جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

آینده روابط اتحادیه اروپا – انگلیس؟

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اتحادیه اروپا می‌خواهد انگلیس تا حد ممکن به این اتحادیه نزدیک باشد زیرا بیم دارد که در غیر این صورت این کشور به‌عنوان یک «رقیب» برای اتحادیه ظاهر شود. این‌که یک کشور غیر اتحادیه اروپایی بخواهد رابطه‌ای نزدیک با اتحادیه داشته باشد اما درعین‌حال از پیوستن به بازار واحد آن و اتحادیه گمرک‌ها خودداری کرده باشد، سابقه دارد.

پیتر کلپه، تحلیلگر امور اتحادیه اروپا در یادداشتی که وب سایت مجله روابط بین‌الملل کلینگندل منتشر کرد، یافتن هرگونه جایگزین برای مدل «انتخاب وسواسی» سوئیس را که درنهایت به برگزیتی به سبک سنگاپور منجر خواهد شد، دشوار دانست.

در پی تصویب توافقنامه خروج برگزیت میان انگلیس و اتحادیه اروپا، انگلیس به‌طور رسمی اتحادیه اروپا را در پایان ماه ژانویه ترک کرد. اکنون این کشور وارد مرحله «گذار» شده است و سیاست تجاری و اختیارات قانونی‌اش را در ازای دسترسی کامل و نامحدود به بازار تا پایان سال 2020 به بروکسل می‌سپارد. تا آن زمان هیچ‌چیزی واقعاً تغییر نخواهد کرد. از ماه مارس به بعد، مذاکرات درباره روابط آینده دو طرف آغاز خواهد شد.

 

رابطه آینده دو طرف چگونه خواهد بود؟

یک‌چیز روشن است: انگلیس می‌خواهد هم بازار واحد اتحادیه اروپا و هم اتحادیه گمرکی را ترک کند. آیا سابقه دارد که کشوری بازار واحد و اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا را ترک کرده باشد؟

آن کشور دقیقاً سوئیس است که در سال 1992 در رفراندومی تصمیم گرفت موقعیت نروژ به‌عنوان یک «دموکراسی فکسی» را نپذیرد؛ ینس استولتنبرگ، نخست‌وزیر سابق نروژ و رئیس کنونی ناتو زمانی کشورش را این‌گونه خطاب کرده بود کشوری که مقاماتش کنار دستگاه فکس می‌نشینند و منتظر رسیدن آخرین دستورات از بروکسل می‌مانند.

پنج سال از سال 1994 تا 1999 طول کشید تا دراین‌باره مذاکره شود که سوئیس به کدام قواعد اتحادیه اروپا متعهد خواهد بود و در ازای آن تا چه اندازه به بازار دسترسی خواهد داشت. در سال 1999 مجموعه‌ای از هفت توافق امضا شد که همگی به دسترسی به بازار واحد مربوط می‌شد. سوئیس مانند نروژ عضو اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا نیست. تعرفه‌های تجارت سوئیس – اتحادیه اروپا عمدتاً در زمینه کشاورزی اعمال می‌شود.

مذاکره درباره تمهیدات «تعرفه صفر و سهمیه صفر» میان اتحادیه اروپا و انگلیس در دوره زمانی کمتر از یک سال امری چالش‌برانگیز خواهد بود اما این نوع توافق فقط مشخص خواهد کرد که آیا تعرفه‌ها بر کالاهایی که در حال معامله هستند اعمال می‌شود یا خیر و مشخص نمی‌کند که آیا آن کالاها اصلاً قادرند وارد بازار شوند یا خیر. یک سؤال دیگر این است که چرا اتحادیه اروپا از مخالفتش با دسترسی انتخابی به بازار به سبک سوئیس دست خواهد کشید. در اینجا گفته می‌شود که چرا گزینه‌های معدودی وجود دارد.

 

واگرایی مقرراتی بیشتر؟

فرض کنید اتحادیه اروپا بر موضع کنونی خود باقی بماند، پیشنهاد انگلیس برای گزینش قوانین در ازای دسترسی گزینشی به بازار را نپذیرد زیرا انگلیس از «انتخاب کامل قوانین در ازای دسترسی کامل به بازار (که به این معناست که مقررات اتحادیه اروپا بر شهر لندن، بزرگ‌ترین مرکز مالی جهان جاری باشد) خودداری می‌کند». کسب‌وکارهای اتحادیه اروپا علاقه‌مندند که زنجیره‌های تأمین تجارت مواد شیمیایی و ساخت‌وساز مختل نشود.

همچنین عجیب است اگر ببینیم اتحادیه اروپا پیشنهاد انگلیس را نپذیرد. آیا اتحادیه اروپا مازاد تجاری 94 میلیارد یورویی کالاهای خود را به خطر میندازد تا فقط از یک چرخش مذاکراتی دیگر جلوگیری کند؟ احتمالاً در اینجا وزن سیاسی غلبه خواهد داشت.

احتمال دارد که در بلندمدت انگلیس جدایی مقررتاتی بیشتر را که هم‌راستا با اولویت‌های بوریس جانسون برای جدایی از اتحادیه اروپا است، برگزیند.

 

پیش‌بینی مقررات بیشتر در اتحادیه اروپا

دلیل این کار کاملاً روشن است: فقط باید به کمیسیون جدید اروپا نگاهی انداخت. فرانس تیمرمانز، کمیسیونر هلندی اتحادیه اروپا که مسئول دستور کار «مقررات بهتر» در کمیسیون قبلی بود و فقط نتایجی مأیوس‌کننده به دست آورده است، حالا برای «معامله بزرگ اروپایی» اقدام کرده است که شامل مجموعه‌ای از ابتکارات اتحادیه اروپا برای مقررات بیشتر است و انواع هدف‌های سخت‌تری را تحمیل می‌کند.

اگر انگلیس به‌درستی تصمیم بگیرد که این به‌روزرسانی را نپذیرد، ممکن است مجبور شود از بخشی از دسترسی خود به بازار اتحادیه اروپا صرف‌نظر کند، کاری که باید بعداً درباره‌اش مذاکره شود. فراموش نکنید: برگزیت به معنای مذاکرات همیشگی خواهد بود.

خلاصه این‌که اگر بوریس تصمیم بگیرد نرم‌ترین مدل‌ها را در خصوص رابطه با اروپا در آینده انتخاب کند، احتمالاً تعصب مقرراتی اتحادیه باعث خواهد شد، انگلیس به‌سوی واگرایی در راستای مقررات برود و بنابراین به همان رقیبی تبدیل شود که آنگلا مرکل از آن بیم دارد. این اتحادیه اروپا خواهد بود که انگلیس را به‌سوی تبدیل‌شدن به سنگاپور سوق خواهد داد.

در آخر این‌که رقابت مقرراتی ناشی از همه آنچه گفته شد نه‌تنها به نفع انگلیس که می‌تواند کسب‌وکارها و تحقیقات جدید را به‌سوی خود جلب کند، خواهد بود بلکه احتمالاً فشار بیشتری را بر دستگاه مقرراتی اتحادیه اروپا وارد خواهد کرد. شرکت‌های اروپایی ممکن است از اتحادیه بخواهند مقررات سنگینش را کنار بگذارد.

اگر انگلیس در آینده تصمیم بگیرد رویکردی نوآورانه و دوستانه‌تر داشته باشد، ممکن است شرکت‌ها و پژوهشگران رفتن به آنجا را بررسی کنند و در عوض اتحادیه را برای تغییر مقررات تحت‌فشار قرار دهند.

پولی را که انگلیس درنتیجه پرداخت نکردن بودجه اتحادیه اروپا ذخیره خواهد کرد یا اینکه انگلیس چطور به مدیریت بازارهایی بازتر از اتحادیه اروپا خواهد پرداخت را فراموش کنید. نفع اصلی برگزیت آزاد شدن از دستگاه مقررات سنگین بروکسل خواهد بود. همان‌طور که باید بروکسل را مقصر برای تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه دانست، ممکن است درنهایت هم انگلیس را به‌سوی واگرایی مقرراتی بیشتری سوق بدهد.

شاید انگلیس مجبور شود در خصوص زمان‌بندی تعیین‌شده توسط بوریس تجدیدنظر کند، درحالی‌که اتحادیه اروپا نیز درنهایت انتخاب گزینشی مقررات به سبک سوئیس را در ازای دسترسی گزینشی به بازار ممکن سازد. این امر انگلیس را همچنان با دستگاه مقرراتی بروکسل هماهنگ نگه می‌دارد اما به دلیل تمایل آشکار اتحادیه برای تسلیم بودن در برابر مقررات بیشتر، انگلیس درنهایت همان‌طور که گفته شد سراغ یک جدایی به سبک سنگاپور خواهد رفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *