جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

حملات «گسترده» روسیه به نیروگاه‌های تولید برق اوکراین

اوکراین می‌گوید ارتش روسیه در حملات «گسترده» تأسیسات انرژی این کشور را هدف قرار داده است و از سوی دیگر فعالیت یک پالایشگاه نفت روسیه بر اثر حمله پهپادی کی‌یف متوقف شده است. همچنین اعلام شده که این حملات تلاف جانی نیز داشته، اما جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده است.

همکاری قزاقستان و افغانستان در حوزه معادن

تهران- ایرنا- معاون نخست‌وزیر قزاقستان، در دیدار با سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست طالبان گفت: آستانه خواهان تقویت روابط ۲ کشور برای توسعه دادوستد و همکاری اقتصادی در بخش‌های مختلف از جمله در بخش معادن با افغانستان است.

Loading

پیامدهای راهبردی کریدور اقتصادی چین – پاکستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سرمایه‌گذاری بلندمدت چین در کریدور اقتصادی چین-پاکستان را می‌توان حداقل از سه بعد مورد ارزیابی قرار داد که عبارتند از نمایش جذابیت چین به عنوان یک شریک؛ اثبات قابلیت صدور الگوی چینی توسعه و استفاده چین از پاکستان به عنوان یک مولفه در رقابت با آمریکا و هند.

وب سایت اندیشکده کارنگی در یادداشتی نوشت: ظاهرا عدم تمایل چین به ایجاد کریدور ترانزیت زمینی و نگرانی‌های این کشور درباره تروریسم، امید پاکستان به کریدور اقتصادی چین-پاکستان را کمرنگ کرده است. در حال حاضر، حضور چین در پاکستان به طور فزاینده‌ای احتمال تهدید پاکستان علیه هند را تشدید می‌کند – به‌ویژه اگر چین حضور نظامی خود در پاکستان را گسترش و اسلام آباد نیز همچنان حمایت از شبه نظامیان نیابتی تحت حمایت خود را ادامه دهد. دینامیک ناشی از این تحولات، ممکن است انگیزه‌ها و محرک‌های بیشتری برای افزایش مشارکت آمریکا- هند در تقابل با تهدید مشترک ناشی از همکاری چین و پاکستان فراهم کند.

موفقیت نهایی سرمایه‌گذاری‌های چین همچنان تحت‌الشعاع بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی پاکستان و حمایت جاری این کشور از تروریسم قرار گرفته است. ورود اقتصادی چین به پاکستان در حالی است که مخاطرات در شرق آسیا تشدید شده است. پاکستان در مواجهه با دشمن خود یعنی هند در بن بست وخیمی قرار گرفته است که در مقایسه با این کشور از توانمندی اقتصادی و نظامی متعارف بسیار قوی‌تری برخوردار است. با این حال، تسلیحات متعارف هند فاصله زیادی با چین دارد که در چهار دهه اخیر رشد اقتصادی سریع‌تری نسبت به هند داشته است. آمریکا در رقابت قدرت‌های بزرگ به تقویت شرکای همسوی خود پرداخته و با هند روابط قدرتمندی برقرار کرده است.

موضع چین در این منطقه همچنان انعطاف پذیر بوده و به دنبال روابط تجاری و اقتصادی گسترده با هند است. چین از طریق کریدور اقتصادی چین-پاکستان به سرمایه‌گذاری فزاینده در پاکستان و سراسر منطقه پرداخته و همزمان در راستای بلندپروازی‌های خود در منطقه اقیانوس هند، به سرمایه‌گذاری در تجهیزات پیشرفته نظامی اقدام کرده است. سرمایه‌گذاری اقتصادی چین در پاکستان فرصتی برای آزمایش توانایی چین در تبدیل ثروت فزاینده خود به قدرت سیاسی و نظامی و نفوذ امنیتی در منطقه در اختیار می‌گذارد.

در رقابت قدرت‌های بزرگ، پاکستان توانسته است خود را در این رقابت به عنوان یک امتیاز جلوه دهد. این کشور از این طریق توانست در جنگ سرد جاری حمایت‌های نظامی و اقتصادی قابل توجهی از آمریکا دریافت کند و از موقعیت منحصر به فرد خود بین اروپا و شرق آسیا برای تسهیل دسترسی واشنگتن به پکن استفاده نماید. همچنین، پاکستان از موقعیت خود در مقابله با تهدید شوروی در افغانستان، به عنوان اهرمی برای دریافت حمایت نظامی استفاده کرد و در توسعه تسلیحات هسته‌ای خود برای جلوگیری از پیشرفت هند، از حمایت چین برخوردار بود.

از نظر هند، نقش وسیع چین در پاکستان نگرانی مهمی محسوب می‌شود. سناریو خوشبینانه این است که حضور گسترده چین در پاکستان، هزینه جنگ احتمالی بین هند و پاکستان را افزایش داده و بنابراین، احتمال جنگ را کاهش می‌دهد. با این حال، خطر بزرگتر این است که حمایت چین به گستاخی پاکستان برای به چالش کشیدن هند منجر خواهد شد. در نتیجه، هند احتمالا با حضور تهاجمی چین در پاکستان از جمله حضور فزاینده نظامی، مخالفت خواهد کرد.

رویکرد فعلی پاکستان در پذیرش حمایت‌های چین و همزمان جدایی از آمریکا ظاهرا تخطی از موضع انعطاف پذیر و سازگار قبلی محسوب می‌شود. رویکرد فعلی پاکستان به وابستگی آن به پکن منجر خواهد شد، مگر آنکه به ترمیم روابط خود با واشنگتن بپردازد. تفاوت‌های گوناگون راهبرد پاکستان با چین، باعث می‌شود که آرزوهای پاکستان برآورده نشود. ایده کریدور ترانزیتی چین-پاکستان از میان کوه‌های قراقروم ظاهرا عملی نیست و نگرانی تروریستی نیز عامل همیشگی تنش‌زا است.

افزایش تدریجی روابط چین با پاکستان به پکن امکان می‌دهد تا در سال‌های آینده به افزایش نفوذ خود، تسخیر بازارها و پیشبرد روابط نظامی متقابل بپردازد.

آیا چین به وعده خود برای کمک به توسعه صنعتی پاکستان عمل خواهد کرد؟ پاسخ این پرسش بیش از آنکه به سرمایه‌گذاری در کریدور اقتصادی چین-پاکستان مربوط باشد، به رقابت پذیری اقتصادی پاکستان و اصلاحات اقتصادی این کشور وابسته است. بدون اصلاحات و سرمایه‌گذاری گسترده، احتمالا فرصت برخاسته از زیرساخت‌های جدید حمل و نقل و انرژی از دست خواهد رفت و به صنعتی سازی پاکستان منجر نخواهد شد.

از نظر آمریکا، درک و فهم تعامل توسعه طلبانه چین برای تعریف حوزه‌های رقابت و همگرایی ضروری است. به عنوان مثال، نقش نظامی و دریایی چین در پاکستان خطر فزاینده‌ای برای آمریکاست. اگر فعالیت چین در پاکستان به گستاخی پاکستان و توسعه و استقرار تسلیحات هسته‌ای پیشرفته یا به صدور گروه‌های شبه نظامی نیابتی متحد پاکستان منجر می‌شود، در این صورت حضور چین آشکارا تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شود. برای بررسی اراده و تمایل چین به همکاری، آمریکا می‌تواند کمک‌های هدفمندی ارائه کرده و به پاکستان کمک کند تا از زیرساخت‌های چینی برای رونق اقتصادی و کمک به پیشرفت و ثبات پاکستان استفاده کند. اگر آمریکا به ارزش‌های بازار- محور تاریخی خود اطمینان دارد، به کمک شرکت‌های آمریکایی و با استفاده از مزایای زیرساخت‌های ایجاد شده توسط چین، می‌توان پاکستانی توانمند، پویا و رقابت پذیر ساخت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *