جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا پنج روز پس از کنار گذاشتن وظایف عمومی خود بمنظور تامل در مورد ادامه کار در این سمت، گفت که استعفا نخواهد کرد.

توافق ایلان ماسک با موتور جست‌وجوی چینی

تهران- ایرنا- دستاورد مهم سفر «ایلان ماسک» مالک شرکت تسلا به چین، توافق با شرکت جستجوی اینترنتی بایدو، برای بهره گرفتن از داده‌های نقشه این شرکت برای فناوری کمک‌راننده در بزرگترین بازار خودرو جهان است.

پیشبرد ارتقای همکاری‌های آبی ایران و سوریه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی آب بغداد

دمشق- ایرنا- «محمد جوانبخت» معاون وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و «حسین مخلوف» وزیر منابع آب سوریه، امروز (دوشنبه) در حاشیه چهارمین کنفرانس بین المللی آب بغداد دیدار و در ارتباط با توسعه همکاری ها در این زمینه گفت وگو کردند.

Loading

چین و ژئوپلیتیک‌ جدید تعیین استاندارد فنی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چین به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک قدرت قابل‌تحسین در توسعه استانداردهای فنی است؛ این کشور چشم‌انداز بین‌المللی تعیین استانداردها را تغییر می‌دهد و یک مؤلفه ژئوپلیتیک را به چیزی که اغلب به‌عنوان روندهای فنی در نظر گرفته می‌شود، تبدیل می‌کند.

جان سیمن در یادداشتی که موسسه روابط بین‌الملل فرانسه منتشر کرد، نوشت: چین در تقریباً تمامی حوزه‌هایی که استانداردهای فنی باید تدوین و تعیین شوند، از حوزه‌های فنی در حال ظهور نظیر 5G، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند تا بخش‌های سنتی شامل انرژی، بهداشت، راه‌آهن و کشاورزی فعال است.

استانداردهای فنی، تعیین روندها یا مشخصات فنی است که برای بهبود کیفیت، امنیت و سازگاری کالاها و خدمات مختلف طراحی می‌شود. می‌توان آن‌ها را مشخصات اساسی یا فن‌آوری‌هایی در نظر گرفت که دیگر فن‌آوری‌ها یا روش‌ها بر اساس آن‌ها متحول می‌شوند، مانند ایجاد اثرات قفل‌شدگی (Lock-In Effects – که هدف از آن، زنجیر بستن به‌پای مشتری برای وفادار ماندن به برند با تحمیل هزینه‌هایی به مشتری است) و وابستگی به مسیر (Path Dependency که ایجاد موانع ساختاری در برابر تغییر است) برای تولیدات آینده و مسیرهای فن‌آوری.

تعیین استانداردها می‌تواند مزایای قابل‌توجهی برای اجتماع داشته باشد و درعین‌حال می‌تواند برای آن فن‌آوری‌هایی که بر بازارهای آینده غالب خواهند بود، تأثیرات فراوانی داشته باشد و برای آن‌هایی که بر فن‌آوری‌های استانداردشده تسلط دارند، مزایایی اساسی فراهم کند.

سیاست‌گذاران چینی از رابطه میان تعیین استاندارد فنی و قدرت اقتصادی کاملاً آگاه شده‌اند. درواقع یک نقل‌قول معروف در چین می‌گوید که شرکت‌های رده سوم کالا تولید می‌کنند، شرکت‌های رده دوم فن‌آوری تولید می‌کنند، شرکت‌های رده اول استانداردسازی می‌کنند. در سال 2015 شورای دولتی، نقایص چین در این حوزه را مشخص کرد و تصمیم گرفت سیستم استانداردسازی کشور را تغییر دهد و درصدد برآمد ظرفیت تعیین استاندارد را تحت کنترل درآورد تا نه‌تنها زندگی روزمره شهروندانش را بهبود بخشد، بلکه نوآوری را هدایت و گذار اقتصادی چین به‌سوی این صنایع در آینده را تقویت و چین را به یک تأمین‌کننده‌ پیشرو در استانداردهای بین‌المللی فنی تبدیل کند.

درواقع توانایی تعیین استانداردهای فنی هم نشانه و هم ابزار رقابت بین‌المللی برای قدرت است. تاکنون این حوزه تا حد زیادی تحت سلطه آمریکا، اروپا و ژاپن بوده است. جایگاه اخیر چین در تعیین استاندارد به معنای آن است که در شکل‌دهی به توسعه این فضا با نبردی دشوار روبرو بوده است.

درهرصورت همان‌طور که توانایی این کشور برای ارائه نوآوری‌های مهم در برخی حوزه‌های در حال ظهور فن‌آوری در حال رشد است، ظرفیت چین برای تغییر چشم‌انداز بین‌المللی استانداردسازی نیز افزایش خواهد یافت و این کشور بیش‌ازپیش درصدد شکل دادن به استانداردهای بین‌المللی در راستای منافعش بر خواهد آمد.

چین همین حالا هم در نهادهای بزرگ تعیین استاندارد نظیر سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) و طیف گسترده‌ای از مجامع بین‌المللی صنعتی که استانداردهای فنی را تدوین می‌کنند، وارد شده است و درعین‌حال یک مسیرِ موازیِ چین محور را دنبال کرده که شامل ارتقای «به رسمیت شناختن متقابل» استانداردها در سطح دوجانبه با تعداد بیشتری از کشورها است و به‌طور فزاینده‌ای استانداردسازی را با بافت ابتکار کمربند و جاده تطابق می‌دهد.

درواقع رویکرد متناقض چین در برابر تعیین استانداردهای بین‌المللی از یک‌سو بازتاب گرایش‌های رقیب به‌سوی همکاری بزرگ‌تر و ادغام استانداردها و از سوی دیگر مجزا کردن و تقسیم کردن رژیم استانداردهای بین‌المللی است. درعین‌حال که نظام حمایت از تولیدات داخلی و افزایش تکنو ناسیونالیسم در برابر موج جدید جهانی‌سازی مبتنی بر فن‌آوری مقاومت می‌کند، اقتصاد جهانی نیز با فشارهای رقابتی مشابهی روبرو است.

درحالی‌که ظهور چین همچنان به تغییر شکل گسترده‌تر نظام بین‌الملل ادامه می‌دهد و درحالی‌که تنش‌های ژئوپلیتیک برجسته‌تر می‌شوند، فضای تعیین استاندارد، ارزیابی این موضوع خواهد بود که آیا به‌سوی یک جهان جهانی‌شده یکپارچه‌تر حرکت می‌کنیم یا این‌که به‌سوی نظام‌های بین‌المللی سیاسی و اقتصادی مجزا و جدا از یکدیگر می‌رویم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *