شاید بدتر هم باشد، ملاحظات مربوط به قیمت مشوق بردن بشکه‌های بیشتری به انبارها است.

اگرچه درست است که پایدار بودن قیمت‌های پایین باعث کاهش رشد تولید نفت آمریکا (که هدف مهم روسیه است) خواهد شد، اما ورشکستگی‌ها و تثبیت ممکن است در نهایت اجازه دهد خریداران حتی رقابتی‌تر و با دارایی‌هایی با کیفیت بالاتر ظاهر شوند.

کرونا در سراسر جهان در حال شیوع است و هیچ کشوری از آن مصون نیست. عربستان عملیات‌ بخش خصوصی در بخش‌های غیر مهم را معلق کرده و برنامه‌های مخارجش را کاهش داده است تا آن را برای ضررهای از پیش تعیین نشده تعدیل کند.

افزایش حجم برای بسیاری از دولت‌های متکی به درآمد صادرات نفت جبران کننده کاهش شدید قیمت‌ها نخواهد بود. بسیاری از اعضای اوپک اکنون این فشار را احساس می‌کنند و کشورهایی که مسئول وارد آوردن خسارت به دیگران هستند، وقتی که خودشان به کمک بیرونی نیاز داشته باشند، حامیان معدودی پیدا می‌کنند.

به علاوه هر قدر کشورها بیش‌تر از ترکیب جنگ قیمت و کرونا استفاده کنند تا خودشان را در برابر تجارت جهانی و سرمایه‌گذاری خارجی حفاظت کنند، ممکن است وضعیت همه ما برای تغییر بسیار بدتر شود. عدم سرمایه‌گذاری خارجی مورد نیاز به ویژه می‌تواند برای اصلاحات و دستور کار توسعه اقتصادی محمد بن سلمان آسیب‌رسان باشد.

کاهش بهای انرژی در زمان کشمکش‌های اقتصادی خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان در همه جا است، اما جاری بودن بازاری با عرضه بیش از حد به منظور مجازات رقبا فقط شرایط اقتصادی خطرناک کنونی ناشی از ویروس کرونا را تشدید می‌کند. هر منطق یا دیدگاهی که برای توجیه تصمیمات نشست پنجم مارس استفاده شد، به احتمال خیلی زیاد مغلوب تغییر شرایط شده است.

در زمان‌هایی مانند زمانی که در آن قرار داریم، جمعیت‌های نگران برای تدوین سیاست‌های سازنده و رو به جلو که به دنبال ارتقای خیر عمومی و نه منافع محدود باشد، به رهبرانی متفکر چشم دارند.

بازار نفت ایستا نیست و منافع رقیب دایما به دنبال راه‌هایی برای مقابله با اقدامات رقبا است. رهبران عربستان، روسیه و دیگر کشورها در روزهای آتی برای بازاندیشی درباره منطق تصمیمات قبلی برای سرازیر کردن نفت کم بها به بازار فرصتی محدود خواهند داشت. در مواجهه با شرایط جهانی که به سرعت در حال تغییر است، اقدام برای ارتقای ثبات در بازارهای نفت کمک خوشایندی برای جهانی نامطمئن خواهد بود. این فرصتی است که نباید آن را نادیده گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *